Senaste nytt

Avianca / Taca - LifeMiles

Palazzi

Medlem
För mig som (ännu) inte är så insatt i LifeMiles, vad är det charlesswe har gjort som är anmärkningsvärt? Att boka mer än en sträcka? Att det blivit för billigt?

Alldeles för billigt. Priset är detsamma som enkelresa, i C, inom Nordamerika, Sydamerika eller Karibien. Inte helt ovanligt då Lifemiles ibland tillåter att man passerar genom dyrare zon. Har själv bokat flera liknande resor förr....
 

Dr. Miles

Expert
Brukar det vara någon sale på LifeMiles som man bör invänta eller är det bara att handla på sig när som?

Ungefär 4 gånger om året och de har årlig köpkvot 150.000 miles per år.

Historik av 100% Buy miles kampanjer av LifeMiles.
De körde 4 kampanjer förra året.

  • September 2011
  • December 2011
  • May 2012
  • July 2012
  • September 2012
  • December 2012
Källor:

Eventuella frågor om hur man använder LifeMiles, vänligen posta i en relevant tråd.
http://www.businessclass.se/forum/star-alliance/6399-avianca-taca-lifemiles.html
 

Palazzi

Medlem
Brukar det vara någon sale på LifeMiles som man bör invänta eller är det bara att handla på sig när som?

Brukar vara rejäla rabatter 3-4 gånger årligen. Man bör med fördel vänta in dessa (lär komma en under senhösten).....
När du sedan köper din biljett ska du använda så lite poäng av de du köpt som möjligt, och istället dra upp den s.k cash-delen till max.... Det resulterar i ett lägre totalpris.

Tittade på United F från FRA till ORD på detta sätt, och fick ett pris på ca 8-9000kr enkel väg (inkl skatter och avgifter).
 
När du sedan köper din biljett ska du använda så lite poäng av de du köpt som möjligt, och istället dra upp den s.k cash-delen till max.... Det resulterar i ett lägre totalpris.

Nja. Det har blivit lite ändringar i systemet så det bästa är att använda fullt med Miles eller en högre andel miles istället för cash.
Här kommer en förklaring..

Exempel: FRA-SFO (UA F) - 72.500 miles

1. 72.500 Miles + 148.49$ (73k miles vid kampanj - 1095$ = Totalt 1243.49$

2. 29.500 Miles + 821.32$ (30k miles vid kampanj - 450$) = Totalt 1271.32$

3. 43.500 Miles (60%) + 597.99$ (44k miles vid kampanj - 660$ = Totalt 1257.99$

Med det sagt använder jag alltid så lite miles som möjligt. Dels för att det skiljer så lite och dels för att mileskampanjen inte är så ofta.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Nja. Det har blivit lite ändringar i systemet så det bästa är att använda fullt med Miles eller en högre andel miles istället för cash.
Här kommer en förklaring..

Exempel: FRA-SFO (UA F) - 72.500 miles

1. 72.500 Miles + 148.49$ (73k miles vid kampanj - 1095$ = Totalt 1243.49$

2. 29.500 Miles + 821.32$ (30k miles vid kampanj - 450$) = Totalt 1271.32$

3. 43.500 Miles (60%) + 597.99$ (44k miles vid kampanj - 660$ = Totalt 1257.99$

Med det sagt använder jag alltid så lite miles som möjligt. Dels för att det skiljer så lite och dels för att mileskampanjen inte är så ofta.

Oh tusan! Men T/R borde bli billigare med cash + poäng då den ökar exponentiellt mot summan? Eller finns det ett tak för rabatten som redan nåtts? :) Måste kolla upp detta..... :)

PS. Använder också alltid minsta miles, och skillnaden skrämde ju inte direkt. Sist använde jag dock 20.000mi för ekonomi inom Europa.... Var en bra deal :S
 

MartinH

Medlem
Nja. Det har blivit lite ändringar i systemet så det bästa är att använda fullt med Miles eller en högre andel miles istället för cash.
Här kommer en förklaring..

Nja, enligt mitt högst ovetenskapliga test med ditt exempel och ett till så visar det sig att det visserligen inte blir billigare än att använda 100% miles, som det var tidigare, men använder man runt 50% miles (47-53) så blir det samma pris. Men man ska inte dra "more money" mätaren i botten för då förlorar man flera $$$ :p
 
Nja, enligt mitt högst ovetenskapliga test med ditt exempel och ett till så visar det sig att det visserligen inte blir billigare än att använda 100% miles, som det var tidigare, men använder man runt 50% miles (47-53) så blir det samma pris. Men man ska inte dra "more money" mätaren i botten för då förlorar man flera $$$ :p

Nu hade jag inte riktigt tid att kolla upp exakt alla procent men det är som sagt en gräns någonstans vid 49-51 eller liknande. Man kan i alla fall inte köpa miles, boka och sedan boka av och tjäna på det längre.

Som sagt. Man får dra mätaren och kolla lite vad som ger bäst valuta. :)
 
Sist använde jag dock 20.000mi för ekonomi inom Europa.... Var en bra deal :S

Jag använde nyss 22.500 miles + cirka 70$ för ARN-ZRH-FRA med LX i C.
Tog en whisky och fällde en tår innan jag tryckte på betala. :p

Nu är inte detta en jättedålig deal men ändå något jag helst undviker.
(Fanns ingen tillgång i ekonomi via LM och billigaste man kunde köpa var Air Berlin för 2400 SEK i ekonomi.)
 
Last edited:
Toppen