Senaste nytt

Problem när man lämnar ITA Matrix resultat till resebyrån, hur gör ni?

Stefan62

Medlem
ITA Matrix är ett bra verktyg om man vill hitta en kreativ routing till sin resa.

Det problem jag ofta stöter på är att nästan ingen resebyrå/-agent vill/orkar knappa in "Fare construction" för att åtminstone hamna i närheten av det pris som ITA räknat fram för aktuell routing.

Finns det några planer på att norska Reisegiganten som nu äger Businessclass.se också utvecklar sina möjligheter att sälja biljetter (?) - jag menar att det t ex kan vara en god idé att deras "brand" Solfaktor tar sig an dessa bokningar/biljetteringar!

Om inga sådana planer finns så har jag här lämnat ett förslag alterantivt att man försöker knyta någon annan "resebyrå" till Businessclass!
 
Last edited:
Finns det några planer på att norska Reisegiganten som nu äger Businessclass.se också utvecklar sina möjligheter att sälja biljetter (?) - jag menar att det t ex kan vara en god idé att deras "brand" Solfaktor tar sig an dessa bokningar/biljetteringar!

Nu är vi ganska isolerade från deras norska resebyråverksamhet men jag tror aldrig att Solfaktor (som är en OTA - online travel agent) kommer satsa på den typen av avancerade bokningar som görs manuellt.
 

Senator

Moderator
Nu har jag inte behövd resebyrå för detta, men när jag har ringt flygbolagen (AA, BA, UA, eller LH) har det aldrig varit svårt att få detta bokat via telefon.

Har du några specifika exempel på ITA och sen vilket pris resebyrån ger dig?
 

agehall

Medlem
När jag behövt boka komplicerade rutter via TA, så har jag gett dem allt som Matrix spottar ur sig. Sedan tar det någonstans 20-30 mail för att få idioterna att fatta att de ska boka de flighter och bokningsklasser jag redan letat fram och inte försöka "optimera". Men när de till slut ger mig det jag vill brukar det landa på 500-2000 över det ITA Matrix sa. Oftast lite mer skatter och avgifter bara.
 

doc

Medlem
De fares jag söker fram på ITA-matrix är i regel med BA och AA. Då är det aldrig problem att bara ringa till BA eller AA och boka alla segmenten. Jag slipper gå via en TA och lyckats varje gång. Dessutom kostar det enbart 10 kr i "online bokningsavgift" eftersom man inte kan boka resan online (logiskt).
 
Det problem jag ofta stöter på är att nästan ingen resebyrå/-agent vill/orkar knappa in "Fare construction" för att åtminstone hamna i närheten av det pris som ITA räknat fram för aktuell routing.
Kanske Gnopps kan hjälpa? Anledningen kan vara i att få resebyråer har en rå åtkomst till systemet. Det är många som har bara web access på samma sätt som konsumenten har. Resebyråer som jobbar mot storkund kan ha sådana möjligheter och det är bra att vara kompis med en eller två agenter som kan sin sak..
 
Toppen