Senaste nytt

Utnyttja Star Gold hos Aegean, men kreditera miles till annat bonusprogram

LX14

Medlem
Befinner mig i situationen att jag kommer vara A3-Gold medlem efter jul, men samtidigt LH-FT(silver) dit jag också önskar att kreditera mina miles det kommande året.

Efter att ha följt utvecklingen på FlyerTalk har jag kunnat utläsa att många checkar in med A3-Gold kortet på reservationen och BP för att matcha med PNR och på så vis erhålla extra bagage, lounge access m.m, för att sedan ändra FFP på BP till då exempelvis LH eller Eurobonus när personen lämnar loungen.

Hur skulle detta i teorin kunna appliceras på en rutt ex. ARN-ZRH-PMI där vi även måste scanna BP för inträde i ZRH-loungen? Eller räcker det att visa A3*G kortet och ha LH*S printat på BP för att komma in i senator-loungen?

Någon som har sitter på användbara knep?

Fullt medveten om att jag kommer in i business-loungen med mitt LH-FT kort också:)

Using A3 status for *G benefits but credit miles to another FFP? - FlyerTalk Forums
 

Friskytten

Medlem
Sök på "FQTS" här på forumet så hittar du säkert en par trådar med tips & tricks och fördelar/nackdelar med olika sätt att hantera ditt problem.
 

Jakob K

Medlem
Hej!

Jag praktiserade det där 2 ggr. Eller rättare sagt försökte. Bokningen skedde med A3*G. Jag hade sedan korrekt "uppdaterade" boardingkort med SK*S (där jag jagade guld för tillfället) vid boarding.

Jag torskade ett helt ben mellan ARN-PEK pga att det inte blev korrekt uppdaterat. Nästan 10.000 miles på A3 istället för SK blev det.
Andra gången funkade det. Sedan dess har jag inte vågat prova igen.

Man bör vara försiktig. Man kan inte lita på markpersonalen - de har inte alltid koll.

mvh
 

A380*G

Medlem
Ditt fall är ganska enkelt. Lägg in programmet du vill posta till i bokningen. Vid check in och i lounge, prioboarding etc visar du bara ditt Aegan guldkort. Frågar någon säg att du samlar status på M&M. Inget konstigt, gjorde samma sak när jag gick från Eurobonus till M&M.
 

MartinH

Medlem
Ditt fall är ganska enkelt. Lägg in programmet du vill posta till i bokningen. Vid check in och i lounge, prioboarding etc visar du bara ditt Aegan guldkort. Frågar någon säg att du samlar status på M&M. Inget konstigt, gjorde samma sak när jag gick från Eurobonus till M&M.
Fast fullt så enkelt är det inte. Det händer ganska ofta att checkinagenten vägrar att registrera SAS kort när jag vill få förmånerna från Aegean. Jag vet ju att det skall gå, men den striden kommer jag aldrig vinna vid check-in.
 

fcx

Medlem
Fast fullt så enkelt är det inte. Det händer ganska ofta att checkinagenten vägrar att registrera SAS kort när jag vill få förmånerna från Aegean. Jag vet ju att det skall gå, men den striden kommer jag aldrig vinna vid check-in.

Du ska ha SAS-kortet registrerat i bokningen redan innan incheckningen, annars är du chanslös.
 

agehall

Medlem
Exakt. Du har två alternativ: Regga det kort du vill ha poäng till i bokningen eller inget alls (sedan kan du retroregistrera resan). Sedan visar du statuskortet när du ska ha förmåner men du registrerar det ALDRIG i din bokning. En bra regel för att slippa strul är att aldrig någonsin skriva in mer än ett enda FFP i en bokning under dess livstid.
 

MartinH

Medlem
Du ska ha SAS-kortet registrerat i bokningen redan innan incheckningen, annars är du chanslös.
Ok, tack! Då testar vi det.
Fast det har hänt att dom vill skriva över SASkortet som redan är reggat på boardingkort när vi viftar med Aegean för att få extra bagage.
 
Toppen