Senaste nytt

Paraplyvagn

MarcusC

Medlem
Håller med om att Quinny Zapp är en av de bästa paraplyvagn. Komplettera gärna med en Maxi-Cosi Cabrio babyskydd och så har man allt tills barnen är 2 år.

Vad expertisen här om att ta med sig baby skydd av märket Maxi-Cosi ombord på SAS A321. Got-Cph-Pmi? Det bör enligt
Min bedömning gå bra få plats skjuta in det under sätet? Är inte så pigg checka in det...
 

emiland

Medlem
Vad gäller bilbarnstol är det lite olika från bolag till bolag.
Vad gäller sas gäller följande http://www.sas.se/allt-om-resan/resa-med-barn/resa-med-spadbarn/
Samt http://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/specialbagage/ dvs om du köper ett säte (infant in seat) kan du spänna fast barnstolen i sätet och använda som vanligt.
OBS. För andra bolag gäller andra regler. Mycket beroende på vilken standard stolen har. Din stol Ece R44/04 vill jag minnas funkar hos de flesta. Råder dig att ringa sas consumer contact 0770-727 727 för säkerhets skull.

Vad gäller att checka in vagnar kan jag rekommendera air-shell som i alla fall hyrs ut på cph. Vi har en stokke prampack som funkar klockrent.

Slutligen ett litet tips Barnsaker för Resa med Barn - Barnresebutiken.se
 

A380*G

Medlem
Brukar använda bärsele när vi reser med vår infant, mycket smidigare än vagn plus att lilltjejen älskar att hänga där.

När det gäller babyskydd checkar vi det, fungerat perfekt hittills.

Vagnen checkar vi i Stokke® PramPack.
 

Teddulin

Medlem
ARN är svårast med detta. Inga problem i resten av världen men på ARN så tvingas man checka in vagnen. Vi har tagit oss runt detta med att köpa en ihopfällbar paraplyvagn som man lägger i en väska så det räknas som handbagage. Märket är Quinny. Tricket är att ha den ihopfälld och inpackad när du checkar in dina andra väskor, gå igenom security och packa sedan upp den. Samma procedur innan ni går ombord. Lycka till.

Jag köpte en Quinny efter ha läst lite här på BC. Jag tycker dock det är lite krångligt då vagnen blir i två delar då man plockar isär den. Resefodralet som jag köpte till fick dessutom bara plats med den ena delen, helt onödig enligt mig. I går köpte min sambo en annan vagn som verkar helt överlägsen (Baby Jogger City mini GT).
 
Jag köpte en Quinny efter ha läst lite här på BC. Jag tycker dock det är lite krångligt då vagnen blir i två delar då man plockar isär den. Resefodralet som jag köpte till fick dessutom bara plats med den ena delen, helt onödig enligt mig. I går köpte min sambo en annan vagn som verkar helt överlägsen (Baby Jogger City mini GT).
Då var det inte Zapp ni köpte(och knappast en paraplyvagn).

Vad expertisen här om att ta med sig baby skydd av märket Maxi-Cosi ombord på SAS A321. Got-Cph-Pmi? Det bör enligt
Min bedömning gå bra få plats skjuta in det under sätet? Är inte så pigg checka in det...
Vet inte om A321 men på B737 fanns det alltid lediga stolar att lägga den på. Annars är vår erfarenhet att ta med babyskyddet mest bara med A333 och B747.
 

Bryant

Medlem
Brukar använda bärsele när vi reser med vår infant, mycket smidigare än vagn plus att lilltjejen älskar att hänga där.

När det gäller babyskydd checkar vi det, fungerat perfekt hittills.

Vagnen checkar vi i Stokke® PramPack.

BUMP:

Vi gör vår första resa i januari med en tremånaders. Vi står i valet och kvalet att köpa en sulky som är lätt att falla ihop och tar liten plats i hyrbilen. Men vi är lite kluvna då hon kanske är för liten för denna typ av vagn trots att det går att fälla ryggstödet till fullt liggläge. Ett annat alternativ är att endast ha med sig bärsele, vilket jag tror blir lite jobbigt i längden. Alternativ tre är en stokke prampack och packa mer hela stokke crusi systemet (hemmavagnen) men då blir det mycket att släpa på och det vore riktigt riktigt trist om den skulle förstöras under hanteringen.

Har ni tips på vagn som passar en tremånaders på resa så hjälp mig :)
Vad är era erfarenheter av stokke prampack?
 
BUMP:

Vi gör vår första resa i januari med en tremånaders. Vi står i valet och kvalet att köpa en sulky som är lätt att falla ihop och tar liten plats i hyrbilen. Men vi är lite kluvna då hon kanske är för liten för denna typ av vagn trots att det går att fälla ryggstödet till fullt liggläge. Ett annat alternativ är att endast ha med sig bärsele, vilket jag tror blir lite jobbigt i längden. Alternativ tre är en stokke prampack och packa mer hela stokke crusi systemet (hemmavagnen) men då blir det mycket att släpa på och det vore riktigt riktigt trist om den skulle förstöras under hanteringen.

Har ni tips på vagn som passar en tremånaders på resa så hjälp mig :)
Vad är era erfarenheter av stokke prampack?

Vi köpte en paraplysulky som var fällbar till fullt ryggläge och väldigt kompakt, denna hade vi oftast med fram till gaten och fick de flesta gånger tillbaka redan vid avstigningen. På resan hade vi även med en annan mjuklift för att få det lite mer ombonat som vi sedan satte i sulkyn. På detta vis slapp vi storvagnen.
 

FF#1

Medlem
BUMP:

Vi gör vår första resa i januari med en tremånaders. Vi står i valet och kvalet att köpa en sulky som är lätt att falla ihop och tar liten plats i hyrbilen. Men vi är lite kluvna då hon kanske är för liten för denna typ av vagn trots att det går att fälla ryggstödet till fullt liggläge. Ett annat alternativ är att endast ha med sig bärsele, vilket jag tror blir lite jobbigt i längden. Alternativ tre är en stokke prampack och packa mer hela stokke crusi systemet (hemmavagnen) men då blir det mycket att släpa på och det vore riktigt riktigt trist om den skulle förstöras under hanteringen.

Har ni tips på vagn som passar en tremånaders på resa så hjälp mig :)
Vad är era erfarenheter av stokke prampack?

Kör med en bärsjal eller en sele för små barn, är rätt lätt om man vänjer sig och barnet.
Sjalar är bäst men kräver en del träning innan man får till det.

Ska du ha en tre månades i en sulky med liggläge får du nog fixa nått att göra det mer ombonat och mindre, de har ju ingen styrsel alls vid den åldern.

Vi har rest en del utan vagn med den senaste (nu 6 mån) och använt mest sjal.
Hon har fått uppleva åtskilliga lounger på hotell och flygplatser från den trygga positionen. :)
 

Morgan

Medlem
Har en tight connection i Oslo (35 minuter) med tanken att vagnen är incheckad i Airshell - räknas det som specialbagage eller vanligt bagage? SAS skriver på hemsidan att det ibland krävs länge connection när man har specialbagage (minsta i Oslo är annars 30 på Schengen-Schengen).
 
Toppen