Senaste nytt

SAS blöder och använder skattepengar

Jakob K

Medlem
Viktigt är ju att inse att man gjort fel i många år. SAS blöder.

Att SAS lever på våra skattemedel gör ju dessvärre att vad som är bra för SAS är bra för oss alla.

mvh
 

Zodde

Medlem
Viktigt är ju att inse att man gjort fel i många år. SAS blöder.

Att SAS lever på våra skattemedel gör ju dessvärre att vad som är bra för SAS är bra för oss alla.

mvh

Förklara gärna hur börsnoterade SAS (där Svenska staten äger 21%) lever på våra skattemedel?
 

Zodde

Medlem
Staten har på lik linje med ALLA andra ägare på marknadsmässiga villkor deltagit i SAS nyemissioner.
Det är ju inte alls samma sak som att SAS levt på våra skattemedel.
80% av SAS ägs av andra än Svenska staten...
 

Storsteffe

Medlem
Staten har på lik linje med ALLA andra ägare på marknadsmässiga villkor deltagit i SAS nyemissioner.
Det är ju inte alls samma sak som att SAS levt på våra skattemedel.
80% av SAS ägs av andra än Svenska staten...

Rätt men alternativet har inte funnits på världskartan, hade inte Svenska staten gått med så hade SAS inte funnits kvar. Nu gäller det att SAS går så bra att det blir försäljningsbart och ägarna kan få tillbaka investerat kapital i största möjliga mån.
 
En sak jag tycker är underligt i diskussioner som dessa är att man bara har så kort horisont.

SAS har tidigare med staten som ägare dragit in miljardbelopp till statskassan vilket gör att ser man på hela investeringen så är det nog inte så dåligt ännu.

Varför blir det sån diskussion bara för att ett statligt bolag som behöver anpassa sig under en lågkonjunktur bara för att dom just nu går dåligt (som många andra bolag)?
Ska man säga att skattepengar slösas bort i SAS måste man ju också titta på hur mycket man tidigare har tjänat, har investeringen kostat mer än vad den tjänat om man tittar på en 20-30 års period kan jag förstå det men tittar man på några år så tycker jag att det är överdrivet.

Fast kan man inte rädda SAS så skall man avveckla det som med alla andra företag men kan man rädda det så bör man göra det.
 
Toppen