Senaste nytt

Minimum connecting time Paris med Air France

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som Air France flight från Köpenhamn landar till Paris CDG Terminal 2 F och flighten till Shanghai PVG avgår från Terminal 2 E.

Enligt ExpertFlyer är MCT 1 timme för bytte T2F -> T2E.
AF-AF II 1.00 TRM 2F - 2E

Jag har dock ingen senast erfarenhet att byta mellan T2F till T2E. Jag tror att agehall eller rvarttinen kan svara bättre än mig.
 

Jacob

Medlem
Jag har bytt från terminal 2F till terminal 2E med exakt en timme och 20 minuter och hann med både middag och champagne i loungen.

Terminal 2E har dock flera pirer och hur mycket tid du verkligen får beror på vilken av pirerna flyget går från. Om flyget avgår från ursprungliga terminal 2E (dvs inte någon av satellitpirerna) är det inte alls långt att gå.
 

Treo

Medlem
2F till 2E ska inte vara något problem, det blir värre om du ska tillbaka med samma marginal och hamnar med 300 kineser som inte kan varken franska eller engelska hos franska gränspoliser som inte gått någon charmskola. :eek:
 

Jacob

Medlem
2F till 2E ska inte vara något problem, det blir värre om du ska tillbaka med samma marginal och hamnar med 300 kineser som inte kan varken franska eller engelska hos franska gränspoliser som inte gått någon charmskola. :eek:

Om du har Sky Priority ("Access No. 1"), ja, då går både pass- och säkerhetskontroll fort - egna köer (ibland ingen kö alls!).
Står att A380*G har Flying Blue Gold så kan helt klart nyttja fast track genom både säkerhetskontrollen och passkontrollen.
 

Agö

Medlem
Från nyhetsbrev från AF/KLM som kom igår.

Faster, more flexible transfers!
Thanks to remodelled infrastructure at Charles de Gaulle, Air France can group all its activities at three terminals: 2E for destinations outside the Schengen area, 2F for destinations within the Schengen area and 2G for flights operated by Britair, Régional, CityJet and Airlinair. Air France has recently opened an “airside” corridor between the transit areas in terminals 2E and 2F. Thanks to this new connection, you no longer have to go through passport and safety checks when transferring between these terminals and their satellites, making your transfers both faster and more flexible.
Terminal 2E has also been expanded through the addition of an ultra-modern satellite – M – and now has three boarding areas. Here you will find a wide range of designer shops, businesses, bars and cafés to browse though between flights.

Quickly to and from your flight!
To travel quickly and flexibly between 2E and its departure satellites, you can take the electric train. CDGVAL runs regular services between terminals 2 and 1, the car parks and the different trains to Paris and other destinations in France.

Airsidekorridoren är utmärkt. Tidigare var man som sagt tvungen att gå ut landside vilket kunde skapa en del bekymmer om man kom med tidiga morgonplanet och skulle vidare mot USA med de köer som uppstår runt kl. 09:00 till USA-avgångarna från 2E med satelliter.
 
Toppen