Senaste nytt

Hjalp med att maximera resa med avios och 2-4-1

trekker

Medlem
Hej

Jag brukar egentligen aka SAS (EBG) men har samlat en massa AVIOS med mitt kreditkort, 210000 just nu. Jag har ocksa précis fatt en 2-4-1 voucher. Jag funderar nu hur man bast kan utnyttja allt detta, normalt brukar jag alltid leta reda pa basta dealen osv sjalv, men pa detta forumet vet jag att det finns folk som ar ruskigt bra pa just detta.

Jag bor I Manchester I England och enda BA forbindelsen har ar till Heathrow, sa resan maste starta MAN - LHR. Jag ar ute efter att resa med min fru och mina 2 barn. Malet ar en 2 veckors semester nagonstans varmt och barnvanligt - troligen forsta 2 veckorna I December.

Min fraga ar, hur maximerar man detta pa basta vis? Ett alternative ar ju att inte anvanda 2-4-1 och kopa 4 ekonomibiljetter och anvanda alla AVIOS for uppgradering? Jag vill garna betala sa lite skatter som mojligt, t ex en t/r resa till Miami skulle kosta £800 I skatter per person och det ar inte bra for en "gratis" resa.

Tacksam for ideer och hjalp.
 

doc

Medlem
Det är jättedålig valuta att försöka uppgradera ekonomibiljetter med Avios. Det är nämligen enbart de högsta och dyraste bokningsklasserna som är uppgraderingsbara. Bäst valuta vad gäller uppgradering får du om du uppgraderar från WT+ till CW (business). Hur gamla är dina barn? En bra utgångspunkt är att titta på kartan på avios.com för att se tillgänglighet i december, antal platser i klasser med mera. December kan dock bli knepigt.

Plan or book flights | Try out our Avios Zone Map | Avios
 

trekker

Medlem
Barnen ar 4 ar (tvillingar) sa destinationen maste vara av bra standard, har funderat pa Australien eller USA men ar open for det mesta. Om jag inte hittar nagot for December far det bli senare i vinter eller mot varen.
 

trekker

Medlem
Kollade lite I helgen och kan det vaerkligen stamma att AVIOS ar I princip vardelosa? Att boka 4 t/r for hela familjen mellan Manchester till Miami via LHR kostar £2200 I Ekonomi och om jag skulle anvanda AVIOS for samma resa gar det pa £1500 + 200000 AVIOS...... 200000 AVIOS skulle isafall bara vara varda £700......
 

Bonden

Medlem
Kollade lite I helgen och kan det vaerkligen stamma att AVIOS ar I princip vardelosa? Att boka 4 t/r for hela familjen mellan Manchester till Miami via LHR kostar £2200 I Ekonomi och om jag skulle anvanda AVIOS for samma resa gar det pa £1500 + 200000 AVIOS...... 200000 AVIOS skulle isafall bara vara varda £700......

Att ta ut Avios/poäng/miles är nästan alltid en väldigt dålig affär!
Gör samma uträckning med Business eller First så får du ett helt annat värde :)

//Bonden
 

trekker

Medlem
Jag har forsokt detta men att hitta reward flights med BA och speciellt I Business/First verkar I stort sett inte mojligt, det ar svart nog att hitta en ekonomi.
 

Bonden

Medlem
Florida i December är väldigt populärt...
Man måste vara ute i bra tid för knipa en bra biljett då.
Funkar Dubai?
Verkar ha ok tillgång på reward biljetter!
 

Senator

Moderator
Jag har forsokt detta men att hitta reward flights med BA och speciellt I Business/First verkar I stort sett inte mojligt, det ar svart nog att hitta en ekonomi.

Att hitta 4 platser är rätt svårt på alla flygbolag med poäng/miles/Avios. Att använda poäng alls till ekonomi är dålig valuta som du upptäcker. Sedan att använda detta på en av dom svåraste rutterna (LHR-MIA) och eventuellt i högsäsong nästan omöjligt :)

När det gäller Avios så hittar du hyfsat tillgång till New York (EWR/JFK), Boston (BOS), Montreal (YUL) och Washington (IAD). Ett tips skulle is så fall vara att åka i Club World och köpa till billiga inrikesflyg i USA. Oavsett kommer detta nog kosta dig £2 000 - £2 500, mycket på grund av APD från UK på nästan £150 per biljett.

T.ex. finns det 4 plaster till Club World till YUL nästan varje dag i december. Atlanta (ATL) är också öppen vissa dagar, och resa ATL-MIA med AA är enkelt.

Använd AA.com som verktyg så hittar du nog platser, sedan ring BAEC. Sök från LHR till större flygplatser på Östkusten. Jag har hittat 4 platser varje dag fram och tillbaka i Club World till Östkusten under 2 första veckorna i december. Lycka till!
 
Toppen