Senaste nytt

Tips på bra hotel i Amsterdam ?

Ninjamasse

Medlem
Jag gillade Hilton. Det ligger liiite utanför själva kärnan men det går spårvagnar runt hörnet. Just att det ligger lite utanför gör att hotellet har rätt schysst "tomt". Det ligger vid en kanal, har stor trädgård med uteplatser för fika och avkoppling samt en fin brygga. Jag gillade verkligen det.
20130601_181433.jpg
Restaurangrekommendationen blir La Rive, som hade en michelinstjärna vid mitt besök. Åt en till delar sagolik avsmakningsmeny för ändå överkomliga pengar. Fantastisk service och rätt så gemytlig miljö.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Dutch Design Hotel Artemis är ett ganska trevligt hotell. Lite udda designhotell, men med väldigt skön atmosfär, stilfullt inredda rum och trevlig personal. Enda nackdelen bör dock vara läget som är lite off, men det går spårvagnar alldeles utanför och man tar sig in till centrum på 10 minuter. Väldigt nära till flygplatsen dessutom, vilket bör ses som ett plus.
 

SvartMjolk

Medlem
Ska till Amsterdam några dagar och behöver tips på lite bra hotel och gärna också bra vattenhål och krog.

Jag har bott i Amsterdam och har nog en del tips. Men jag vill gärna veta vad du gillar. Vad gillar du för krogar? Vad gillar du för mat? Vilka veckodagar ska du vara där? Återkom med lite mer info så ska jag kunna ge något tips i alla fall:)
 

JonW

Medlem
Mat och Amsterdam är väldigt speciellt.
Holland är ju inte direkt känt för någon matkultur (för att uttrycka sig milt.), och första bilden är att det nästan är omöjligt att hitta bra restauranger.
Men skenet bedrar, det finns fantastiska ställen, men man måste veta om dom.
Bridges på Sofitel Grand, Ciel Bleu på Okura, Le Garage och Red är några favoriter.
 

Tockstew

Medlem
När jag bodde i Amsterdam fanns det en japansk restaurang på Okura (som sig bör) Tror inte att det är den som JonW rekommenderar men är inte säker. Den hade/har en stjärna i michelin. Mkt bra.
 

rvarttinen

Medlem
När vi är i Amsterdam bor vi på Pulitzer: Hotel Pulitzer Amsterdam | Official Website | Best Deals Guaranteed

Kul, roligt, inte ett rum likt ett annat, stor frukostbuffé, bra restaurang, centralt - och består av ett antal sammanbyggda kanalhus så det smälter verkligen in i miljön... har egen båt, som kan bokas, för kanalturer (minibar ombord). Pittorekest och fem stjärnor ...

I närheten finns några bra ställen. Hotellet ligger i ett område som kallas för "nio-gatorna", en slags sammanslutning av affärer, kaféer, restauranger, etc. Ett lokalt litet community ... sträcker sig över de tre kanalerna genom tre parallellgator, därav namnet 3 x 3 -> 9.

P.S. En gång fick vi ett rum som krävde att vi gick över taken för att komma till rummet ..!. ja, det var en gång med räcke och så, men kul! Vid det senaste tilfället fick vi ett rum en halvtrappa ned, med en liten terass och grind ut mot innergårdens trägård.
 

JonW

Medlem
När jag bodde i Amsterdam fanns det en japansk restaurang på Okura (som sig bör) Tror inte att det är den som JonW rekommenderar men är inte säker. Den hade/har en stjärna i michelin. Mkt bra.
Du gissar rätt, har svårt att tro man kan döpa en japansk restaurant till Ciel Bleu.... Den japanska heter Yamazoto.
Ciel Bleu har hela två stjärnor.
F ö vill jag påstå att just Holland har lite inflation i M-stjärnor. Har varit på en hel hög enstjärniga som jag vill påstå inte skulle vara i närheten av "svensk" Michelin-standard.
Michelinisnpektörerna borde ju inte bry sig om sådant, men det är svårt att inte misstänka att frikostigheten hänger ihop med den allmänt låga matstandarden i landet.
 
Toppen