Senaste nytt

Bonus Challenge / Hur vet jag om en flygning kommer att vara codeshare eller liknande

Jim_1

Ny medlem
Jag är lite nybörjare på det här med att resa även om jag har kommit ut i Europa/Mellanöstern sex gånger i år. Försöker läsa efter lite tips på forumet, men mycket verkar bero på om man kan vara lojal samt åka business.

På vårt företag åker vi bara det billigaste ibland in i absurdum så det blir ju såklart inga nivåer, men jag fick ett mail från SAS angående Bonus Challenge.

Jag bettade två t/r resor eftersom det var vad jag hade planerat under perioden, Amsterdam och London.

Villkoren var att man flög med SAS och inte codesharebolag, men jag lyckades inte riktigt ta reda på detta och flyget till Amsterdam flögs av Blue1 (korrekt?). Så jag undrar väl egentligen hur jag kan veta detta när jag bokar.

Tack för trevlig läsning i övrigt!
 

Nemo

Medlem
Välkommen till BusinessClass, Jim!
Det är en stor variation på resemönstret bland bc.medlemmarna, många flyger Economy så känn dig välkommen hit oavsett. Däremot är det mycket vanligt med att samla poäng hos olika flygbolag & allianser, då det är lättare att uppnå status / förmåner om man är taktisk.
Om codeshare: när du bokar ser du vilket flygbolag som de facto utför flygningen, se bild. När det gäller SAS, Blue1 samt Widerö klassar SAS dem själva som om det är SAS (jag är nästan helt säker på det).
"Bagagereglerna gäller på SAS egna flygningar och när du reser med Blue1 eller Widerøe. Reser du med en av våra partners, på en så kallad 'codeshare'-flygning, så är det dennes bagageregler som gäller. Information om våra partners bagageregler hittar du på deras webbplatser."
Incheckat bagage - SAS
SAS EuroBonus airline partners - SAS
Code-share - SAS
image.jpg

EDIT: "Flights in the range SK3000-SK3999, SK6000-SK9999 are code-shared flights and operated by an SAS partner airline. Depending on which airline that is operating these flights on behalf of SAS, you'll earn Basic or Extra points and in some rare cases no points."
 
Last edited:

mry

Medlem
Enligt Blue1 har blivit SAS Finland - BusinessClass.se är Blue 1 alltså bara ett bolag som flyger men åt SAS så det är ju SAS flygningar numera. I somras kunde man åka med Braathens regional (Golden air) med och det räknades ju även detta som en SAS flygning. Både när man flyger med Blue 1 och med Braathens regional så säger de "SAS flight operated by Blue 1/Braathens regional".

Rörande Widerøe så brukar sas alltid skriva SAS/Widerøe för att vara extra tydliga. Även om SAS nu har sålt delar av Widerøe så gäller det fortfarande ett tag antar jag, om inte för evigt typ.
 

EMW

Medlem
Har en liten följd fråga inom samma ämne. Fick idag mail från SAS där de noterade att jag nu bara hade en T/R resa kvar med SAS för att nå upp i målet inom Bonus Challange.
Enligt mina egna noteringar så borde jag redan ha klarat det då jag kom hem igår från sista resan med SK. Börjar nu misstänka att de inte räknat min resa till Helsingfors med Blue1 (SK714/721) den 16/9. Eller är det bara så att de inte hunnit få in gårdagens resa i systemet och det bara är ett "olyckligt" sammanträffande att jag fick mailet precis nu?

Inte mycket poäng det handlar om men de räcker iaf till en muffins eller två ;)

Hoppas ni förstår min fråga.
 

agehall

Medlem
Har en liten följd fråga inom samma ämne. Fick idag mail från SAS där de noterade att jag nu bara hade en T/R resa kvar med SAS för att nå upp i målet inom Bonus Challange.
Enligt mina egna noteringar så borde jag redan ha klarat det då jag kom hem igår från sista resan med SK.

Och du tror verkligen att SAS IT skickar ut så aktuella mail? LOL. Jag brukar få mail från Eurobonus med två månader gamla saldon. Att en resa som avslutades dagen innan inte räknats med i ett mail är inget jag skulle oroa mig över.
 

EMW

Medlem
Hmm.... Tänkte inte riktigt på det. Tack för att du tog dig tid att öppna mina sinnen för detta underbara IT system :)
 

Flood

Medlem
Fick mejl idag (torsdag) och hade gjort första challengeresan i måndags, så där var det noll i mejlet. Krediteringen till EB-kontot gjordes onsdag kväll. Så, inte helt färskt i mejlen...
 

mry

Medlem
Vart lite miss i min planering, då jag antar att md 80 flygningen (arn-cph osl-arn) inte räknas som t/r så behöver jag en till flygning så någon som har förslag vart man kan resa typ 27/10 billigt t/r från ARN?

Provade Malmö men där var det bara 20 minuters bytestid och måste vara minst 30 enligt bokningssystemet.
 

NotRyan

Medlem
Vart lite miss i min planering, då jag antar att md 80 flygningen (arn-cph osl-arn) inte räknas som t/r så behöver jag en till flygning så någon som har förslag vart man kan resa typ 27/10 billigt t/r från ARN?

Provade Malmö men där var det bara 20 minuters bytestid och måste vara minst 30 enligt bokningssystemet.

När behöver du vara i Stockholm igen? Göteborg med någon/några timmar där får du för 1197 kr...
 
Toppen