Senaste nytt

Att köpa infant in seat på SAS

emiland

Medlem
Det är inte lätt att betala mer än man behöver. Ska resa med fru och två barn (6 respektive 1 år vid flygningen)
Om jag bokar yngsta barnet som infant får jag inget säte till minstingen.
Om jag bokar honom som barn med korrekta födelseuppgifter slår bokningssystemet bakut och säger att barnet måste vara max 12 år. (Jotack jag skrev precis in att han var född 2012) (för övrigt exakt samma fel som uppstår om man försöker samma sak på Emirates)
Försökte således vara smart och slog igenom 2011 som födelseår övertygad om att SAS consumer care kunde justera det dagen efter men ack nej. De alternativ man får är.
Boka av biljetten. (vänta några dagar på pengarna) Boka 2 vuxna och 1 barn på nätet. Ring in och gör en ny bokning för infant "traveltogetherwith" Känns kanske inte som något jag vill ägna min tid åt.
Alternativ två datumändring på infant. 500 DDK. Jatack

Känns kanske inte helt optimalt om nu SAS vill promota sin egen biljettförsäljning på nätet eftersom smidighetsfaktorn försvinner. Således 1-0 till extern resebyrå. Samtidigt går det väl på ett ut med arvodena på resebyrån.

Dagens restips. Infant in seat-Ring
 
  • Gilla
Reactions: Gus

emiland

Medlem
Det lustiga i kråksången var att den som tog emot samtalet först på det tredje försöket att förklara att jag VILLE köpa och BETALA ett säte till plutten förstod vad jag menade. Men det är klart man är ju skåning och vi kan ju komma på vad som helst.
 

A380*G

Medlem
Eftersom bolagen har begränsningar på vikt/längd för att resa med basinet så måste man ha säte till infant när de blir större. Att sitta med en 20-månaders infant i knät på longhaul är uteslutet.
 

Patrik

Medlem
Lite off-topic men jag har alltid funderat på säkerheten med infant, känns som det inte skulle sluta så bra vid en hård nödlandning om man har ett litet barn i knät och ens egen överkropp trycks framåt av G-krafter och mosar barnet...
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Det lustiga i kråksången var att den som tog emot samtalet först på det tredje försöket att förklara att jag VILLE köpa och BETALA ett säte till plutten förstod vad jag menade. Men det är klart man är ju skåning och vi kan ju komma på vad som helst.

När vi för något år sedan skulle boka ett eget säte åt vår minsting som dessutom skulle ha en basinett på SAS C-klass mellan GOT–BKK så fick min fru ringa flera gånger innan jag övertog telefonerandet för ingen begrep vad hon menade / förstod vad hon ville ha / trodde hon menade allvar. Visserligen har hon också en lättare utländsk brytning (tjaaa, skånska som tyska vettu ;) ) men jag tror inte att det kan spela så stor roll.

När jag till slut lyckades så fatt i en person som begrep min ytterst lätta brytning, om det nu var det som var problemet, så fick jag frågan om jag verkligen tyckte att det var värt att "slänga över 20 papp i sjön"! Härligt att vara sparsam åt sina kunder! :rolleyes:

Drar slutsatsen att önskemålet är väldigt ovanligt. :)
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Infant in seat och bassinet är inget man ska räkna med. Har man infant in seat så blir man av med bassinet om någon med infant in lap begär bassinet.
 

twiggs

Medlem
Infant in seat och bassinet är inget man ska räkna med. Har man infant in seat så blir man av med bassinet om någon med infant in lap begär bassinet.

Vilket om det stämmer är det helt vansinnigt!! Borde vara först-till-kvarn. Om inte företräde till och med för den som betalar fullpris för spädbarnet… :confused:
 

Bryant

Medlem
Vilket om det stämmer är det helt vansinnigt!! Borde vara först-till-kvarn. Om inte företräde till och med för den som betalar fullpris för spädbarnet… :confused:

Nu står jag i startgroparna för att resa med infant. Men varför behöver man bassinet om man köpt säte? Känns rimligt att förturen går till den utan egen stol.
 
Toppen