Senaste nytt

Hur många Finnair Plus poäng blir det?

RonnieK

Medlem
Som många andra här har jag bokat resa till Curacao t/r som finns i en annan tråd under Deals. Då jag krediterar Finnair Plus så undrar jag helt enkelt hur många poäng det blir.

Resan är bokad på aa.com och jag har inte full koll på vad som påverkar intjäning mellan programmen, "operating carrier", "scheduled flight" etc. Segmenten ser ut enligt följande:

HEL-JFK (I) AA6025 (Operated by Finnair)
JFK-MIA (A) AA613
MIA-CUR (I) AA1879
CUR-MIA (I) AA910
MIA-JFK (A) AA1772
JFK-HEL (I) AA6026 (Operated by Finnair)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Bokningsklass I ska ge 125% och A ska ge 150% av antalet kilometer om jag förstått det rätt enligt https://pointshop.finnair.com/partner.php?cPath=560_311 så det borde ge:
6626 * 1.25 + 1753 * 1.5 + 1919 * 1.25 + 1919 * 1.25 + 1753 * 1.5 + 6626 * 1.25 = 26600

Avrundas varje segment till jämna hundratal km? Före eller efter multiplikatorn?

Nu är det ju så att två av segmenten är "Operated by Finnair". Innebär det att man kan få Finnairs egen "taxa" på dessa flighter? Bara de två skulle i så fall ge 15000 * 2 = 30000 enligt
https://pointshop.finnair.com/partner.php?cPath=560_324&language=en

Om jag kollar min bokning på Finnairs hemsida står det AY005/006 på flygen över pölen och AA613/1772 på Miami-flygen (flygen till Curacao fins inte med på denna sida).

Någon med erfarenhet AA/AY och Finnair Plus?

En annan relaterad fråga: hur lång tid brukar det ta innan poängen registreras? Redan med första flyget når jag nämligen silver-status och det skulle innebära att jag får ta med extra bagage på feederflyget hem till Arlanda som är i ekonomi. Kan den poängen hinna trilla in under de två veckor vi är borta?
 

niksal

Medlem
Jag vet lite grann om AY. På OW är det marketing carrier som gäller, till skillnad från *A där det är operating carrier som gäller. Således, om du har ett AA flygnummer så är det AA intjäning, även om det är AY som flyger.

Jag fick själv från en BA flygning 239 poäng, så det ser inte ut att vara några avrundningar. Jag antar att det fungerar på samma sätt med AA.

Poängen från BA kom mycket snabbt, faktiskt snabbare än AY:s egna flygningar. Jag har inte erfarenhet av AA tyvärr. Men jag skulle tycka att 2 veckor är mer än tillräckligt.

Trevlig resa!
 

JonW

Medlem
Har en egen fråga som ryms under samma rubrik:
Enligt AY:s nya zonindelning ger BKK, DEL m fl 15 000 poäng i J.
HKG, SIN m fl ger 17 000 poäng.
Man anger att detta gäller per segment, flyger jag ARN-BKK via HEL får jag ytterligare 2000 poäng för zonen Norra Europa.

Men hur många poäng får jag då om jag flyger ARN-BKK via HEL och HKG (det är en rätt vanlig routing)?
Någon poängzon som heter intra-Asien finns ju inte på AY:s hemsida...
 

niksal

Medlem
Jag antar du flyger ARN-HEL-HKG med AY och HKG-BKK med t.ex. CX.

https://pointshop.finnair.com/partner.php?cPath=560_324&language=en

Finnair codeshare flights

As a Finnair Plus member you can also earn points on Finnair codeshare flights (flights marketed by Finnair and operated by another airline). If you have purchased a codeshare flight that is issued under new ticket type, you will earn points based on ticket type, points multiplier and distance flown.

Kilometer based codeshare table for flights with a ticket type (AY5000-AY6999).
Ticket type Points multiplier
Business 200%
Business Saver 200%
Pro 150%
Value 100%

Basic 50%
 

Jonas C

Medlem
Det verkar dock vettigare att kreditera poängen till BAEC då en resan hade gett Silver direkt (motsvarande Finnair Guld), om du hade routat den via LHR istället för att ta direktflyget från HEL.
 

RonnieK

Medlem
Det verkar dock vettigare att kreditera poängen till BAEC då en resan hade gett Silver direkt (motsvarande Finnair Guld), om du hade routat den via LHR istället för att ta direktflyget från HEL.

Kanske det, men nu har jag inte valt den routingen ;)

Jag kanske skulle tillägga att detta är en ren semesterresa med frun. Vi samlar båda redan Finnair-poäng m.h.a. MasterCard enbart för att använda för uppgraderingar till Asien dit vi vanligtvis åker med AY. Statusen är mindre viktig då vi alltid ser till att åka long-haul i business, på ett eller annat sätt. Ser den mer som en bonus för eventuella feeders ARN-HEL, som i detta fall.
 

JonW

Medlem
Jag antar du flyger ARN-HEL-HKG med AY och HKG-BKK med t.ex. CX.

https://pointshop.finnair.com/partner.php?cPath=560_324&language=en

Finnair codeshare flights

As a Finnair Plus member you can also earn points on Finnair codeshare flights (flights marketed by Finnair and operated by another airline). If you have purchased a codeshare flight that is issued under new ticket type, you will earn points based on ticket type, points multiplier and distance flown.

Kilometer based codeshare table for flights with a ticket type (AY5000-AY6999).
Ticket type Points multiplier
Business 200%
Business Saver 200%
Pro 150%
Value 100%

Basic 50%
Tack!
Såklart blir det vanlig km-poäng, tänkte aldrig på att kolla på codeshare...
 
Toppen