Senaste nytt

Menzies lounge Arlanda terminal 5 access när man ska vidare inrikes?

Friskytten

Medlem
Ska för en gångs skull resa vidare inrikes... Har nog aldrig hänt förut så jag är ovan vid situationen.

Kommer till ARN T5 med SAS Plus intra-europa och ska vidare inrikes från T4 i SAS Go. Behöver fördriva 3 timmar mellan flighterna och tänkte hänga kvar i T5.

SAS är ju tydliga med att jag inte har lounge-access i T5 oavsett biljett/status eftersom nästa ben är inrikes.

Bara en dödskoll, visst funkar Diners Club-accessen till "Menzies Executive Lounge"? För dem räcker väl det med att jag är air side och på väg någonstans så småningom?
 

Jacob

Medlem
SAS loungen kommer du bara in i om du reser i SAS Plus även på inrikesflygningen alternativt om du har guldkort.

Med Diners Club/Priority Pass behöver man ibland visa upp boardingkort, ibland inte. Verkar variera från lounge till lounge.
Vilket som ska du ju faktiskt resa vidare. Skriv ut ett pappersboardingkort från automaten när du checkar in (om du tänkte resa helt papperslöst) så har du garanterat något att visa upp.
 

Nemo

Medlem
Tror du kan använda både SAS loungerna på T5 och T4 om du är EBG (eller reser nästa leg med Plus). Menzies på T5 borde du också komma in i.

http://www.businessclass.se/forum/l...inavian-lounge-pa-5an-naer-reser-inrikes.html
SAS Lounge, Stockholm Arlanda Terminal 4 (Inrikes) - BusinessClass.se
http://www.businessclass.se/forum/s...-terminal-4-access-med-sas-plus-utan-ebg.html
Menzies Business Lounge, Stockholm Arlanda, Terminal 5 - BusinessClass.se
Menzies Executive Lounge, Stockholm Arlanda, Terminal 5 - BusinessClass.se
SEB
"Ska du flyga via Arlanda eller Landvetter kan du vänta på ditt flyg i lugn och ro. Mot uppvisande av ditt betalkort* och boardingkort har du nämligen möjligheten att besöka Menzies lounger och få fri tillgång till drycker, snacks, internetuppkoppling och tidningar. Det kostar bara 130 kronor (ordinarie pris 200 kronor) och du har rätt att ta med dig gäster för samma pris per person – även om de inte har betalkort hos oss. Barn och ungdomar under 12 år får följa med kortinnehavaren utan avgift.

Det här få du tillgång till i loungen:
Öl och vin
Läskedrycker och juice
Te och kaffe
Frukost
Snacks
Dagstidningar och tidskrifter
Internet
Loungerna ligger i anslutning till utrikesterminalerna och är öppna varje dag klockan 6–20, med undantag för större helgdagar.

*Erbjudandet gäller för Bankkort Visa, Bankkort företag, SEB:s MasterCard och SEB:s Corporate"
 

Jacob

Medlem
Tack för svaren, men enligt Tillgång till lounge - SAS måste man ha boarding card för utrikesresa. Annars har du bara access om du ankommit från USA/Asien.

Därav min fråga om Diners / Menzies.
Du behöver antingen ha ett boardingkort i SAS Plus för din nästa flygning (dvs inrikesflygningen) eller ett SAS/Star Alliance guldkort samt resa samma dag med SAS (dvs inrikesflygningen måste vara med SAS). Har du något av detta?
 

Dr. Miles

Expert
Med Diners Club/Priority Pass behöver man ibland visa upp boardingkort, ibland inte. Verkar variera från lounge till lounge.
Ja, det är upp till personalen.
Jag använde ibland Menzies lounge på T5 vid ankommande flight när jag visste att jag missade min buss och fick vänta ca en halvtimme för nästa buss. Det var då besöket var gratis med Diners utan spenderingskrav.
 

Friskytten

Medlem
Det jag är ute efter är att Tillgång till lounge - SAS ger olika budskap beroende på hur man tolkar texten:

Resa i Europa med SAS

När du flyger i SAS Plus i Europa, har du tillgång till SAS-, Star Alliance- samt SAS samarbetspartners-lounger.


Ja, jag flyger SAS Plus i Europa. Men med ankomst till ARN och därefter vidare inrikes T4 med SAS Go.

EuroBonus Guldkort och Star Alliance Guldkort
Har du ett EuroBonus Guldkort eller Star Alliance Guldkort och har ett boardingkort för en utrikes avresa från den lokala flygplasten med SAS eller en Star Alliance-partners flyg har du tillgång till SAS-, Star Alliance- samt SAS samarbetspartners-lounger. Detsamma gäller om du vill besöka SAS inrikeslounge på Arlanda, Terminal 4. Som EuroBonus Guldmedlem har du dessutom tillgång till drygt 1 000 Star Alliance lounger. Flyger du till Asien eller USA, och är EuroBonus Guld-medlem, har du dessutom tillgång till vår lounge på ankomstflygplatsen, om den ligger i närheten av ankomstterminalen.


Ja, jag har ett *A Guldkort, men jag har inget boardingkort för utrikes avresa.

Min tolkning av ovanstående är att personalen kan vara schyssta om det är lågt tryck på SL, men det är helt "by the book" att neka mig inträde.

Så eftersom jag kommer att dyka upp runt 16-tiden en vardag så räknar jag med överhängande risk att behöva lomma i väg till Menzies i F-piren :rolleyes: ...men jag har ingen lust att gå dit om det finns någon motsvarande regel som hindrar tillgång med Diners.
 

Dr. Miles

Expert
Min tolkning av ovanstående är att personalen kan vara schyssta om det är lågt tryck på SL, men det är helt "by the book" att neka mig inträde.

Så eftersom jag kommer att dyka upp runt 16-tiden en vardag så räknar jag med överhängande risk att behöva lomma i väg till Menzies i F-piren :rolleyes: ...men jag har ingen lust att gå dit om det finns någon motsvarande regel som hindrar tillgång med Diners.

Om du är Star Alliance Gold statushavare och reser med ett SAS flyg inrikes, du kan läsa mer info i den här tråden.

http://www.businessclass.se/forum/l...pa-arlanda-t5-naer-ansluter-till-inrikes.html
 

doc

Medlem
Har du ett EuroBonus Guldkort eller Star Alliance Guldkort och har ett boardingkort för en utrikes avresa från den lokala flygplasten med SAS eller en Star Alliance-partners flyg har du tillgång till SAS-, Star Alliance- samt SAS samarbetspartners-lounger. Detsamma gäller om du vill besöka SAS inrikeslounge på Arlanda, Terminal 4.

Formuleringen av ovanstående text är väldigt intressant. Dels måste man resa från en flygplast, vad nu detta kan vara för något (pinsamt stavfel av SAS). Utöver detta finns, något jag antar, ett syftningsfel som gör att man kan tolka ovanstående som att det krävs ett guldkort samt ett boardingkort för utrikes resa för att använda inrikesloungen på ARN T4.
 
Toppen