Senaste nytt

Hur undvika snökaos i Europa?

majer

Medlem
Hej,

Vintersäsongen börjar närma sig och med det kanske en del snöproblem.
Vill minnas att det drabbade Centraleuropa åtminstone en gång vintrarna 2009/2010 och 2010/2011.

Jag befinner mig just nu i LA och är bokad med LH LAX-FRA-ARN några dagar innan jul.
Har sökt en del på forumet och läst Concorde's reserapport när han fastnade i NY några dagar innan jul.

Allt detta mynnar ut i min explicita fråga; Kan man göra något redan nu i egenskap av "medveten resenär" för att i största möjliga mån undvika att fastna på någon snötäckt flygplats?

I nuläget är det ju väldigt svårt att avgöra vad som kommer att ske.
Har försökt tänka på det mest uppenbara. Jag har möjlighet att flyga med LH/LX och kanske även SK.
Skulle det till exempel vara bättre att kanske boka om med SK från ORD/EWR för att undvika snökaos? Även de flygplatserna är potentiella för snökaos...
Eller ska man vara djärv och flyga LAX-BKK-ARN (sista leget med TG) för att vara på den säkra sidan? :)

Tacksam för tips!
 

agehall

Medlem
Vad som helst som tar dig direkt till ARN borde vara ganska säkert. ARN är rätt bra på att hantera snö och har inte samma problem som Oslo har ibland med dimma och is. De stora hubbarna (LHR, FRA, CDG, AMS etc) är alla relativt dåliga på att hantera snö, så dessa bör man undvika om man vill ha så stor chans som möjligt att komma fram enligt plan.
 

majer

Medlem
Vad som helst som tar dig direkt till ARN borde vara ganska säkert.
Jo, det låter förnuftigt. Och då gissar jag att du förespråkar mitt förslag om västlig routing före transfer i ORD/EWR? :cool:

Hade inte tänkt på IST faktiskt, men...
IST är livsfarligt. De får snö ibland och har ingen som helst koll på hur de ska hantera det.
...med tanke på detta verkar IST dessvärre inte tillföra något. :confused:

Ska höra med resebyrån imorgon om SK från ORD/EWR är möjligt.

Tack för svaren så länge.
 

agehall

Medlem
Jag skulle gå på EWR. ORD kan ha rejäla snöstormar och de är inte helt bra på att hantera det de heller... EWR kan också ha problem, men jag tror det är större risk för snö i ORD.
 

Dr. Miles

Expert
Flyga via Mosvka med Aeroflot? :rolleyes: De vet i alla fall hur man hanterar snöväder.
Däremot vet de mindre om hur man hanterar IRROPPS på ett människovärdigt sätt...
 

ACervin

Medlem
Språkade med en mycket erfaren resenär för ett tag sedan som menade att Aeroflot och Finnair var de enda två flygbolagen (eller är det snarare flygplatserna?) man kunde lita på i snöstorm. Men för din del skall man väl undvika alla byten i norra USA och Europa. LAX till Rom eller kanske London, ovanligt med snö där. LAX till Miami och charter stol till Stockholm, Brrr?! Andra hållet måste ändå ta dubbla tiden, 12 h över Stilla havet och så nästan lika länge till till Stockholm.
 

Senator

Moderator
Det finns ingen garantier någonstans, om man måste vara någonstans till ett visst datum så ta lite höjd i antalet dagar är mitt tips.

Jag ser inget problem med din nuvarande rutt. Tämligen övertygad att Lufthansa tar väl hand om dig om något skulle hända. Kom också ihåg att just mellan Nordamerika och Europa finns det en enorm fördel att åka med just Star Alliance JV då det finns otaliga möjliga kombinationer hem som blir använt vid IRROps, något jag har positiv erfarenhet med senaste par åren.

Jag har fastnat i ett antal snöstormar i USA i december, men allt har löst sig inom 24t. Råkade träffa perfekt både på ut/hemresa jul och nyår 1998-99 med en natt i Chicago på utresan och en natt på hemresan. Allt galant hanterat av SAS och United. Senast var den massive julstormen 2010 som förlamade hela östkusten i 48t. En härlig natt på Sheraton Cleveland Airport där vi drack öl med flight crew på CO(UA)69, och nästa morgon var vi på plats i soliga New York.

Allt löser sig, surfa lugnt.. Flygbolagen vill nämligen inte ha dig hängandes runt, men hem till julen :)
 
Toppen