Senaste nytt

MTR: Ny tågaktör mellan Stockholm-Göteorg

dino_81

Medlem
Ämnet har berörts tidigare, innan trafikplanen blev bestämd.

http://www.businessclass.se/forum/sj-sj-prio/10361-mtr-tar-konkurrensen-med-sj.html

Jag tror det är bra att SJ får riktig konkurrens mellan Stockholm-Göteborg. Och jag tror att MTR kan lyckas riktigt bra! I Stockholms tunnelbana har man kanske inte nått ända fram till sin målsättning - att driva världens bästa tunnelbana - men kundnöjdheten går uppåt och det är i mitt tycke vad som väger tyngst. Men precis som i tunnelbanan, där SL ansvarar för själva infrastrukturen kommer MTR att få stå ut med kritik och måhända även skadat anseende även inom den riktiga tågtrafiken där det är Banverket som har huvudansvaret.

En annan aspekt till varför jag tror MTR kommer att lyckas är att man inte tar över personalen, vilket skede då man tog över tunnelbanan från Veolia. Nu är jag säkert väldigt politiskt korrekt men mycket som MTR ville förändra i tunnelbanan var bra och innovativt men bromsades kraftigt av en bakåtsträvande personalstyrka och ett fackförbund (SEKO) som sa nej till det mesta utan någon egentlig anledning. Det slipper man nu när man startar upp från grunden och har möjligheten att rekrytera personer som passar för arbetsuppgiften istället för att tvingas (krav från SL) ta över personal från den tidigare entreprenören.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Jag vet ett bolag som kör samma tågtyp, och i långlinje-utförande. Nya polska "Leo Express" kör Stadler Flirt med två kupéklasser.

Då det är den enda variant jag sett, typad för annat än reionalt, så tror jag det blir samma inredning. Standardbeställning går fortast och man vill ju ha tågen redan till nästa sommar/höst.

Kupéerna påminner om de som finns hos österrikiska Railjet, och borde då vara något snäpp bättre än SJ hårdvarumässigt.

Exempel för "1:a klass" : http://www.zelpage.cz/news_n/leo_express_flirt_business.jpg
 

In_Sweden

Medlem
Sen undrar jag lite över hur bra komforten kommer att vara ombord. Stadler FLIRT verkar vara ett regional/pendeltåg och det framgår inte vilka modifieringar som MTR Express har beställt.
FLIRT | Vehicles & services | Stadler

Intercity trains for Sweden | News | Stadler

Nu är det ju inte SJ som vi pratar om, utan MTR. SJ är välkända för att ha egna specialmodifieringar som kan göra så att en hyllprodukt som egentligen är helt okej och fungerar utan större problem till något ganska dåligt. Senast i raden var X40, dubbeldäckaren.

Jag vet ett bolag som kör samma tågtyp, och i långlinje-utförande. Nya polska "Leo Express" kör Stadler Flirt med två kupéklasser.

Då det är den enda variant jag sett, typad för annat än reionalt, så tror jag det blir samma inredning. Standardbeställning går fortast och man vill ju ha tågen redan till nästa sommar/höst.

Kupéerna påminner om de som finns hos österrikiska Railjet, och borde då vara något snäpp bättre än SJ hårdvarumässigt.

Exempel för "1:a klass" : http://www.zelpage.cz/news_n/leo_express_flirt_business.jpg

Leo Express kör ju i en 3 klass variant, med premium, business och standard. Om man kollar på den första länken i Spix inlägg som jag citerade ovan, scrollar ner till Leo Express och kollar på pdfen så ser man deras premium. Ser verklligen ut att vara en trevlig produkt värd att betala mer för. Inte som att det skulle bli av i sverige, men ändå.
 

henrik l

Medlem
Det är även intressant att se hur man har tänkt sig att fylla tågen, med tanke på att man stannar i Västgötametropolerna Herrljunga och Falköping, samt de klassiska järnvägsknuten Halsberg. SJ ser ut att resonera så att man fyller tågen i Gbg/Sthlm och sedan stannar man normalt i de två största städerna längs linjen, Skövde och Katrineholm, vilket jag som Skövdebo är glad för. MTR däremot har tänkt sig att mata till och från större städer som ligger vid sidan av västra stambanan, Örebro, Jönköping, Borås och Uddevalla. Misstänker här att man åtminstone borde ha fört en del samtal med Västtrafik för att synka anslutningar från Jönköping, Borås och Uddevalla.

Sedan håller jag även med #dino_81, banverket lär bli MTR's största huvudvärk.
 

JoelG

Medlem
Det är även intressant att se hur man har tänkt sig att fylla tågen, med tanke på att man stannar i Västgötametropolerna Herrljunga och Falköping, samt de klassiska järnvägsknuten Halsberg. SJ ser ut att resonera så att man fyller tågen i Gbg/Sthlm och sedan stannar man normalt i de två största städerna längs linjen, Skövde och Katrineholm, vilket jag som Skövdebo är glad för. MTR däremot har tänkt sig att mata till och från större städer som ligger vid sidan av västra stambanan, Örebro, Jönköping, Borås och Uddevalla. Misstänker här att man åtminstone borde ha fört en del samtal med Västtrafik för att synka anslutningar från Jönköping, Borås och Uddevalla.

Sedan håller jag även med #dino_81, banverket lär bli MTR's största huvudvärk.

Tror dock att Västtrafiks tågoperatör SJ inte är särskilt intresserade av något sådant samarbete. Dom vill ju att deras regionaltåg ska passa bättre.

Dock tror jag att det är otroligt viktigt att SJ och MTG har klargjort vad som gäller vid förseningar. Som det är nu så är det hos SJ:s säljkanaler där kunderna köper sina biljetter. Sen är människor arga trots att det är Tågkompaniet, Veolia som kör tågen., men de har ingen kundtjänst på obekväm arbetstid utan de går till/ringer till SJ:s resebutik/callcenter
 
Last edited:

Johan_G

Medlem
Tror dock att Västtrafiks tågoperatör SJ inte är särskilt intresserade av något sådant samarbete. Dom vill ju att deras regionaltåg ska passa bättre.

Är det inte så att Västtrafiks operatörs åsikt har väldigt underordnad betydelse när Västtrafik lägger tidtabellen? Dom får nog finna sig i att köra på dom tider som Västtrafik kommit överens med trafikverket om eller lämna över uppdraget till någon annan.
 

JoelG

Medlem
Är det inte så att Västtrafiks operatörs åsikt har väldigt underordnad betydelse när Västtrafik lägger tidtabellen? Dom får nog finna sig i att köra på dom tider som Västtrafik kommit överens med trafikverket om eller lämna över uppdraget till någon annan.

Vad jag förstått så är det Trafikverket som lägger tidtabellen efter att fått in anmälningar till den nya trafikplanern från operatörerna. Men eftersom SJ "räddade" Västtrafik våren 2012 då DSB Väst misslyckades kapitalt med ekonomin så anser jag att SJ har en förhandlingsfördel när det gäller förslag om att deras regionaltåg bör ha kortast bytestid till pendeltågen. Idag är det mycket bra bytestider till SJ:s regionaltåg mot Örebro-Stockholm från Västtrafiks tåg både i Herrljunga och Falköping.
 
Toppen