Senaste nytt

Bästa sättet att lindra den inre konflikten av en dyr flygbiljett?

Ritz

Medlem
Vilka är dina bästa tips för att komma över det dåliga samvetet efter att ha köpt en dyr business-biljett för egna, skattade pengar (det marknadsförare kallar för kognitiv dissonans)?

Till exempel: "ja, men jag får ju en massa bonuspoäng för resan" eller "man lever bara en gång".
 

Jonas C

Medlem
Jag ser snarare de intjänade poängen som en motivation att spendera extra pengar på en Business biljett. En C biljett till BKK med Turkish för 11K (som förvisso är ett väldigt bra pris) ger 25K poäng till TK M&S, som antingen kan användas till en bonusresa i Business till Afrika eller en enkelresa i Business till Tokyo (35K poäng, men då kan man även utnyttja overdraw och övertrassera med 10K). Köper man dessa bonusresor i cash så blir de bra mycket dyrare än biljetten till BKK. Så med andra ord kan man säga att en dyr C biljett betalar sig själv, om man spelar sina kort rätt.
 

doc

Medlem
Jag motiverar det på flera sätt. Åker jag C (eller F för den delen) kommer jag fram dit jag vill utvilad på och även hem utvilad. Detta innebär två vunna semesterdagar per resa och kan därför kostnadsomvandlas till två arbetsdagar. Dessutom kan en resa i C ge så mycket poäng att det räcker till mellan en halv till en resa på samma sträcka i Y. Summerar man detta och subtraherar från kostnaden för en C-biljett blir kostnaden nästan detsamma som för en Y-biljett. (Försök nu inte slå hål på mitt resonemang, så jag måste börja åka Y igen.)
 
Jag moviterar mig själv med: "I längden tjänar både min kropp och plånbok (i form av status, loungemat/dryck, samt miles att använda på nya flygresor) på det".
Om det stämmer låter jag vara osagt. :p
 
Toppen