Senaste nytt

Nedgraderad på bonusresor?

Magino

Medlem
Å andra sidan får man ju vara glad att det fanns awards kvar i Business. Då man egentligen bara är garanterad en plats i Economy så finns ju alltid risken att man blir nedgraderad vid IRROPS.

Hur kommer det sig att man bara är garanterad plats i Economy? behandlas awardbiljetter annorlunda mot andra biljetter vid IRROPS?
 

Jonas C

Medlem
Hur kommer det sig att man bara är garanterad plats i Economy? behandlas awardbiljetter annorlunda mot andra biljetter vid IRROPS?

Varför då? Jag känner inte till att några andra regler gäller för awardresor.

Vill minnas att jag har läst någonstans att flygbolaget inte har en skyldighet att erbjuda plats i Business Class, men att de måste garantera plats i Economy, ifall det uppstår IRROPS och man måste bli ombokad. Det kan ju handla om att man t.ex i första hand vill ha betalande Business passagerare ombokade till Business, och i andra hand boka om award resenärer. Lufthansa vill nog inte heller betala 75% av biljettens pris i kompensation för nedgradering på revenue biljett, medan en award resenär kan kräva återbetalning i miles.
 

Stefan62

Medlem
Vill minnas att jag har läst någonstans att flygbolaget inte har en skyldighet att erbjuda plats i Business Class, men att de måste garantera plats i Economy, ifall det uppstår IRROPS och man måste bli ombokad. Det kan ju handla om att man t.ex i första hand vill ha betalande Business passagerare ombokade till Business, och i andra hand boka om award resenärer. Lufthansa vill nog inte heller betala 75% av biljettens pris i kompensation för nedgradering på revenue biljett, medan en award resenär kan kräva återbetalning i miles.

Kan det möjligen vara så att Du läst tråden om Swiss-business-saver-biljetter som har lite andra regler vid IRROPS?
 

jumbooze

Medlem
Vill minnas att jag har läst någonstans att flygbolaget inte har en skyldighet att erbjuda plats i Business Class, men att de måste garantera plats i Economy, ifall det uppstår IRROPS och man måste bli ombokad. Det kan ju handla om att man t.ex i första hand vill ha betalande Business passagerare ombokade till Business, och i andra hand boka om award resenärer. Lufthansa vill nog inte heller betala 75% av biljettens pris i kompensation för nedgradering på revenue biljett, medan en award resenär kan kräva återbetalning i miles.

Detta "KAN" jag, EU reglerna säger 1) gäller både betald med pengar och miles (båda är revenue biljetter) 2) det är 75% av hela biljettens kostnad. Jag har en tysk advokat som har ställt krav mot Asiana för just detta (F->C).
Det enda som återstår att se är om det blir cash enl IATA prisad biljett eller cash enligt vad miles är värda men mitt krav är enligt IATA pris så får man se var det hela hamnar. Case pending....
 

Jonas C

Medlem
Kan det möjligen vara så att Du läst tråden om Swiss-business-saver-biljetter som har lite andra regler vid IRROPS?

Jag läste detta i en tråd på FT om en herre som hade blivit nedgraderad till Economy på grund av överbokning. Han reste med TK på Air Canada awardbiljett.
 

Dr. Miles

Expert
Du kan kräva pengar för motsvarande fare om du är på en award också, så jag tror inte LH direkt diskriminerar dem heller.
Jag passade på att fråga Cathay Pacifics personal i loungen.
Hon sa att det är ingen skilnad mellan revenue eller award biljett så länge det är samma kabinklass däremot statusen kan spela roll vid överbokning.
Om en awardbiljett resenär bumpas så får den personen välja att åka med en senare flight i samma kabinklass eller åka denna flight i andra kabinklass. Med andra ord, ingen skilnad från resenär med en betald biljett.
 
Toppen