Senaste nytt

Qatar First Class från DOHA seatmap Airbus A330?

Pushback

Medlem
Precis bokat 2 biljetter i First på QR118 (a330-200) från DOH den 29 september.

Till skillnad mot de flesta flighterna som säljs med Qatar i First mellan DOH - DXB så verkar denna faktiskt vara en First config på alla sätt och vis.

Seatmap i Qatar´s bokningssystem visar 2+2 med en mittengång men seatmap på olika forum visar 1+2+1 med två gångar.

Jag behöver därför hjälp av någon på forumet att förstå hur kabinen verkligen ser ut i First på just denna flight och gärna vilka säten jag kan förvänta mig! Är det 2 gångar eller 1 gång samt vilken typ av lay-flat säten?

Det finns ett reportage om DOH Premium Terminal i BC men om det är någon som har färsk info (PT, SPA, Transport till planet, viner ombord short-haul etc) om avresa i First med Qatar från DOH så vore jag väldigt tacksam!
 
Troligast är väl att de är equipment change till en A319/A320/A321 som hänt! Skillnaden på stolarna mellan planen är stora. I dom mindre planen används Qatars business class stol som används på dom större planen. A330-200 har större sätten mer liknande egna öppna sviter. Sviterna har till skillnad från dom mindre planen en fullt 180 graders lie-flat bed. Mindre planet har angel lie-flat med 165 graders lutning.

Här nedan har du skillnaderna:

Till vänster ser du A321/A320 (A319 har endast 2 rader F) och till höger är A330-200

Qatar a320.png First a330-200 qatar.png
 
Last edited:

Pushback

Medlem
Tack!

Enligt QRs egen seatmap är det totalt 8 stolar fördelat över 2 rader, samma sak visar Expertflyer! Det som skiljer är gångens placering.
Expertflyer visar layflat!
Både QR och EF skriver så sent som idag a330-200?!

Jag får inte ihop det riktigt ändå..
 

agehall

Medlem
Vad tror du om vinerna när det inte är Ramadan?

Tyvärr tror jag du får hoppas på att du hinner titta på dem. Som Jacob skriver, det är 40 minuter över sundet - dvs kortare än ARN-OSL! Man hinner inte ens upp på marschhöjd innan man ska ner igen. Förhoppningsvis får du lite upplevelse iaf, men jag skulle nog satsa på att få så mycket som möjligt på marken.
 
Toppen