Senaste nytt

SPG eller inte, det är frågan...

agehall

Medlem
Jag har råkat ut för ett litet dilemma.

Just nu har jag en bokning till jul och nyår på Wellington Hotell i NYC. Det är ett fristående hotell som verkar vara rätt OK, men det ger ju inga poäng eller nätter.

Nu har andra hotell börjat rea rum, så nu kan jag få ett rum på W New York vid Ground Zero för $700 till. Då får jag ju både poäng och nätter (vilket gör att jag när guld-nivån hos SPG). Dock ingår inte internet där, vilket det gör på Wellington...

Från början hade jag tänkt vi skulle bo på Millenium Hilton nere vid Ground Zero, men det blev för dyrt tills jag skulle boka, så då ändrade vi oss till midtown och nu har jag blivit lite inställd på den delen av stan.

Så, vad tycker folk jag ska göra? Jag står i valet och kvalet och vet inte riktigt vad jag ska välja.. Är det värt pengarna för att nå SPG Gold? Är W ett så pass mycket bättre hotell? Är det dåligt att bo nere i financial district?
 

ucce

Medlem
Så, vad tycker folk jag ska göra? Jag står i valet och kvalet och vet inte riktigt vad jag ska välja.. Är det värt pengarna för att nå SPG Gold? Är W ett så pass mycket bättre hotell? Är det dåligt att bo nere i financial district?

Ska faktiskt testa W Downtown själv i januari, men kan inte uttala mig om själva hotellet. Är däremot SPG Gold själv och de förmånerna är inte så mycket att hänga i julgranen. Blir uppgraderad ungefär 50% av gångerna i Europa (lär ska vara mer ovanligt än så i USA). Och då inte till några sviter utan bara bättre rum. Däremot är de 50% extra intjäningen mycket bra - tycker personligen är värdet av starpoints är mycket bättre än Hhonors - särskilt med fifth night free eller cash&points.

Så med andra ord: om hotellen är likvärdiga för dig skulle jag inte spendera $700 extra för att få guld. Om du däremot tror att du kan skrapa ihop 18 nätter under 3 månader och få platinum genom challenge är det något annat. Samma sak gäller om du kommer att spendera stora summor och därför få ut mycket extra poäng av de 50% ytterligare Gold ger.
 

agehall

Medlem
Jag tror inte hotellen är likvärdiga, SPGs är nog bättre.

Igår fick jag dock reda på att en polare åker till NYC idag för att springa NYC Maraton och ska tydligen bo på Wellington, så jag lär få en rapport snart om hur hotellet står sig.
 

ucce

Medlem
Jag tror inte hotellen är likvärdiga, SPGs är nog bättre.

Igår fick jag dock reda på att en polare åker till NYC idag för att springa NYC Maraton och ska tydligen bo på Wellington, så jag lär få en rapport snart om hur hotellet står sig.

Ok - det låter klokt. Ett tips när det gäller SPG som kan göra det billigare är att det nästan alltid går att hitta billigare priser på andra sajter, och att man då genom best rate guarantee kan komma ned ytterligare 10% i pris. Om du ger mig datumen kan jag kolla runt lite
 
Nu har andra hotell börjat rea rum, så nu kan jag få ett rum på W New York vid Ground Zero för $700 till. Då får jag ju både poäng och nätter (vilket gör att jag när guld-nivån hos SPG). Dock ingår inte internet där, vilket det gör på Wellington...
Låter konstigt att ett stor hotell med internet i de flesta rum har beslutat att begränsa denna s.k. utility och använda som commodity(handelsvara). Om man bor inte så högt upp så brukar det finnas många öppna WLAN. Alternativet kan vara att skaffa sig ett SIM kort från SimpleMobile, 40 dollar och du har obegränsat samtal, sms och data under 30 dagar.

Så, vad tycker folk jag ska göra? Jag står i valet och kvalet och vet inte riktigt vad jag ska välja.. Är det värt pengarna för att nå SPG Gold? Är W ett så pass mycket bättre hotell? Är det dåligt att bo nere i financial district?
FiDi är ett bra område, tomt på kvällarna och ibland för mycket turister under dagtid, vad som är bra är Battery Park, Wall street, WTC. Väldig lite lokal befolkning, mest yuppies.
Däremot Wellington på 57th street ligger mycket bra om du är intresserad av shopping av lite högre class. Columbus Circle, Times Square, Broadway, Apple Store, Rockefeller center, SAKS - allt ligger i promenadavstånd.

Vad hade du inte tid att se vid förra besök? Boka hotellet som ligger nära dit ;)
 

rlager

Medlem
Bodde på W vid Union Square för några år sedan. Hotellet var väldigt slitet och rummet luktade spilld öl. Läget var dock perfekt för oss. Kanske värt att kolla upp när W vid Gorund Zero är byggt. Jag kan tänka mig att det skiljer en del mellan de olika alternativen i kedjan. Le Meridien som även de hör till SPG brukar vara bra enligt min erfarenhet. Lycka till!
 
Toppen