Senaste nytt

City Airline försvinner och ersätts av Skyways

MarcusC

Medlem
Intressant artikel i Göteborgsposten idag.

Personalen på gamla City Airline verkar inte helt glada över hopslagningen.

City Airline blir Skyways - Ekonomi - www.gp.se

Nope..och inte kunderna heller som jag tolkar det.....fårn att ha varit ett service bolag med ett bra varumärke i åtmindstone i Gbg regionen...till att ingå i Sjyways koncernen som i mitt tycke inte alls har samma renome av kvalitet/service. Som diskuterat så känns det som Skyways plockar russinen ur kakan från City Airline, lönsamma linjer till GOT-LYS/BHX/MAN ( ev ZRH)...resten försvinner ?! CFs affärside var ju att öppna nya förbindelser från GOT för affärsresande ( I avsaknad av SAS). Men nu är man snart tillbaka på ruta noll. Dax för SAS att börja flyga på mer linjer från GOT i mitt tycke !!!
 

Alx

Medlem
Att man tar bort icke lönsamma linjer ser jag som ett sundhetstecken. Varför skulle ett vinstdrivande flygbolag fortsätta att flyga på olönsamma linjer?
 

Johannes

Medlem
Håller fullständfigt med det är en katastof för GOT att CF är borta absolut dax för SK att öppna mer från GOT men jag tror att vi får sätta vårt hopp till DY...
 

MarcusC

Medlem
Att man tar bort icke lönsamma linjer ser jag som ett sundhetstecken. Varför skulle ett vinstdrivande flygbolag fortsätta att flyga på olönsamma linjer?

Givetvis inte, men bolaget byggde långsiktigt upp kundunerlag och linjer, vilket skyways är snabba med att rasera!. Dilemmat för GOT är i min mening ex vis bolag som SAS prioriterar GOT väldigt lågt, man vill ju hellre mata via CPH etc. Samtidigt som i synnerhet folk som reser i tjänsten vill flyga direkt med bra frekvens, detta kan/kunde ju CF erbuda med små flygplan etc. När det gäller Skyways känns det som man startar & lägger ner väldigt snabbt. Klart man inte kör olönsamma linjer, samtidigt måste man ju bygga upp kunder & förtroende. Känns tyvärr som skyways är snabba på att ändra och starta upp. City byggde ju även upp ett leisure nät som hade god beläggning, där kom ju dock Norwegian in och säkert tog en betydande del av kundunderlaget.
 

Adam

Medlem
Tror ni eller vet någon om det kommer att kunna gå att fortsättningsvis åka i Business class på linjerna från GOT? Skyways har ju ingen business. Tror att de kommer förlora många till SAS om de inte har det.
 

MarcusC

Medlem
Tror ni eller vet någon om det kommer att kunna gå att fortsättningsvis åka i Business class på linjerna från GOT? Skyways har ju ingen business. Tror att de kommer förlora många till SAS om de inte har det.

Frågan är också hur länge man kommer få EB extra poäng?

Men är inte så positiv till skyways...upplägg !
 

Alx

Medlem
Givetvis inte, men bolaget byggde långsiktigt upp kundunerlag och linjer, vilket skyways är snabba med att rasera!. Dilemmat för GOT är i min mening ex vis bolag som SAS prioriterar GOT väldigt lågt, man vill ju hellre mata via CPH etc. Samtidigt som i synnerhet folk som reser i tjänsten vill flyga direkt med bra frekvens, detta kan/kunde ju CF erbuda med små flygplan etc. När det gäller Skyways känns det som man startar & lägger ner väldigt snabbt. Klart man inte kör olönsamma linjer, samtidigt måste man ju bygga upp kunder & förtroende. Känns tyvärr som skyways är snabba på att ändra och starta upp. City byggde ju även upp ett leisure nät som hade god beläggning, där kom ju dock Norwegian in och säkert tog en betydande del av kundunderlaget.

Att dra in tillfälligt kapital genom att växa fort, sälja galet många biljetter billigt lång tid i förväg m.m. är ju klassiker innan konkursen är ett faktum. Långsiktighet verkar vara just det City Airline saknade! City Airline må ha varit en jättebra satsning sett ur kundperspektiv. Men deras ekonomi har varit katastrofal. Särskilt efter "storsatsningen" = dålig satsning ur ett företagsperspektiv!

Men jag håller med om att det är synd att "bra" flygbolag försvinner på bekostnad av trista och direkt dåliga flygbolag som Skyways, Ryan m.fl. Men uppenbarligen är inte tillräckligt många i Göteborgsområdet beredda att betala extra för service.
 

Jacob

Medlem
Nu är det klart med datum för det formella samgåendet. Den 30 november försvinner City Airline helt och blir Skyways.

Från detta datum bokas alla flyg via Skyways hemsida och City Airlines Facebook sidan kommer successivt formas om.
På Landvetter kommer City Airlines Service Center ändras till Skyways Service Center. Även ground handling bolaget på Landvetter byts ut vilket innebär att man under en övergångsperiod checkar in vid anvisad incheckningsdisk istället för i incheckningsautomaterna.
 

Mauricio

Medlem
Har ingen erfarenhet av City airline mer än att jag hade bokat en biljett förra året när dom skulle börja flyga från VST, askmolnet härjade runt då och stoppade alla flygningar härifrån så City airline fick lägga ner verksamheten härifrån. Låter lite tråkigt att slå ihop med skyways men men.
 
Toppen