Senaste nytt

Tågresa mellan Beijing och Dalian, China Railway Soft sleeper

Dr. Miles

Expert
Jag kom till Beijing station ca 50 min före avgång.
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 02.jpg

Det finns biljettkontroll med ID som är registrerad på biljetten. Därför kan man inte köpa andras biljett och åka med den längre.
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 03.jpg

Beijing station var byggd kolonialstil och kinesiska staten behåller stilen fortfarande.
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 04.jpg

Det finns separat väntesal för varje avgångar. Väntesalen nr. 3 är för tåget mot Dalian.
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 06.jpg

Boarding började ca en halvtmme före planerad avgångstid.
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 07.jpg

Gång till perrongen.
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 08.jpg

Tåget är väldigt lång, kanske 20 vagnar?
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 09.jpg
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 12.jpg

Det fanns en tågvärd för varannan vagn.
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 13.jpg

Jag valde Soft Sleeper (deras First class sleeper) för denna resa. Det finns fyra sängar i varje kupé.
Min plats är 31 i vagn nr. 3. Sängen på under sidan till höger är min plats.
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 23.jpg
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 22.jpg
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 20.jpg
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 24.jpg

Passageraren lämnar sin biljett till tågvärden och man får ett plastkort. Tågvärden väcker passageraren innan tåget ankommer till passagerarens destination. Ganska smart system då man inte riskerar att missa sin station om man måste kliva av mitt i natten.

Toalett. Jag var lite förvånad att det fanns toapapper installerad.
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 26.jpg

Rummet där man kan hämta het vatten.
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 14.jpg

Rummet för tågvärden.
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 32.jpg

Tåget passerade Dalians förort.
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 28.jpg
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 29.jpg

Ankomst till Dalian station.
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 31.jpg
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 33.jpg

Chauffeur drive från perrongen? Är det någon höjdare från partiet?
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 35.jpg

Fasaden av Dalian station och utsikt från stationstorget.
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 37.jpg
China Railway Beijing-Dalian, 1st class sleeper, 38.jpg

Sammanfattning:

Det var helt okej komfort när det var bara två passagerare i kupén.
Jag lyckades att sova mellan kl. 21 och kl. 1 och mellan kl. 2 och kl. 6:30, så kännde jag med utvilad när jag kom fram till Dalian.
 

majer

Medlem
Intressant rapport.

Är det tyst och lugnt på sovtågen i Kina?

Kupén skiljer sig inte så mycket från SJs dito, dock verkar den fräschare.

Den notoriske inser att inget av den kinesiska tecknen i "Beijing Railway Station" och "Dalian Railway Station" är sig likt. Hur kan det komma sig? Jag trodde ändå att "Railway Station" skrevs på samma sätt i Beijing som i Dalian?
 

Dr. Miles

Expert
Är det tyst och lugnt på sovtågen i Kina?
Ja, det var relativt tyst och regelbundet ljud från spårgropen var till och med skönt när man somnar in.

Den notoriske inser att inget av den kinesiska tecknen i "Beijing Railway Station" och "Dalian Railway Station" är sig likt. Hur kan det komma sig? Jag trodde ändå att "Railway Station" skrevs på samma sätt i Beijing som i Dalian?
Kinesiska tecken på Dalian Railway Station på perrongen är ett teckensnitt från datorn. Kinesiska tecken av Beijing Railway Station på fasaden är kaigrafistil som brukar vara någon höjdare har skrivit.
 

ESSA

Medlem
Själv har jag åkt sovvagn från Peking till Hong Kong (25 timmar - bara för att ha testat) samt snabbtåg mellan Beijing och Tianjin.
Helt klart två olika upplevelser!
Har några bilder från höghastighetsresan som jag kanske lägger upp men när de togs hade jag ingen tanke på redaktionellt syfte. :)

OT gällande just kinesiska tecken...

Såg tre tecken på en fasad som jag kände igen och tänkte att det här ska jag kunna lösa.
西 xi (uttalas nästan som engelska she) betyder bl.a. Väst (väderstreck)
门 men (bäst beskrivet som när man irriterat säger men, fast med en blandning av mön och men) betyder port/öppning/entré
子 zi (dze) betyder barn/son eller används som tillägg beroende på ton

Dr Miles får gå in och rätta mig om jag misstolkat. :)

Jag fick fram ljud som lät ca shimenze

Siemens!

Lättplätt! ;-))

Önskar Dr Miles en trevlig vistelse i Kina!


(Kranen med hetvatten finns där bl.a. för att passagerarna ska kunna fylla på sina te-flaskor samt instans noudles.)
 

ESSA

Medlem
Hmmm... Om det inte finns, hur gör kinesen då - har med sig eget papper eller...?

Det stämmer. Alla bär med sig pappersnäsdukar/toapapper överallt.
Det är även förvånande att det inte var en "squat" toilet (hål i golvet) på tåget. Möjligen för att den är i soft sleeper vagnen...
OM du lyckas hitta en västerländsk toalett på ett mindre västerländskt område kommer du högst troligt se fotavtryck på sittringen. ;)

Men för västerlänningar som åker till Kina märks detta sällan av. Såvida du inte går på en offentlig toalett i områden där locals rör sig mest. Då kan du få sitta på huk i ett utrymme utan väggar som skärmar av mot andra om det vill sig illa. ;) Har du inte med dig toapapper då riskerar du att få använda dig av sedlar. ;-)

En sak till...
Avloppsrören är sällan av samma standard som på många andra platser. Papperskorg finns.
Detta gäller även på en del västerländskt drivna restauranger.

Kina är en kontinent. Det är självklart stora olikheter beroende var man befinner sig och i vilka områden man rör sig i. Du kan åka till Kina och aldrig se skymten av detta så klart. :)
 
Last edited:

David

Medlem
Kul med en reserapport från tåg i Kina. Själv har jag bara åkt Hong Kong-Guangzhou och Chongqing-Chengdu vilka båda har varit avklarade på ett par-tre timmar. Avundas inte kollegan som åkte tåg i 44 timmar och som inte fick sitt- eller liggplats då tåget kraftigt överbokats kring kinesiska nyåret. :(
 

Dr. Miles

Expert
Kul med en reserapport från tåg i Kina. Själv har jag bara åkt Hong Kong-Guangzhou och Chongqing-Chengdu vilka båda har varit avklarade på ett par-tre timmar. Avundas inte kollegan som åkte tåg i 44 timmar och som inte fick sitt- eller liggplats då tåget kraftigt överbokats kring kinesiska nyåret. :(
Jag har gjort det mellan Kunming och Changsha, ca ett dygn stående när jag var student. Jag gör aldrig o m det.
Det var samma orsak som din kollega, jag reste vid kinesiskt nyår.

Det som var bra med kinesiskt tåg är, att det fanns ombord cash-upgrade till Sleeper seat.
Jag och min kompis fick Hard Sleeper plats från Changsha till Beijing så vi var inte helt slut när vi kom tillbaka till Beijing.
 

jumbooze

Medlem
Känns som man kan åka tåg i Kina igen, senast (97-98) så var det bara "huk" modell och väldigt skakigt vilket ledde till att man inte var frekvent besökare av faciliteterna.
 
Toppen