Senaste nytt

Bästa Business Class to New York

jaros1f

Ny medlem
Hej, jag planerar att flyga från Stockholm till New York i början på februari (stannar 5 dagar). Tar med mig min dotter och vill kosta på Business Class. Har kollat en hel del på nätet och jag insåg att frågan är inte så enkel: Vilket är bästa Business Class, även med hänsyn tagen till priset? T ex verkar Iceland Air ha billigt pris, men deras BC verkar inte så bra? Har den annonserade Norwegian bra BC? Finnair verkar bra? Ofta tycks det skilja på om flygbolaget har ellere planerar sätta in nyare inredning eller flygplan. Jag tycker komforten är viktigast - t ex att kunna luta sätet helt plant. Lounger och mat är inte det viktigaste ...

Sedan finns det många företag som annonserar billiga priser för Business Class eller First Class - de verkar operera genom att på något sätt köpa in bonuspoäng och vidare sälja dem - det är t ex "Best in the sky" eller "Promoluxurytravel" - de erbjuder Business Class t.o.r. New York med SAS för 1990 dollar styck - kan man lita på sådanna företag? Man skall skicka in alla personliga uppgifter och då skickar dem e-biljett ...

Vi har också OptionTown som SAS gör reklam för. Jag undrar också - ville vara utew i god tid - men det kanske klkokare om man väntar till senare - t ex jul - och inväntar på rea-priser ... fast de är inte ofta Business Class?

Och så hittade jag detta forrum ... Tacksam för synpunkter - lovar utförlig rapport efter resan.
 

agehall

Medlem
Börja med att läsa lite reserapporter. Det är omöjligt att svara på din fråga. "Bäst" är ganska subjektivt.

edit: Och välkommen hit!
 

kristerj

Medlem
Hej jaros1F,

Välkommen till businessclass.se, roligt att du har hittat hit. Din fråga ang vilken Business Class som är den bästa med hänsyn taget till priset är lika svår att besvara som frågan "Vilken är den bästa bilen att åka i mellan Stockholm och Paris med hänsyn tagit till priset?".

Det första du måste bestämma är om du vill flyga direkt från Stockholm eller inte? Är ditt viktigaste önskemål "lie-flat" säten viktigare än lågt pris? Hur man värderar olika parametrar varierar från person till person, så du måste själv rangordna vad som är viktigast för dig och din dotter när ni flyger.

Det finns en mall för frågor om flygbiljetter som jag rekommenderar att du fyller i och lägger till vad som är viktigast för dig, så kommer du att få förslag.

http://www.businessclass.se/flygbil...laes-detta-innan-fragar-om-flygbiljetter.html
 

adhoc76

Medlem
Hamnade av en slump bredvid en pensionerad svensk herre på flyget ARN-FRA för några veckor sedan. Han berättade att sedan 16-17 år bor i USA med sin hustru. Han berättade att de besöker Sverige två-tre gånger per år och att de då alltid åker Business (Saga class) med Icelandair. Visst det finns invändningar mot Saga Class, att det i det närmaste är att jämställa med economy comfort (motsv), men han hade provat det mesta och var väldigt nöjd med Icelandairs produkt....
 

kristerj

Medlem
Hamnade av en slump bredvid en pensionerad svensk herre på flyget ARN-FRA för några veckor sedan. Han berättade att sedan 16-17 år bor i USA med sin hustru. Han berättade att de besöker Sverige två-tre gånger per år och att de då alltid åker Business (Saga class) med Icelandair. Visst det finns invändningar mot Saga Class, att det i det närmaste är att jämställa med economy comfort (motsv), men han hade provat det mesta och var väldigt nöjd med Icelandairs produkt....

Det jag inte gillar med Icelandair är att man på hemvägen måste kliva upp och byta plan i Reykjavik mitt i natten efter 4-5 timmars flygning. Föredrar 6-7 timmars flygning, så man hinner sova lite längre innan eventuellt byte
 

CarlT

Medlem
Har inte prövat men av bilderna att döma är har inte Norwegian någonting som kan kallas för business class, i alla fall inte när det gäller stolar. Så om just stolen är viktig går de nog bort.
 

bhen

Medlem
Om man sällan eller aldrig förut flygit longhaul i business class skulle jag prioriterat kort restid och få byten framför att försöka hitta "det bästa" , det är ändå så subjektivt och nåt man själv måste prova sig fram till.

Alla ger en upplevelse som är bra och spännande nog.
Så mitt tips är att ta det som är billigast men hoppa över Icelandair och Norwegian pga argumenten ovan.

Har själv bara provat LH och TAP longhaul och båda var en dröm jämfört med economy.
 

jaros1f

Ny medlem
Tack alla för svar. Imponerande - 6 st inom en timme! Här är ifyllt formulär:
Varifrån vill du börja din resa? ARLANDA
Var är din destination? NEW YORK
När vill/behöver du resa ut? 6 FEBRUARY 2014, KAN EV. RESA UT REDAN 5:E
När vill/behöver du komma hem? LÄMNA NY ANTINGEN MÅNDAG ELLER TISDAG - DVS 10 ELLER 11 FEB
Hur länge vill du vara borta? CA 5 DAGAR
Hur många personer som skall resa? 2 VUXNA
I vilken kabinklass? BUSINESS
Med vilka flygbolag vill du flyga med? NÅGOT ETABLERAT "SÄKERT" BOLAG - INTE AEROFLOT ELLER DYL
Vad är din budget? 12,000-16,000 - ÄNNU MERA FÖR TOP PRODUKT
Vad är det viktigaste för dig? I PRIORITETSORDNING:
1. Upplevelsen ombord, främst kunna sova bra (flat) på tillbakavägen, men även sittkomfort
2. Biljettpris
3. Kortare restid
4. Inte mera än ett byte
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? NEJ
 
Toppen