Senaste nytt

Gammal järnväg i Norrland kan återuppstå

henrik l

Medlem
Den sträckan åkte jag en gång under 80-talet. SJ hade en kampanj som innebar att man kunde åka hur mycket man ville på sin födelsedag. Eftersom jag plugga i Umeå då fick det bli en run: Umeå-Storuman-Arvidsjaur-Jörn-Umeå. Vill minnas att jag åkte med de klassiska italienska motorvagnarna, dom som inte tålde snö i början.
 

Jacob

Medlem
Jag har också åkt denna bana, bör ha varit i slutet på 80-talet. Åkte även Umeå-Vännäs-Lycksele-Storuman, där man kunde ansluta till Inlandsbanan. Även denna sträcka lades ned vid ungefär samma tidpunkt men jag tror denna linje återupptagits nu.

Ligger det i tiden att järnvägar kommer tillbaka??
 

In_Sweden

Medlem
Den sträckan åkte jag en gång under 80-talet. SJ hade en kampanj som innebar att man kunde åka hur mycket man ville på sin födelsedag. Eftersom jag plugga i Umeå då fick det bli en run: Umeå-Storuman-Arvidsjaur-Jörn-Umeå. Vill minnas att jag åkte med de klassiska italienska motorvagnarna, dom som inte tålde snö i början.

De italienska motorvagnarna, Y1 går fortfarande för fullt på Inlandsbanan, bland annat. Men nu mer så har de återstående Volvomotorer, som de inte levererades med från början.
De flesta lokaltrafik/regionaltrafikbolag har ersatt sina Y1 med Y31.
 

Simon

Medlem
Jag har också åkt denna bana, bör ha varit i slutet på 80-talet. Åkte även Umeå-Vännäs-Lycksele-Storuman, där man kunde ansluta till Inlandsbanan. Även denna sträcka lades ned vid ungefär samma tidpunkt men jag tror denna linje återupptagits nu.

Ligger det i tiden att järnvägar kommer tillbaka??

Linjen har återupptagits av Norrtåg, går dock enbart till Lycksele idag. Den har blivit ett stort lyft för den regionala utvecklingen, och för tillgängligheten i orterna längs sträckan. Detta i samband med att Norrtåg också kör Botniabanan mellan Sundsvall och Umeå har öppnat upp regionen betydligt, innan var kommunikationerna väldigt dåliga för en så pass stor och viktig stad i regionen.
 

nilsson

Medlem
Ligger det i tiden att järnvägar kommer tillbaka??

Ja, om det inte krävs för mycket nyinvesteringar så tror jag det. Problemet som jag förstår det är att det inte finns produktionskapacitet att göra all renoveringar och nybyggnationer som marknaden vill ha (till priser som marknaden kan acceptera).
 
Toppen