Senaste nytt

Diskussion om mistake fares

Dr. Miles

Expert
Det händer då och då flygbolaget laddar upp felaktiga priser i systemet och det kan bli riktigt bra kap.

Det är dock långt ifrån riskfritt. Många Mistake fares avbokar omgående eller inom en vecka.
Det händer också att bokningen avbokas även efter de har dragit pengarna från ditt kreditkort.

Vad ska man ha i åtanke när man bokar/har bokat en Mistake fare? Vänligen läs följande texter så du vet vad som kan hända och vilka rättigheter du har och vilka skyldigheter flygbolaget har.

När du har hittat en Mistake fare:
  • Ring inte till flygbolaget

Risk:
  • Flygbolaget upptäcker felet och avbokar din resa. Det händer när som helst.
  • Därför boka inte en nödvändig resa med en Mistake fare.

När du har bokat en Mistake fare:

  • Skriv ut all bokningsbekräftelse och e-ticket, spara skärmdump (screen shot)
  • Ring inte till flygbolaget
  • Boka inte anslutningsflyg direkt, om det krävs sådan. Vänta några dagar.
  • Om du behöver att boka anslutningsflyg, försök att boka en biljett med låg/utan av-/ombokningsavgifter
  • Om du behöver att boka hotell, försök att boka en room rate som helt återbetalningsbar eller inte kräver förskottsbetalning
  • Var beredd att flygbolaget avbokar din bokning med eller utan varning
  • Om du har en Amadeus bokningsreferens, ha en flik i din webbläsare öppen med följande länk (ändra xxxxx med din bokningsreferens och nnnnnnnnnnn med ditt efternamn). På det viset blir det lättare att ta reda på om din bokning har ändrats eller ej.
    https://classic.checkmytrip.com/CMTSERVLET?R=xxxxxx&L=GB&N=nnnnnnnnnnn


Dina rättigheter:
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag har försökt förklara det här förr. Det är dåligt för många att lyfta fram sådana här misstake fares allt för öppet.

Det finns en mycket bra anledning att trick-it tråden på FT är kodad. Det är visserligen security by obscurity, men det fördröjer att hål täpps till. Varje gång en sådan här fare postas öppet så ökar risken att den dör snabbt. Finns alltid någon som tex inte fattar att man inte får ringa flygbolaget för att fråga om sin bokning.
 
Jag har försökt förklara det här förr. Det är dåligt för många att lyfta fram sådana här misstake fares allt för öppet.

Det finns en mycket bra anledning att trick-it tråden på FT är kodad. Det är visserligen security by obscurity, men det fördröjer att hål täpps till. Varje gång en sådan här fare postas öppet så ökar risken att den dör snabbt. Finns alltid någon som tex inte fattar att man inte får ringa flygbolaget för att fråga om sin bokning.

Den ligger redan på ett stort polskt forum. Den ligger redan på flyertalk som är världens största flygforum.
Den kommer dö oavsett.

Så stora är inte Businessclass.se i världen.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jasså? Den dök inte upp för mig på FT iaf men den kanske ligger i fel forum, eller har du inte tryckt på "Post" än?
 

Dr. Miles

Expert
Får man slänga in en bulle i det digitala fikarummet som någon kan äta, istället för att klaga på varandra?

5285871100_b1a77dd47b_z.jpg

(Foto: 29 weeks by Fleur Bille on Flickr)
 

johhenrik

Medlem
Jasså? Den dök inte upp för mig på FT iaf men den kanske ligger i fel forum, eller har du inte tryckt på "Post" än?

Ska man vara dryg ska man gärna ha torrt på fötterna... Varför så tjurig över en bra deal som postas här?

Mistake fares har ju publicerats förut. Vad gör denna så speciell? Man kan köpa ARN-IST-PVG t&r för 15k i J, så det är ju inte direkt som Alitalias japan-fares de körde...
 

agehall

Medlem
Jag hatar när verkliga misstake fares förstörs. Att de posts på FT är jättedåligt och det blir inte bättre av att de postas här. Det här är en sådan där deal som kan överleva ett tag, för den är inte uppenbar.

Dessutom gjorde jag en sökning på FT innan jag postade min kommentar ovan och fick ingen träff på Premium deals tråden.

Vad gäller Alitalias lilla misstag, så var den lite för grov. Den hade inte undgått upptäckt även om bara tio pers bokat den och den aldrig postats på ett enda forum.
 
Toppen