Senaste nytt

SK997 till Shanghai - Plastpåse i motor nummer två

Paby

Medlem
Det agehall menade var att det rent tekniskt fungerar att lyfta och flyga med tre motorer.

Visst, men agehall svarade en poster som velat kliva av om man försökt starta på tre motorer med ett "Varför då?" och motiverar det med att man tekniskt kan lyfta på tre motorer. Incidenter och olyckor inträffar oftare pga piloters misstag och övertro på sin förmåga än av tekniska orsaker. Alltså är det rationellt att vilja kliva av om det begås dumheter på flightdeck, oavsett vad som tekniskt är möjligt.
 

A380*G

Medlem
Visst, men agehall svarade en poster som velat kliva av om man försökt starta på tre motorer med ett "Varför då?" och motiverar det med att man tekniskt kan lyfta på tre motorer. Incidenter och olyckor inträffar oftare pga piloters misstag och övertro på sin förmåga än av tekniska orsaker. Alltså är det rationellt att vilja kliva av om det begås dumheter på flightdeck, oavsett vad som tekniskt är möjligt.

Bara agehall vet om det var den kommentaren han svarade på, eller första meningen.
 

CJ2

Medlem
Som sagt, även om det vore möjligt rent tekniskt sett är det naturligtvis förbjudet att starta en A340 med 3 motorer. Anledningen är mycket enkel...det måste alltid finnas prestanda för att klara ett motorbortfall. Om man startar med 3, och det bara är 2 kvar plötsligt, blir det intressant. :rolleyes:

CJ2
 

agehall

Medlem
Jag ser ingen större anledning till oro om man vet om i förväg att man bara har 3 motorer. Jag skulle nog själv inte varit allt för orolig om de ändå bestämt sig för att lyfta men samtidigt håller jag med om att det helt klart är bättre att ha alla fyra motorerna tillgängliga.
 
Toppen