Senaste nytt

The trip to Bali and back again - by Sofia Backpacker ;-)

Sofia

Medlem
Här är reserapporten ni alla väntat på (eller nåt). Sofia flyger Qatar Airways i C, tur/retur till Bali. På vägen dit, där och på vägen hem händer det också lite, så den som hänger med får se. Det är en sån därn poppis rapport som är lite ”on the fly”, helt enkelt!

Dagen börjar tidigt, mycket att stå i innan jag tillslut landar i Menzies Business Lounge. Det är en avvikelse från det normala. QR092 avgår från gate 18 istället för nånstans i F-piren. Varför visste inte den trevliga incheckningspersonalen dock.
Well, som ni vet är den loungen inget att skriva hem om MEN, jag fick inta min second breakfast med min kärra i blickfånget, inte illa!

IMG_3745.jpg
IMG_3743.jpg

Jag var snabb med att gå ombord, inte en sekund fick förfaras och tja, vad kan jag säga? Dreamlinern var helt fantastisk faktiskt! Superb service, artig, uppmärksam, lite rolig och snabb. Det enda jag kan anmärka på är att de kanske var väl snabba med att vilja plocka av saker från bordet, men det är ju en småsak egentligen. Det gällde att hålla i glasen (hälla bort champagne är enligt mig första klassens alkoholmissbruk).

IMG_3755.jpg
IMG_3750.jpg
IMG_3748.jpg
IMG_3747.jpg
IMG_3759.jpg
IMG_3760.jpg
IMG_3768.jpg


IFE'n fungerade utmärkt och den spejsiga fjärron kunde dessutom visa info utan att filmen avbröts, mycket praktiskt. Senaste filmerna, såklart, och den danska kvalitetsfilmen Jagten. Måste erkänna att jag fällde en tår, FY så hemskt det kan bli!

Piggade upp mig med senaste Star Trek-filmen, Into Darkness. Vad mer än en stilig rymdskeppskapten kan en kvinna begära? ;)
Well hello, Captain Kirk

IMG_3785.jpg

Blir sen efter viss förvirring transporterad till tjusiga hotellet Oryx Rotana. Tror mestadelen av förvirringen beror på att incheckningspersonalen på Arlanda inte var helt uppdaterade på hur det funkar när man har lång stop-over i Doha med hotell. Man ska INTE åka till Premiumterminalen utan Final destination terminal. Oh well, det funkade till slut.
Dock undrar jag varför bidéer fortfarande installeras på hotellrum. VEM använder såna? Eller för all del telefonen som var installerad på väggen bredvid toan...

IMG_3798.jpg IMG_3800.jpg

Väntar nu på att min polare som jobbar på Al Jazeera ska komma och ta en öl eller två med mig. Han lär dyka upp för jag har snus till honom!

En trevlig middag på hotellet senare är jag nu i Premium Loungen. Väldigt trevlig men ganska mycket folk. Dock tjänstvillig personal och väldigt bra utbud. Har hittills provat den orientaliska hörnan, som var till belåtenhet. Måste äta lite av resten också, så om jag är tjock till julbordet är det ert fel ;) jag måste ju rapportera!
 

Sofia

Medlem
Traveller, du har HELT rätt, hit är jag på väg: Waow | Water Adventure Ocean Wide Ska göra en crossing trip från Maumere på Flores till Ambon, via Alor och Banda Islands.
Kommer blir ett kärt igenkännande, dels har jag varit på båten förut och dels jobbabde jag i de vattnen (fast på en annan båt) 2008. Hoppas på hammer heads, rhinopias och annat spännande!
 

Jonas C

Medlem
Trevlig rapport! Backpacker är dock ett understatement. För inte sitter du opropert klädd i ett mittensäte på sista raden ;)

Både maten och stolen på Qatars nya Business Class ser ut att kunna mäta sig med First Class på vissa flygbolag. Ser fram emot resten!
 

JonW

Medlem
Smaken är ju som bekant som baken, men den där menyn tilltalade i vart fall inte mig så värst. Det arabiska köket kan vara väldigt mycket bättre.
Sen tycker jag rent allmänt att det är ett oskick att vissa flygbolag nu börjar lägga in vegetariskt, som tidigare var specialmat, som ersättning för kött på ordinarie menyn.
Man ska faktiskt kunna välja mellan två kötträtter i C, anser jag. (Många erbjuder ju t o m det i Y.)
Och i just detta fallet var det ju inte ens riktigt kött, utan kyckling.
Inte heller riktig fisk erbjöds den som hade önskat det, utan en krabbkaka, oftast ingen höjdare.

Arabisk meze, som kan erbjuda så mycket fina kött- och osträtter, utgjordes till råga på allt av tre grönsaksrätter i detta fall...
Det som såg intressantast ut på denna meny var faktiskt amuse bouchen.
 

Senator

Moderator
Sofia, mycket härlig rapport! Du gällande den där telefonen på muggen.... Du skulle bli förvånad hur ofta den har blivit använd på inkommande samtal, precis när man är riktigt sårbar (eller i normala fall, ej nåbar) ;)
 

sembl

Medlem
Den biden är inte för att tvätta baken utan fötterna som är ganska vanligt i arabländer. För vad är inte viktigare än rena fötter när man ska be och har gått omkring i Jesus Adidas hela dagen.

Tack för en trevlig rapport för övrigt sofia väntar med spänning på resten
 
Toppen