Senaste nytt

EBB till EBS - nytt kort och intjäning av poäng?

Kustberg

Ny medlem
Lyckades precis få mitt EBS status och har några funderingar. Har försökt hitta liknande trådar innan men inte sett något, men ber självklart om ursäkt om detta har kommit upp tidigare.

Min intjäningsperiod är feb till jan men har nu i okt blivit EBS.
1) Får jag ett EBS silver kort nu eller måste jag vänta till feb 2014?
2) Hur kan jag bevisa vid check-in att jag är EBS för att få 1 extra baggage och "business" checkin på flygplatsen utan ett EBS kort?
3) Har Eurobonus Master card och tjänar poäng på inköpt. Blir detta också automatiskt uppdaterat nu eller från feb?

Tack för svar :)
 

Jonas C

Medlem
Kortet kommer nu.

Är ditt EB kort inlagt i bokningen så kan personalen se att du är EBS utan du behöver visa upp kortet.
 

Johan_G

Medlem
Om du har ett EB-brandat kreditkort är det inte alls säkert att SAS vill skicka ett nytt EB-kort, när jag blev EBS och sedan efterlyste nytt kort sa dom bara att det fick jag ta med Amex eftersom det kortet tydligen hade ersatt mitt ursprungliga EB-kort.
 

Gnagel

Medlem
Jag har under hösten 2013 gått från EBB till EBS till EBG och har fått nytt kort inom en vecka efter att jag passerat gränserna. Jag har fått uppdaterade EB Mastercard men inte något nytt "naket" EB-kort.
 

Nemo

Medlem
Lyckades precis få mitt EBS status och har några funderingar. Har försökt hitta liknande trådar innan men inte sett något, men ber självklart om ursäkt om detta har kommit upp tidigare.

Min intjäningsperiod är feb till jan men har nu i okt blivit EBS.
1) Får jag ett EBS silver kort nu eller måste jag vänta till feb 2014?
2) Hur kan jag bevisa vid check-in att jag är EBS för att få 1 extra baggage och "business" checkin på flygplatsen utan ett EBS kort?
3) Har Eurobonus Master card och tjänar poäng på inköpt. Blir detta också automatiskt uppdaterat nu eller från feb?

Tack för svar :)
SVAR
1. Kortet ska komma automatiskt, men gör det inte alltid. Ring kundtjänst om ett par veckor och påminn ifall det ännu ej kommit. Kortet kommer att vara giltigt till och med april 2015.
2. Kan vara bra att ha skrivit ut förstasidan på dina Eurobonus-sidor på SAS, där står det om du är EBS. Ta med på resor tills du har kortet.

Välkommen till BusinessClass, Kustberg!
 

nota bene

Medlem
1) Om du har ett MC/Amex skickar inte SAS nödvändigtvis ut 'vanliga' medlemskort, utan ditt MC/Amex brukar gälla. Jag har ingen erfarenhet av MC då jag inte har detta kort, men med Amex har jag inte fått ett nytt kort automatiskt. (gick från EBB till EBS i juni).

2) Ange ditt EB-nummer som EBSXXXXXXXX så ska personalen få upp din status, och om du är någonstans där de förstår sig på appen så kan du använda den som bevis. Den enda gången jag hade problem var då mitt EBB-nr låg inne på en bokning i augusti, men då påpekade jag att jag var EBS, vilket hon inte kunde se - då fick jag be henne lägga in EBS-numret och en kollega talade om för henne att om det fungerade med EBS-numret betydde det att jag var EBS... (Detta var på ORD)
 

agehall

Medlem
1) Om du har ett MC/Amex skickar inte SAS nödvändigtvis ut 'vanliga' medlemskort, utan ditt MC/Amex brukar gälla. Jag har ingen erfarenhet av MC då jag inte har detta kort, men med Amex har jag inte fått ett nytt kort automatiskt. (gick från EBB till EBS i juni).

Har man ett kombinerat kort skickar SAS inte ut något vanligt kort om man inte ber om det.

Alla kombinerade kort ska bli automatiskt utbytta när man går upp i status. Något måste ha klickat om du inte fick ett nytt AmEx.
 

Holloman

Medlem
Jag frågade SAS via Facebook hur det var med access till fast track och lounge för resor som var aktuella precis efter att jag gått upp fårn EBS till EBG. Om kortet låg inne på bokningen så skulle den nya statusen skrivas ut på boardingkortet var svaret (och hon gick även in och ändrade intjäningen på de gjorda bokningarna. Det sker såvitt jag förstår inte automatiskt.
 
Toppen