Senaste nytt

Bonus Challenge / Hur vet jag om en flygning kommer att vara codeshare eller liknande

Jim_1

Ny medlem
Jag är lite nybörjare på det här med att resa även om jag har kommit ut i Europa/Mellanöstern sex gånger i år. Försöker läsa efter lite tips på forumet, men mycket verkar bero på om man kan vara lojal samt åka business.

På vårt företag åker vi bara det billigaste ibland in i absurdum så det blir ju såklart inga nivåer, men jag fick ett mail från SAS angående Bonus Challenge.

Jag bettade två t/r resor eftersom det var vad jag hade planerat under perioden, Amsterdam och London.

Villkoren var att man flög med SAS och inte codesharebolag, men jag lyckades inte riktigt ta reda på detta och flyget till Amsterdam flögs av Blue1 (korrekt?). Så jag undrar väl egentligen hur jag kan veta detta när jag bokar.

Tack för trevlig läsning i övrigt!
 

Nemo

Medlem
Välkommen till BusinessClass, Jim!
Det är en stor variation på resemönstret bland bc.medlemmarna, många flyger Economy så känn dig välkommen hit oavsett. Däremot är det mycket vanligt med att samla poäng hos olika flygbolag & allianser, då det är lättare att uppnå status / förmåner om man är taktisk.
Om codeshare: när du bokar ser du vilket flygbolag som de facto utför flygningen, se bild. När det gäller SAS, Blue1 samt Widerö klassar SAS dem själva som om det är SAS (jag är nästan helt säker på det).
"Bagagereglerna gäller på SAS egna flygningar och när du reser med Blue1 eller Widerøe. Reser du med en av våra partners, på en så kallad 'codeshare'-flygning, så är det dennes bagageregler som gäller. Information om våra partners bagageregler hittar du på deras webbplatser."
Incheckat bagage - SAS
SAS EuroBonus airline partners - SAS
Code-share - SAS
image.jpg