Senaste nytt

Finns det något jag kan göra nu? (Felbokning)

EDB

Medlem
Jag genomförde en bokning på resfe*ber.nu och glömde att ta avbeställningsskyddet och insåg att jag bokade utresan fel med en hel månad. Jag undrar nu om det finns något jag kan göra åt?
Dessa är följande flights:

sön, 24 nov, SAS SK3611
Flygningen utförs av Lufthansa
06:05 Avgång - Stockholm (Arlanda) (ARN), Sverige
08:20 Ankomst - Frankfurt (FRA), Tyskland

sön, 24 nov, Qatar Airways QR0070
11:00 Avgång - Frankfurt (FRA), Tyskland
18:45 Ankomst - Doha (DOH), Qatar

sön, 24 nov, Qatar Airways QR0556
21:25 Avgång - Doha (DOH), Qatar
03:10 Ankomst - Bombay (BOM), Indien
Ankomst den 25 Nov
 

EDB

Medlem
"Flygbiljetter kan som regel inte ombokas eller återbetalas. I den händelse du måste avboka din flygbiljett och inte tecknat avbeställningsförsäkring försöker vi naturligtvis hjälpa dig att få tillbaka så mycket som möjligt, ex. kan du få tillbaka en del skatter och avgifter. Det tillkommer alltid en administrativ avgift på 500 per person kr plus den kostnad som flygbolaget tar. "

Så står det på deras hemsida, så jag antar att det inte finns något dylikt. Men kan man inte avboka via flybolagets hemsidor?
 

JensE

Medlem
Detta hittar jag på resfeber.se

4.1 Ändring/avbokning Flyg


4.1.1 Flygbiljettens ändringskostnad varierar beroende på flygbolagets villkor samt bokad biljettyp. Om ändring är tillåten är kostnaden per resenär:

Namnkorrigering : 500:- per person samt flygbolagets avgift.

Datumändring : 500:- per person samt flygbolagets avgift samt eventuell mellanskillnad i pris.

Avbeställning: 500:- per resenär samt flygbolagets kostnad.

Vid avbokning av flygbiljett kan du alltid få tillbaka återbetalningsbara skatter/avgifter.
 

Dr. Miles

Expert
Så står det på deras hemsida, så jag antar att det inte finns något dylikt. Men kan man inte avboka via flybolagets hemsidor?
Om du har bokat via en resebyrå, avbokning måste ske genom denna resebyrå.

Dr.Miles vad syftar du på? Förstår inte riktigt!
De har laddat fel pris och ändrat andras bokningar utan förvarning. Därför hade du kunnat förhandla med Qatar Airways när du har också gjort felbokning och begära gratis avbokning. Men det går inte bra när du har bokat via en resebyrå.
 

agehall

Medlem
Får man fråga varför du bokade via en resebyrå och inte direkt via qatar's hemsida? Normalt sett är flygbolagen bättre på att ha 24h fri avbokning än resebyråer. Vet dock inte hur det är i Qatar's fall.
 

KN

Ny medlem
Jag vet inte exakt hur resfebers avbeställningsskydd fungerar, men det förutsätter väl ändå ett läkarintyg? Nu ska jag inte förorda omoraliska handlingar men
1. kan du få tag på ett läkarintyg så brukar det ingå ett avbeställningsskydd i de flesta kreditkort.
2. läs dina reseförsäkringsvillkor och se om du kan hitta en öppning där.

Min erfarenhet av flexibiliteten hos QR (i vart fall i ekonomiklass) är tyvärr ganska dyster. Du har rätt att få tillbaka skatter och avgifter men flygbolagen får sätta en egen avgift som ofta kan överstiga den summan så det blir ändå inte värt det.

Lycka till.
 
Toppen