Senaste nytt

Möjligheten att boka First Class med US Airways Dividend Miles försvinner

Jag har fått veta genom en källa på US Airways att First Class bokningar på USDM poäng kommer försvinna i väntan på att mergern blir klar. När detta sätts i effekt har jag inte information om ännu, försöker få det bekräftat när USA vaknar om några timmar.

Kan vara värt att tänka på för er med mycket poäng på kontot...vart åker vi?
 

A380*G

Medlem
Mergern kan ju ta flera år!!! Är du säker på att de inte syftade på tiden fram till att US lämnar *A för OW?
 

EBGGOT

Medlem
Det var inte bra när man precis har fixat in lite nya poäng, då kan man bli låst hur länge som helst ....
 

agehall

Medlem
De kanske inte är så dumma ändå. Först maximerar de kampanjer så att de får in cash. Sedan ser de till att vi inte kan använda våra miles. WIN!
 

Senator

Moderator
De kanske inte är så dumma ändå. Först maximerar de kampanjer så att de får in cash. Sedan ser de till att vi inte kan använda våra miles. WIN!

Delvis.. oanvända miles ligger som en skuld (liability) på balansräkningen och om US bränner av kassan snabbt kan man hämna i en kontrollbalansräkning :)
 

Dr. Miles

Expert
Delvis.. oanvända miles ligger som en skuld (liability) på balansräkningen och om US bränner av kassan snabbt kan man hämna i en kontrollbalansräkning :)
Eftersom värde av miles är fiktivt, kan de inte ändra då och då i balansräkningen? Kanske inte halvera värdet direkt, men 10% mindre gör att det blir bättre siffror.
 

Senator

Moderator
Eftersom värde av miles är fiktivt, kan de inte ändra då och då i balansräkningen? Kanske inte halvera värdet direkt, men 10% mindre gör att det blir bättre siffror.

Värde är inte fiktivt, det finns en kalkyl bak detta.

SAS skrev ner snittvärde per EB poäng med ca 10% (tror jag) i årsredovisningen för 2012/13 med motivation att genomsnittspriset per biljett hade gått ner motsvarande. Detta är en diskussion man tar med revisor.

Redovisningstekniskt är dock balansen av intjänande poäng/miles en skuld man har på balansräkningen och säljer man flera än vad som kan användas ökar skulden (i teorin).

Jag tror (min amatör bedömning) att detta är ett skäl att flera bolag har introducerat bäst-före-datum på miles/poäng. Då kan man lyfta dessa från BR om dessa inte används.
 
Toppen