Senaste nytt

Hyrbil med rätt att passera gräns...

adhoc76

Medlem
Hoppas nån har tid och lust att hjälpa till.... Åker till Bilbao nästa torsdag med ett gäng kompisar och har en hyrbil, en Opel Vivaro 9-sitsig, som väntar där. Vi ska bo i San Sebastian som ju ligger precis vid franska gränsen. Ursprungligen var tanken att endast besöka Biarritz på andra sidan gränsen, dvs i Frankrike. Jag var därför inte så noga med att kolla villkoren att det var OK att passera landsgräns, eftersom man kan åka buss mellan dessa städer. Nu har det uppstått en möjlighet att titta på Bordeaux mot Paris Saint Germain (Zlatan - fotboll) och då behöver vi av logistiska skäl åka bil. Jag ringde då Budget som jag hyrt av och deras kundtjänst som svarade att det är okej att åka in i Frankrike. Noggrann som jag är sa jag att jag ville ha skriftligt besked och då fick jag till svar att maila Budget i Spanien. Gjorde det och fick motsatt besked "tyvärr - det är inte tillåtet att lämna Spaniens gränser med bilen".

Behöver nu hjälp med följande om nån har nåt vettigt förslag på var jag ska söka.

Hämta bil: fredag den 13 september kl 12:00 i Biarritz, Frankrike.
Lämna bil: tisdag den 17 september kl 12:00 i Bilbao, Spanien.
Typ av bil: minibuss (helst motsv det jag hyrt nu, dvs nio-sitsig. Dock MINST förare + sex passagerare).

Nån som har nåt tips - skulle lösa en rätt krånglig logistisk knipa...
 

A380*G

Medlem
Bokar du att du ska hämta i ett land och lämna i ett annat så säger det sig självt att du får köra bilen i båda länderna...
 
När jag hyrde bil för att åka mellan Paris och Amsterdam så kunde jag göra det med alla de stora uthyrarna, hertz, budget, avis. Men det är sjukt dyrt.

I mitt fall gick den hyran på 7700:- SEK.

Borde inte vara nåt problem men räkna med sjukt dyrt. Extra kostnaden är för att transportera tillbaka bilen med lastbil.
 

Palazzi

Medlem
Brukar gå i de flesta länder.... Undantag är t.e.x bilar hyrda i Österrike eller Italien som sällan får köras till grannländerna Kroatien och Slovenien.
 
Kommer hyra bil nästa vecka i Frankfurt och ta en roadtripp över till Frankrike. Har inte bokat bilen än men är detta något jag ska meddela när jag bokar bilen eller räcker det att göra det när jag hämtar ut den?
 

adhoc76

Medlem
Brukar gå i de flesta länder.... Undantag är t.e.x bilar hyrda i Österrike eller Italien som sällan får köras till grannländerna Kroatien och Slovenien.

Ja jag har ju hyrt bil i de krokarna du nämner förut och då var det inget problem. Nu säger Budget blankt nej. Förbaskat strul. Jag har mailat Avis i Bilbao för att kolla om de tillåter "cross border" till Frankrike...

Edit: Tror jag skippar pick up på ett ställe och återlämning på ett annat. Siktar på att avboka med Budget bara jag hittar något bolag som tillåter "cross border"...
 

Homer

Medlem
Det är ju bara att läsa innantill på hyrbilföretagens websites
t.ex Avis.

Conditions- >Europe -> Land

GENERAL CONDITIONS IN SPAIN

IMPORTANT: For clients traveling into France from a bordering country, they should purchase 2 breathalyzer’s . at a gas station upon entry.
If a driver is pulled over by police for some reason and is found not to have the kit in their car, the fine will be €17.00
Breathalyzers should be bought at a gas station upon entry.
We suggest to buy breathalyzer´s upon entry.


You are not allowed the passage of vehicles: Albania, Belarus, Bosnia, Bulgaria, Croatia, Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Macedonia, Moldova, Morocco, Poland, Republic of Yugoslavia, Romania, Russia, Slovakia, Slovenia Greece and Turkey.

The vehicle is only authorized to travel on the mainland countries forming part of the European Union: Austria, Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Holland, Italy, Luxembourg, Portugal and Sweden.


eller

GENERAL CONDITIONS IN GERMANY


CROSS BORDER RENTALS

Cross border rentals allowed into all European countries; for exceptions see below:

- No cross border rentals permitted into the following countries:
Albania, Bosnia and Herzegovina, Greece, Iceland, Kosovo, Malta, Macedonia, Montenegro, Serbia, Turkey, Ukraine,
Balearic Islands, Canary Islands, Corsica and Elba.

- Zone 1: With any rate code cross border rentals are allowed without "Travel East" charge into:
Czech Rep, Hungary, Poland, Slovenia and Slovakia.

- Zona 2: With any rate code cross border rentals are allowed with a "Travel East" charge of € 8.- (TAX included) per rental day into:
Bulgaria, Belarus, Croatia, Estonia, Latvia, Lithuania, Moldavia, Romania and Russia.


AVIS Rent a Car -- Nos esforzamos m
 
Toppen