Senaste nytt

And so it begins.. Norwegian mot irsk utflagging

Matsson

Medlem
Håller med till fullo.
Det är svårt för t.ex SAS att konkurrera med den kostnadsbas som irländska bemanningsföretag erbjuder.
 

Palazzi

Medlem
Själv tycker jag det är systemet som är att klandra (om man nu vill det) och inte Norwegian. Att bolaget ska, av ren moral, välja att betala mer skatt än nödvändigt tycker jag inte man kan förvänta sig.

Denna typ av skatteplanering sker inom alla branscher, och flygbolag bör inte anses vara mer skyldiga än någon annan.

Vad jag förstår är detta enbart ett sätt att skatta mindre för sina långlinjer, och berör inte svensk/norsk/dansk arbetsmarknad och dess villkor (direkt iaf). Staten får givetvis in mindre skatt, men då är bolag som ABB och norska oljebolag värre skattesmitare...

Tycker det är värt att påpeka att Norwegian genom sin metod att slinga BKK-ARN/OSL-JFK, i kombination med irländsk registrering & Dreamliner, är det första bolag som verkar vara funktionellt som lågprisbolag på långlinjer. Tycker det är värt en del i sammanhanget att man tillåter de som aldrig rest till USA att nu kunna göra det. Känner att samhällsvinsten därigenom är större än de förlorade skatteintäkterna (som är små).

Måste också påpeka att dessa diskussioner uppkommit i många trådar tidigare, och hittils har ingen lyckats övertyga någon "motståndare" om sin ståndpunkts förträfflighet... :p
 

Matsson

Medlem
Det ligger i marknadsekonomins natur att globaliseringen leder till skattekonkurrens mellan länder.
Det är enligt min uppfattning därför nödvändigt med likartade skattesatser inom t.ex EU för att uppnå konkurrensneutralitet.
Detta gäller såklart alla branscher inte bara flyget.
Problemet för SAS är att det blir politiskt omöjligt med liknande upplägg då ägandet är övervägande statligt.
Skatt är i ett företag att behandla som vilken som helst påverkbar kostnad.
 

Palazzi

Medlem
Det ligger i marknadsekonomins natur att globaliseringen leder till skattekonkurrens mellan länder.
Det är enligt min uppfattning därför nödvändigt med likartade skattesatser inom t.ex EU för att uppnå konkurrensneutralitet.
Detta gäller såklart alla branscher inte bara flyget.
Problemet för SAS är att det blir politiskt omöjligt med liknande upplägg då ägandet är övervägande statligt.
Skatt är i ett företag att behandla som vilken som helst påverkbar kostnad.

Håller helt med här. Svårt med EU's kombination om "öppna dörrar" och extrema skattedifferenser. 12% irländsk skattesats är verkligen abnormt lite.

Tyvärr lider ju SAS återigen av sin ryggsäck om statlig ägandestruktur som gör att de inte kan konkurrera på globala marknadspremisser. Ställer mig dock inte tvekande om att SAS iaf resonerat att agera som DY om de kunnat....
 

Ergo

Medlem
Själv tycker jag det är systemet som är att klandra (om man nu vill det) och inte Norwegian. Att bolaget ska, av ren moral, välja att betala mer skatt än nödvändigt tycker jag inte man kan förvänta sig.

Denna typ av skatteplanering sker inom alla branscher, och flygbolag bör inte anses vara mer skyldiga än någon annan.

Vad jag förstår är detta enbart ett sätt att skatta mindre för sina långlinjer, och berör inte svensk/norsk/dansk arbetsmarknad och dess villkor (direkt iaf). Staten får givetvis in mindre skatt, men då är bolag som ABB och norska oljebolag värre skattesmitare...

Tycker det är värt att påpeka att Norwegian genom sin metod att slinga BKK-ARN/OSL-JFK, i kombination med irländsk registrering & Dreamliner, är det första bolag som verkar vara funktionellt som lågprisbolag på långlinjer. Tycker det är värt en del i sammanhanget att man tillåter de som aldrig rest till USA att nu kunna göra det. Känner att samhällsvinsten därigenom är större än de förlorade skatteintäkterna (som är små).

Måste också påpeka att dessa diskussioner uppkommit i många trådar tidigare, och hittils har ingen lyckats övertyga någon "motståndare" om sin ståndpunkts förträfflighet... :p

Dessutom tror jag inte att det är någon förlust av skatteintäkter över huvud taget. Hade DY varit tvungna att förhålla sig till tex norska skatte och benmaningsregler hade det inte funnits någon linje från OSL/ARN till Amerikanska västkusten.
 

fcx

Medlem
Nu är bråket i sandlådan i full gång, eller hur ska man annars tolka denna annons i gårdagens DN och SvD?


Capture4.jpg
 

olsson

Medlem
Nu är bråket i sandlådan i full gång, eller hur ska man annars tolka denna annons i gårdagens DN och SvD?
Visa bifogad bild 19565

Haha, wtf. Är det där på riktigt?

Nu vet jag inte allt som sker i denna soppa. Har dock för mig att jag flera gånger hört/läst att det snackas om lagstiftning som "i praktiken" skulle göra så att Norwegians longhaul inte skulle få operera i Norge (så jag förstår det landa etc). Är jag helt bakom flötet kring detta?
 
Toppen