Senaste nytt

GOL - Linhas aéreas inteligentes

Bryant

Medlem
Hej

De senaste veckorna har jag gjort 3 st resor med GOL (TAM, LAN, PLUNA testades också). Ett bolag som jag trodde var Brasiliens svar på Ryanair. På den fronten hade jag fel och är mycket nöjd över detta!

Jag är väldigt positivt överraskad av GOL (egentligen av samtliga bolag jag flög med) men det kanske har med mina fördomar att göra?

Vid samtliga flygningar i samband med boarding så revs biljetten och de önskade alla resenärer trevlig resa, med förnamnet.
Ombord så har de tre toaletter varav en är en tjejtoalett. Har aldrig varit med om detta på ett flygplan tidigare. Finns det andra bolag med detta koncept?
Det gick att kreditera miles till AAdvantage eller Flying blue. Har dock inte sett några poäng än.
Trevlig personal både på backen och i luften. Alla flygningar flöt på utan problem så jag vet inte hur de är att handskas med vi längre förseningar eller dyl.
I loungen hade alla glas, assietter, bestick och koppar VARIG emblem :)

Någon med andra erfarenheter`?
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Kul att höra! Hur var serveringen ombord? Fick du någon mat eller dryck? Hade de business class ombord också?

Ombord så har de tre toaletter varav en är en tjejtoalett. Har aldrig varit med om detta på ett flygplan tidigare. Finns det andra bolag med detta koncept?
Aldrig hört något liknande. Det närmsta jag kommit detta är tunnelbanan i Delhi där det normalt finns en tjejvagn (eller damvagn kanske) i varje tåg som endast kvinnor får använda. Man kan få böter om man som man sätter sig där, även om de nu brukar vara ganska överseende med manliga turister som inte riktigt greppat upplägget.
 

Dr. Miles

Expert
Aldrig hört något liknande. Det närmsta jag kommit detta är tunnelbanan i Delhi där det normalt finns en tjejvagn (eller damvagn kanske) i varje tåg som endast kvinnor får använda. Man kan få böter om man som man sätter sig där, även om de brukar vara ganska överseende med turister som inte riktigt greppat upplägget.

ANA försökte införa dam priority toalett(alltså inte damtoalett) ett tag sedan. Men de la ner försöket.
 

Bryant

Medlem
Kul att höra! Hur var serveringen ombord? Fick du någon mat eller dryck? Hade de business class ombord också?

Det finns ingen businessclass ombord på GOL. Däremot hade de lounger i Sao Paulo och RIO. Loungerna är döpta efter deras FF program SMILES. Till dessa hade jag tillgång tack vare mitt Dinerskort. I loungen fanns det öl, vin, läsk, snacks och wifi. De flygningar jag gjorde med GOL var:

CGH-GYN, 1:30h
BSB-MAO, 3:00h
IGU-GIG, 1:45h

Serveringen ombord bestod av kalla drycker(med is om så önskades) som var gratis, till detta serverades det snacks (nötter). På en av flygningarna delades det ut en meny där man kunde köpa mackor/wraps osv. Även om menyn delades ut så var drycken fortfarande gratis.

Som sagt positivt överraskad! :)
 

Moco

Medlem
Den som följer brasiliansk press kan notera att GOL stundtals utsätts för mycket hård kritik. Personligen är jag dock mycket nöjd med flygbolaget, dess rutiner och ombordservice. Inrikesflygningar håller i princip samma nivå som TAM - Brazilian Airlines.
 

Gnopps

Medlem
De är väl ett bolag som är på gång med förbättringar? Kanske börjar lågt och sedan utvecklar sig i takt med att bolaget växer? Trodde också att GOL inte var mycket att ha.
 

Moco

Medlem
Jag tycker inte att det går att säga att GOL skulle ha några självklara likheter med europeiska LCC's även om de av många gringos kanske uppfattas så. De ligger på de flesta plan långt fram, riktar sig till de flesta resenärer med sin slogan "Aqui Todo Mundo Pode Voar" och i ärlighetens namn så sopar de mattan med de flesta europeiska och amerikanska bolagen sett till inrikestrafiken. Just inrikestrafiken i Brasilien plågas av ständiga förseningar och bolagen får ta mycket av skulden för att infrastrukturen inte alltid fungerar optimalt, men det är inte helt rättvist. Nätverket är väl utbyggt och anpassat till connections med t.ex. KLM, planen är nya, personalen ombord är trevlig och har långt kvar till pensionsålder (SAS någon?) och bonusprogrammet (Smiles) helt okey med lounger på ett flertal flygplatser. Jag kan gott rekommendera GOL.
 

QM G

Medlem
Har nu flugit 8 sträckor med GOL och tycker det har fungerat mycket bra. Enda problemet har varit när jag försökt betala med VISA eller Master Card på deras hemsida, de accepterar endast inhemska kort. American Express skall fungera enligt deras kundtjänst. Jag betalade själva bokningen med hjälp av PayPal men fick åka ut och betala en ombokningsavgift kontant på flygplatsen.
 

JOHLI

Ny medlem
Hej! Ska flyga ARN-ZRH-GRU-BSB med Swiss. Bokade business class hos Swiss men sista leg GRU-BSB som Gol flyger står som economy. Jag vet att Gol har en inrikes lounge i Sao Paolo men frågan är om jag kommer in där med min (i grunden Swiss-business) biljett. Får väl prova på plats, men är det någon som vet besked?
 
Toppen