Senaste nytt

Uppgradering från klass H

I december har jag en economy-biljett (klass H tydligen) London - Miami. På deras hemsida står det att ekonomibiljetter i klass H ska gå att uppgradera.

I "Manage my booking" funkar det såklart inte (har aldrig fungerat för mig). Det står bara
Sorry, we have encountered a problem. Please call your local British Airways office to change this booking.

Jag får väl ringa sen. Kostar uppgraderingen 25k avios? Från economy kan jag bara uppgradera till economy plus eller?

Ett alternativ hade varit att använda mina snart 50k poäng till att uppgradera businessbiljetten hem till First (rätt?), men det känns lite dumt? Stor risk för business class syndromet då ju :/

Senare har jag ett flyg med LAN från Lima till Los Angeles. Det är också OneWorld men mina poäng hjälper inget där väl? Någon som vet om de har cash upgrades?

Lite oklar frågeställning kanske, men vet inte riktigt om jag förstått allt rätt.
 

ucce

Medlem
Du kan bara uppgradera om det finns rewardplatser på den aktuella flighten. Även om det finns det får man inte alltid upp detta i manage my booking, utan man kan behöva söka aviosplatser själv och sedan ringa för att uppgradera.

Notera att du bara kan uppgradera en klass, det vill säga från economy till premium economy (så det är i den klassen du ska söka platser).

Du räknar ut uppgraderingskostnaden som enligt
Priset för economy x0,5 för uppgradering till premium economy
x0,5 för premium economy till business
x1 för business till first

Många, inklusive jag, tycker att det är bäst värde att köpa premium economy, och uppgradera till business för 0,5x

PS. cash upgrades finns ibland men det verkar vara lika random som tillgång till rewardplatser. Däremot finns det ofta cash upgrades på flygplatsen
 
Ok tack för svaret.

Inte så stor chans att lyckas då alltså. När ni köper premium economy för att uppgradera då, ser ni först till då att det finns business awardplats och uppgraderar direkt?
 

ucce

Medlem
Ok tack för svaret.

Inte så stor chans att lyckas då alltså. När ni köper premium economy för att uppgradera då, ser ni först till då att det finns business awardplats och uppgraderar direkt?

Brukar boka premium economy och hoppas - iaf om det är långt kvar till avresa. Många gånger släpps awardstolarna ett par dagar innan avgång. På min vanliga sträcka LHR-JNB t/r har jag hittat uppgraderingar i cirka 75% av fallen, och kört cash upgrade resterande (ibland på flygplatsen ibland innan)

Men om jag inte minns fel är H ombokningsbar ekonomi? I så fall kan du vänta till det finns lediga awardstolar i business och därefter ringa och boka om till Premium economy genom att betala fare difference, och sedan direkt uppgradera till business. Hur förmånligt det är beror så klart på om det finns platser kvar i de billigaste bokningsklasserna i premium economy
 
Toppen