Senaste nytt

Välja säte på Air France

Nisson

Medlem
Hej Karin,

Jag har nu gjort min debut på ett Air France flyg, ARN-CDG-EZE.

Du kanske kan vägleda mig i hur man kan välja sitt säte?
Då jag gärna sitter vid nödutgång så var jag inne ganska ofta för att kunna ändra till det och för att kunna betala "Seat plus". Det ända jag hittade om seat plus var vad det skulle kosta. Då jag sedan skulle checka in dagen innan så var en nödutgångplats ledig, så jag högg den och fick sitta där med på långflyget.

Samma procedur på hemvägen. Men inga lediga platser vid nödutgång, förutom på CDG-ARN som jag tog så klart.
När jag sedan går om bord bland de sista så ser jag att det är ledigt vid nödutgång och en massa andra platser längre bak som var upptagen vid web check in. Jag kollade med en flygvärdinna om jag kunde byta och det var inga problem.

Dock så fick jag på CDG-ARN där jag hade checkat in och valt en nödutgång där fick jag sitta på en helt annan plats. Där var det sedan smockfullt vid nödutgång och knappast några som valt platserna frivilligt. Någon äldre tant och någon yngre tjej. Med bagage vid sätet sitt. Varför fick jag inte behålla min bokade plats?

Hoppas du hänger med i mitt flummiga inlägg. Känns som något inte stämmer med seat map både vid web check in och där man kan pre seata innan flighten.

En annan sak. Mitt bagage var sönder när jag kom hem till sverige. Skidor och stavar var av. Har gjort en anmälan på hemsidan. Får jag ersättning på det de kostade eller gör ni någon egen bedömning.
 

nilsson

Medlem
Det skulle hamna under "Fråga Karin på Air France/KLM". Någon vänlig själ kanske kan flytta den dit.

Jag skulle hellre se att olika frågor hamnar i olika trådar, och gärna att folk inte addresserar Karin direkt. Om hon svarar, jättekul. Om inte, låt resten av forumet hjälpa till.
 

agehall

Medlem
Seat plus är mest att betrakta som en förmån för oss som är Flying Blue Platinum. Vi får välja alla sådana platser gratis i förväg. Vid checkin släpps de så att alla får välja dem då man kan anta att elites skulle ha valt dem långt tidigare.

Det är svårt att säga varför platserna var upptagna när du checkade in men inte när du väl kom ombord, men en gissning är att det var folk som inte dök upp eller som valde att sitta på andra platser. Kanske var det folk som inte fick sitta vid nödutgång.
 

Nisson

Medlem
Seat plus är mest att betrakta som en förmån för oss som är Flying Blue Platinum. Vi får välja alla sådana platser gratis i förväg. Vid checkin släpps de så att alla får välja dem då man kan anta att elites skulle ha valt dem långt tidigare.

Det är svårt att säga varför platserna var upptagna när du checkade in men inte när du väl kom ombord, men en gissning är att det var folk som inte dök upp eller som valde att sitta på andra platser. Kanske var det folk som inte fick sitta vid nödutgång.

Visst kan det vara så att inte folk dök upp. Men eftersom det gällde ganska många "vanliga säten" med så känns det som det är något annat som spökar.

Att jag sedan på CDG-ARN kunde välja nödutgång men blev tilldelad en annan plats stämmer ju inte riktigt med den tesen.
 

agehall

Medlem
Att jag sedan på CDG-ARN kunde välja nödutgång men blev tilldelad en annan plats stämmer ju inte riktigt med den tesen.

Inte alls - det finns massor med skäl till varför du blir flyttad. Var det tex equipment change på sträckan?

Visst är det störigt när man blir runtflyttad, men det händer. Inget att bråka om egentligen.
 

Nisson

Medlem
Inte alls - det finns massor med skäl till varför du blir flyttad. Var det tex equipment change på sträckan?

Visst är det störigt när man blir runtflyttad, men det händer. Inget att bråka om egentligen.

Nä var samma kärra. Visst kan man bli flyttad. Men känslan är att något inte står rätt till med deras datasystem... Bästa är att inte åka Y :)
 

nilsson

Medlem
Seat plus är mest att betrakta som en förmån för oss som är Flying Blue Platinum. Vi får välja alla sådana platser gratis i förväg. Vid checkin släpps de så att alla får välja dem då man kan anta att elites skulle ha valt dem långt tidigare.

Fast det är ganska slumpmässigt vilka flighter som man kan välja platser på och när även som FBP.
 
Toppen