Senaste nytt

Whiskytråden

adamG

Medlem
Gömt bland alla bubbelfantaster här på forumet bör det väl finnas en och annan whiskyconnoisseur och då bör det väl även finnas utmärkta tips att få och dela med sig av. Då jag inte lyckades hitta någon tråd för ämnet kändes det ganska lämpligt att starta en...

Så, för alla oss som kanske inte är fullt lika förtjusta i bubbel (är detta likställt med att svära i kyrkan här på bc?) eller för er som gillar båda - vad föredrar ni att slå er ner med i fåtöljen en kväll?

Och inte minst, vart hittar man den bästa whiskyn på 10000 meters höjd?
 

Valley

Medlem
"Bowmore" och så den för min del största överraskningen på whiskyhimmelen sedan gud vet när. "Nikka from the barrel"
Annars går jag hårt åt drickat från Islay. Men en 18-årig Macallan sitter inte fel.

Men i planen har jag gett upp. Tror den sista whiskyn jag drack i luften var en Johnny W
 

adamG

Medlem
Själv är jag helt såld på Japanskt i nuläget. Upplever den japanska whiskyn som mer välbalanserad av någon anledning.

Yamazaki 18 årig är en starkt kort och antagligen den bästa whiskyn jag druckit.

Tänkte faktiskt köpa mig en Nikka from the Barrel idag och se vad jag tycker om den. Med tanke på att många talar väldigt varmt om den så skall det bli väldigt intressant att testa då jag vanligtvis inte är jätteförtjust i blended.
 
Last edited:

adamG

Medlem
Valde mellan en Yamazaki 18 och Nikka'n.
Då vet jag vad jag skall leta rätt på härnäst :)

Skall försöka mig på en jämförelse ikväll när jag testat Nikka'n, så länge bolagets lagerinfo stämmer. Jag vart mäkta förvånad över att dom faktiskt hade den inne.... :p
 

agehall

Medlem
Jag kunde ha svurit på att vi diskuterade detta för drygt ett år sedan, men jag hittar inte tråden nu. Det var kanske OT i någon tråd.

Min absoluta favorit (om vi håller oss till "drickwhisky") är Highland Park 18yo. 25årig är bättre, men det är inte direkt något man sitter och smuttar på varje fredag.

Finns en hel bunt till som jag gillar, ofta beroende på situation. En nyvunnen vän är tex Aberfeldy 12yo som passade utmärkt till cigarr.
 

palmen

Moderator
Jag drar mig mer åt sherryhållet vad det gäller lagringen från faten, dvs Glenfarclas, Longmorn, Dalmore mfl är sådant som är i min smak.

Druckit en hel del japanare och Yamazaki 18 för under 600 kronor på Viking Line är ett riktigt kap. Om man gillar japanare och sherrylagrat så ska man nog också ta en titt på Kavalan från Taipei. Riktigt bra whisky om man är lagd åt det hållet, kostar ca 600 kronor på taxfree i Taipei, motsvarande flaskor i Sverige går på ca 1500 kronor.
Jag brukar hålla mig till att inte ha mer än 6 flaskor öppnade åt gången (förutm Jameson som används till Irish coffee).

För närvarande är följande öppet
Ardbeg Rollercoaster
Dalmore Vintage 1995, age of exploration
Glenfarclas 105
Glenrothes single cask 25yo
Longmorn single cask 27yo
Miltonduff single cask 18yo

Den enda som inte är en cask strength är Dalmore :)
Har väl ca 35 oöppnade flaskor för närvarande, en del är till för att drickas medan andra är samlarobjekt.
 
Last edited:
Toppen