Senaste nytt

Bästa bonusprogrammet för resor Stockholm-Hong Kong inom oneworld?

Blir korta roundtrips hela nästa år ca 1 gng/månad sträckan ARN-HKG-ARN i business
Tidigare kört Finnair österut och BA västerut

Om jag ska "maximera" poäng/värde - ska jag samla allt hos BA eller fortsätta med finnarna? Vilket program skulle ni säga är bäst på denna rutt?
 

Senator

Moderator
Eller byta helt till t ex Lufthansa? Hit me!

Nej.... Inte Lufthansa med intjäning som idag..

Du måste upp i biljettpriser runt 27 000kr för att tjäna 200%. Inte rekommenderas om inte du har pengarna för detta :) Då är den en annan sak, men välja då Swiss för ca samma pris.

BAEC är bra men tyvärr blir inte TP intjäningen per resa så hög: 40 + 140 + 140 + 40 = 360 TP. Fem av dessa så har du BAEC, men om det går (har inte kollat) att boka t.ex. ARN-HEL-LHR-ICN-HKG med AY/CX skulle man klämma lite till på resan mot Concorde Room Card (CCR).
 

doc

Medlem
Jag tycker nog BAEC skulle funka bra på denna rutt. Vill man ha mycket TP bokar man med Qatar via DOH och får 140 x 4 = 560 TP. Smidigt och bekvämt. Dock får man ingen Tier-bonus då utan får nöja sig med cirka 15000 Avios tur- och retur. Motsvarande resa med BA via LHR som Silver eller Guld hade gett cirka 35000 Avios och 360 TP, med det går ju växla sträcka. Sämst utdelning blir det via HEL som ger 360 TP och cirka 13000 Avios.
 

henrik l

Medlem
Frågan är hur avancerad du vill vara i ditt poängsamlande och vad har för status med vem idag. Men om det skulle ha varit jag (som är OW-biasad:D) skulle jag nog första ha gått på #doc's alternativ. Kör med QR för att snabbt komma upp till BA-guld, då får du dom trevliga loungerna. Business loungerna på LHR och HKG är iofs helt OK. Sedan skulle jag ha gjort en status challenge mot AA, du behöver 10 000 qualifying points för att komma upp till platinum (Saphharire i OW). Då får du även dubbla miles på AAdvatage och sedan kan du välja om du vill skicka ca 30 000 miles/avios pre resa till BA eller AA. Är du ute efter att plocka ut lite trevliga bonusresor i F, ska du definitivt skaffa ett AAdvantage, eftersom du AA än så länge inte debiterar några bränsletillägg och dom har modesta avgifter. Med AA-poäng kan du sedan prova Etihad F AUH-LHR för 40 000 miles, enkel. Du kan iofs också ta dig till Maldiverna för, men då i C sista sträckan:D
 
Toppen