Senaste nytt

Tips på taxi i Istanbul

Joakim

Medlem
När man kommer till en ny flygplats är det alltid ett orosmoment med transporten till staden.
Vissa gånger fungerar allmänna kommunikationer bättre/snabbare/billigare än Taxi.
Hur är det med Istanbul om man ska ta sig till stadens centrum/Sultanahmet.
Såvitt jag kan hitta på nätet kostar en förbeställd Taxi runt 20€, och en vid flygplatsen kan tydligen kosta allt ifrån 15 till hurmycketsomhelst.
Ska jag förbeställa Taxi och i så fall tips på seriösa aktörer eller ska vi helt enkelt, och troligtvis lite billigare, trassla oss via Metro/spårvagn. Vi kommer till Ist runt 21.00 på kvällen så vi har ju inte hur mycket tid som helst.
 
Last edited:

PYRZ

Medlem
Det är ganska lätt att ta ta Metro-spårvagn från flygplatsen. Fast jag personligen skulle inte göra det om jag landar så sent som ni gör. Då vill man ta sig till hotellet så fort som möjligt. Taxikön utanför flygplatsen är för endast de bilar som är anslutna till "flygplats taxi föreningen" och är "lite" mer seriösa än andra på gatan. En resa på kvällen till Sultanahmet kan kosta mellan 30-40TRY och ta ca 30 min, beroende på trafiken.

Men annars känns 20€ inte så farligt med förbokad heller.
 

Joakim

Medlem
Tack för tipsen.
Lutar nog åt att ta en Taxi på flygplatsen då jag inte hittat någon "säker" sida att förbeställa på.
Skulle kännas lite surt att förbetala om den inte kommer sen.
Nu har jag ju lite koll på vad det "ska" kosta.
 

Gnopps

Medlem
Tack för tipsen.
Lutar nog åt att ta en Taxi på flygplatsen då jag inte hittat någon "säker" sida att förbeställa på.
Skulle kännas lite surt att förbetala om den inte kommer sen.
Nu har jag ju lite koll på vad det "ska" kosta.
Hittar du ingen bra sida att förbeställa på kanske du kan höra om du kan få fastpris via hotellet?
 

Xilan

Medlem
Tack för tipsen.
Lutar nog åt att ta en Taxi på flygplatsen då jag inte hittat någon "säker" sida att förbeställa på.
Skulle kännas lite surt att förbetala om den inte kommer sen.
Nu har jag ju lite koll på vad det "ska" kosta.

Hur gick det sedan?
Hilton Istanbul erbjuder transfer från Atatürk till Hilton för TRY 290 plus 18% moms, vilket landar på ca SEK 1100. Då är det visserligen Mercedes E eller BMW 5, men jag tycker att det låter dyrt.
Vad säger ni? Är det någon annan som testat något seriöst och prisvärt alternativ i Istanbul?
 

NyfikenGrau

Medlem
Vi var där nyligen, undvik "vanlig" taxi. Det är för många som vill luras för att man ska kunna slappna av.

Privat förbokad transfer (mängder av bolag) Atatürk till moderna Beyoglu, där väl Hilton ligger, ska kosta ca 30 euro totalt så priset du anger är skyhögt. Jag skulle ifrågasätta om hotellet i sig är att lita på, ärligt talat.
 
Last edited:

Xilan

Medlem
Hilton själva kallar det "luxury airport transfer at a reasonable prize". Vill man ha BMW 7-serien kostar det 450 TRY plus moms. Alltså ca 1800:-

Jag frågade hotellet om de inte hade några billigare alternativ, men det finns inga sådana som de själva arrangerar. Taxi kostar tydligen runt 60 TRY och NyfikenGrau tipsade också om förbokad transfer för €30. Så det får nog bli det sistnämnda om jag hittar någon firma som ser seriös och trovärdig ut.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag frågade hotellet om de inte hade några billigare alternativ, men det finns inga sådana som de själva arrangerar. Taxi kostar tydligen runt 60 TRY och NyfikenGrau tipsade också om förbokad transfer för €30. Så det får nog bli det sistnämnda om jag hittar någon firma som ser seriös och trovärdig ut.

Jag har aldrig hört om att någon blivit lurad på förbokad transfer, det känns ju som ett svårt sätt att lura folk på med totalpris överenskommet långt före resan.
Däremot blir folk lurade dagligen i vanliga taxibilar, så själv skulle jag inte tveka att betala 10 euro extra för privat transfer jämfört med taxi.

Kolla (exempelvis) tråden här, men särskilt inlägg nr 5;
Reliable private transfer from Ataturk to Sultanahmet? - Istanbul Forum - TripAdvisor
 
Var där förra veckan, tog vanlig taxi (från kön utanför ankomsthallen). Kostade 55 lira (vilket är rätt pris) både till & från hotellet som låg vid Galatasaray. Åkte mycket taxi under vistelsen där och hade aldrig några problem.
 
Toppen