Senaste nytt

Seating hos SAS på award-biljett från US Airways

telelina

Medlem
Hej!

Har bokat en award-biljett av US Airways med andra star alliance bolag.
Flyger i Januari med SAS, Air Canada & United. Har separata bokningsnr hos alla 3 bolagen.
Hos United kunde jag välja sittplats på deras hemsida. Hos Air Canada gick det inte att se sittplatsen jag fått tilldelad men gick det bra över telefon (fast jag bytte aldrig plats där). På SAS hemsida/app gick det varken att se vilken sittplats jag har, inte heller byta sittplats när jag ringde dem.

Du måste få sittplatsen från din resebyrå sa de. Jag har bokat med US Airways sa jag och de sa att då måste jag byta sittplats hos US Airways. De kunde dock se på vilken plats jag ska sitta 2E på 2st flygningar (ARN till CPH & LHR). Jag vill ju ändra denna mittenplats! På EWR-ARN har jag 2A och den är OK. Ringde till US Airways som sa att seating hos de olika bolagen ser de inte ens utan att jag måste kontakta SAS igen (och prata med en annan agent) för att få den sittplats jag vill ha. Ringde tillbaka till SAS förklarade vad US Airways agenten sagt men fick samma svar tillbaka igen.

Vem har rätt & vem har fel? Hur ska jag göra för att få byta sittplats på mina SAS flighter?
 

telelina

Medlem
Ytterligare en fråga. De har skrivit ihop mina 2 förnamn till ett namn. Kommer det att bli ett problem? Vanligtvis använder jag bara tilltalsnamn och efternamn när jag bokar biljett, men US Airways kontot gick inte att skapa utan alla förnamn så då har det blivit så på biljetten med utantaget att jag nu verkar ha ett dubbelnamn som tilltalsnamn.
 

telelina

Medlem
Tack bhen funkade bra! :)

Nu går det även att se mina valda sittplatser på SAS hemsida, efter ändringen hos Lufthansa. Skönt trick eftersom inga av flighterna går med Lufthansa. :)
 
Last edited:

telelina

Medlem
Försökte byta på Air Canada flighterna med eftersom 1F var ledigt, men de byten verkar inte sparas hos lufthansa. Dock så var SAS flighterna ändå viktigast.
 

Dr. Miles

Expert
De har skrivit ihop mina 2 förnamn till ett namn. Kommer det att bli ett problem? Vanligtvis använder jag bara tilltalsnamn och efternamn när jag bokar biljett, men US Airways kontot gick inte att skapa utan alla förnamn så då har det blivit så på biljetten med utantaget att jag nu verkar ha ett dubbelnamn som tilltalsnamn.
Dr. Miles vad tror du om namnet på biljetten?

Enligt mina tidigare erfarenhet att boka biljett åt andra, var alla tre kombinationer OK:

En person med namn: Adam Bertil Christoffersson

  • Adam Christoffersson: OK

  • Bertil Christoffersson: OK

  • Adambertil Christoffersson: OK
Det finns också en tråd om namn på biljetten.
http://www.businessclass.se/forum/f...-naer-aer-ute-reser-flygbiljett-mot-pass.html
 

telelina

Medlem
Tack Dr. Miles!!
Jag har aldrig bokat biljett än med mitt namn på annat vis än enligt metoden "Adam Christoffersson" och eftersom hemresan går via USA så kändes det extra värt att kolla upp det.
 
Toppen