Senaste nytt

SAS Stockholm-Köpenhamn SK1425 SAS Plus 6/10/13

sembl

Medlem
Stockholm Arlanda (ARN) - Copenhagen Kastrup CPH
Avgång: 16:15
Ankomst: 17:25
Flygplan: B737-800
Klass: SAS Plus
Sittplats: 07A


Lämnade Lilla Essingen i Stockholm kl 1440 efter att ha haft ett snabbt fikabesök av MartinBjörnström. Termometern hade tagit sig upp till 14 grader och solen sken hela vägen upp till Arlanda. Svarta faran gjorde sitt jobb idag med Sebastian Vettel bakom ratten. Väldigt lite trafik norrut så jag svängde in på Beta parkeringen vid 1500. Väntade ca 3 min på bussen som tog mig till T5.

Incheckningen gjordes i en automat och tog väldigt lång tid. Varje steg tog ca 1 min, SAS IT på sin sämsta sida denna söndag. Jag gillar mina boardingkort i papper helt enkelt.

1.jpg

Fast Track var helt tom och inte en kotte innan mig. Samma procedur som vanligt och man var igenom snabbare än en oljad blixt med minsta engagemang från personalen som hellre ville prata vad som hade hänt under helgen.

2.jpg

Tog som vanligt ett litet stopp i stormarknaden för att kolla priserna på skumpa men inget nytt på den fronten. 319:- för en Moet får väl anses som helt ok pris och ca 20% billigare än på spritmonopolet.

3.jpg

I Loungen rådde ett stilla lugn. Provade Rotsellerisoppan som var mycket god och bunkrade upp med tidningar. Något jag gillar med den nya designen i loungen är alla färska kryddor och peppar/saltkvarnen som alltid finns nära till hands. På den kalla sidan serverades det dessutom idag cous cous med grönsaker och fragment av rökt lax. Detta akompanjerades av ett glas lurigt läskande vatten med lime i.

4.jpg

Dagens gate var 1 så det var bara att snubbla ner från loungen när det stod boarding.

5.jpg

Mitt val av säte idag var 7A och det förblev tomt på den raden resten av resan. Det fanns 8 rader i Plus på denna flygning och 19 personer inklusive mig som var väl utspridda. Ekonomi var ca 70 % fullt. Pushback skedde 16.20 och Takeoff 16.24 på 01L.

8.jpg

Vid boarding så stod 3 i entren men inget hej och välkomna. De tyckte mest att det var roligt att prata med varandra. Svensk-personal på detta flyg.

Som vanligt efter start så blev det en lätt högersväng och sedan en vänstersväng för att passera väster om Hässelby och över Mälaren. Serveringen påbörjades 16.38 med kyckling eller ost smörgås som val. Drickat serverades två minuter efter.

Jag tog kyckling smörgåsen, coke zero och en liten chokladbit. Antalet E-ämnen denna kväll i smörgåsen var 8. Vågar inte tänka på om jag skulle summerat även Coke:n. Chokladbit och smörgås hamnade i min "murse" för förtäring senare sent ikväll med utsikt över Zugspitze.

6.jpg 7.jpg

Flygturen var len som en bebisrumpa utan något som helst engagemang av personalen. Ingen fråga om påfyllning eller om man önskade något mer.

Toaletten var exemplarsikt ren så jag gick in tvättade händerna och gick ut igen. Bra jobbat här #SAS . Rena toaletter är A och O.

Tillbaka i mitt säte och dessa tunna RECARO stolar. Dessa är inte gjorda för min rumpa utan känns hårda och obekväma för mig.

9.jpg 10.jpg

Touchdown skedde på 22L kl 17:15 med en snabb taxning till B7.

Summering: En ok flygning där personalen hade all möjlighet att med leende och lite extra omtanke kunna ge det där lite extra då det inte var varken fullt eller stressigt. För att citera Gordon Ramsey "Smile it doesnt cost you a thing"
 

Kristofer

Medlem
Trevligt rapport!

Ljungbyhed på näst sista bilden, en av få flygplatser i världen med fyra parallella rullbanor (kortbanorna inte i drift idag dock).
 

SvartMjolk

Medlem
Trevlig rapport! Jag kan hålla med om det där med leendet. Det gör så mycket extra om de går igenom en runda, ler och ser till att man får chansen att be om något eller fråga något.
 

Jacob

Medlem
Vi måste mötts någonstans över Smålands skogar... :D

Jacob:
CPH-ARN SK1424 SAS Plus 6/10/13
Avgång: 16:15
Ankomst: 17:25
Flygplan: B737-600
Klass: SAS Plus

Fast jag körde 01C... :)
 
Toppen