India Alpha
Medlem
Erfarenhet från att handla med poäng på sk 861
Är ebg och ville testa att använda SAS nya betalningsmodell onboard. Du kan numer alltså handla mat o dryck för dina poäng. Växlingskursen är inte den bästa, men för dig med mycket poäng gör det inget, och för dig med lite poäng skapar det helt plötsligt ett värde. Sundhetstänkande från SAS.*
Den trevliga flygvärdinnan frågar mig om jag vill ha något. Ja tack, jag vill gärna testa att handla för mina poäng tack säger jag. Innan flighten har jag kontaktat eb helpdesk samt postat en fråga här på bc för att få processen beskriven för mig. Lämnar därför över mitt ebgkort tillsammans med ett visakort. Sedan börjar problemet. Apparaten accepterar inte mitt visa. Vi testar med ett mc. Funkar inte. Med ett visa igen. Inget funkar. Flygvärdinnan testat med mina kort i fem minuter.
Sedan säger hon; Detta går inte. Du får betala kontant. Jag svarar, ta du kaffet, jag har inga kontanter. Då kommer det avgörande, det som visar att SAS är på rätt väg: önskar du något till kaffet, som vi naturligtvis bjuder på säger hon. *Helt naturligt, helt trevligt och ödmjukt. Utan dalt, utan med självsäkerhet och stolthet. Sånt som bara kommer genom erfarenhet och bra styrning. Och genom att ett team känner verksamheten och dess begränsningar och möjligheter.
Hon hade precis likaväl kunnat ställa sig på tvären. Men gjorde det inte. För att hon förstod.*
Och jag gillart!*
Är ebg och ville testa att använda SAS nya betalningsmodell onboard. Du kan numer alltså handla mat o dryck för dina poäng. Växlingskursen är inte den bästa, men för dig med mycket poäng gör det inget, och för dig med lite poäng skapar det helt plötsligt ett värde. Sundhetstänkande från SAS.*
Den trevliga flygvärdinnan frågar mig om jag vill ha något. Ja tack, jag vill gärna testa att handla för mina poäng tack säger jag. Innan flighten har jag kontaktat eb helpdesk samt postat en fråga här på bc för att få processen beskriven för mig. Lämnar därför över mitt ebgkort tillsammans med ett visakort. Sedan börjar problemet. Apparaten accepterar inte mitt visa. Vi testar med ett mc. Funkar inte. Med ett visa igen. Inget funkar. Flygvärdinnan testat med mina kort i fem minuter.
Sedan säger hon; Detta går inte. Du får betala kontant. Jag svarar, ta du kaffet, jag har inga kontanter. Då kommer det avgörande, det som visar att SAS är på rätt väg: önskar du något till kaffet, som vi naturligtvis bjuder på säger hon. *Helt naturligt, helt trevligt och ödmjukt. Utan dalt, utan med självsäkerhet och stolthet. Sånt som bara kommer genom erfarenhet och bra styrning. Och genom att ett team känner verksamheten och dess begränsningar och möjligheter.
Hon hade precis likaväl kunnat ställa sig på tvären. Men gjorde det inte. För att hon förstod.*
Och jag gillart!*