Senaste nytt

Precis gjort en säkerhetslandning i Warszawa SK 7494

flapps

Medlem
Hej


Jag och fru flapps har varit på en liten charter solsemester..2 1/2 timme in i flygningen så börjar planet att kränga och motorerna går ganska orent..Då meddelar kaptenen att dom har problem med ena motorn och att den mister olja så vi måste gå ner i Warsawa. .Då detta är som sagt en charter flygning så blir det lite halv amper stämning i flyget. . Sas personalen löser det väldigt bra och vi landar på flyplatsen..

Just nu sitter vi i flyget och väntar på en lösning. Kapten meddelar också att detta måste lösas innan 3 timmar annars blir det övernattning och nytt flyg imorgon.

Jag har ingen som helst koll när det gäller kompensation m.m så här är ett par frågor. .

Om det blir övernattning kan jag personligen skita i den och boka ett reguljärflyg hem ikväll och ta det på min försäkring eller kräva att dom bokar mig på första bästa flyg?

Kan jag begära någon form av kompensation via ving som står som arrangör?

Eller kort och gott.. Vet någon av er vad som gäller. ..

Mvh flapps
 
Last edited:

agehall

Medlem
EU261/2004 bör väl gälla, så du borde kunna kräva rerouting. Det är ju uppenbarligen tech...

Om det blir övernattning ska Ving givetvis stå för den.

I övrigt så vet jag inte mycket om situationen - det är väl ytterst få, även av oss på BC som råkat ut för nödlandningar.
 
Precis som du säger så är ju Vings uppfattning ganska ointressant. Jag har aldrig satt mig in i charter-delen då det är ointressant för mig.
 

flapps

Medlem
*update*

Just nu är det ett totalt kaos här...Vi har fått besked att det blir hotell inatt..MEN här är ingen som tar emot utanför flygplatsen och alla springer runt som yra höns... Har inte fått veta vilket hotel det blir eller om det finns svenskt kaffe på hotellet. .

Sas besättningen gör nu sitt bästa att hitta någon som kan ordna upp detta möget..

Tur att man är resvan och korkar upp konjaken istället.. :D

Forts följer....
 

NotRyan

Medlem
Paketreselagen gäller ju också med prisavdrag (dagsandelar) och skadestånd, och då lär följande §§ vara intressanta

Ändringar efter avresan, m. m.

15 § Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, skall arrangören ordna lämpliga ersättningsarrangemang utan extra kostnad för resenären.
Kan ersättningsarrangemang inte ordnas eller avvisar resenären på godtagbara grunder sådana arrangemang, skall arrangören, om det är skäligt, utan extra kostnad för resenären tillhandahålla likvärdig transport tillbaka till platsen för avresan eller till någon annan ort som resenären godkänner.
Innebär en förändring i paketresan enligt första eller andra stycket en försämring för resenären är han, om det är skäligt, berättigad till prisavdrag och skadestånd.


16 § Vid andra fel i de avtalade tjänsterna än sådana som anges i 15 § har resenären rätt till prisavdrag och skadestånd, om inte felet beror på honom.
Resenären har inte rätt till skadestånd, om arrangören visar att felet beror på ett hinder utanför arrangörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt andra stycket endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
Vid fel som har sin grund i omständigheter som beskrivs i andra eller tredje stycket skall arrangören genast ge resenären den hjälp som behövs.


17 § Skadestånd enligt 15 och 16 §§ omfattar, förutom ersättning för ren förmögenhetsskada, ersättning för personskada och sakskada.


18 § Skador som omfattas av bestämmelserna i sjölagen (1994:1009), rådets förordning (EG) nr 2027/97 av den 9 oktober 1997 om lufttrafikföretags skadeståndsansvar avseende lufttransport av passagerare och deras bagage, lagen (2010:510) om lufttransporter, järnvägstrafiklagen (1985:192) eller lagen (1985:193) om internationell järnvägstrafik ersätts enligt de bestämmelserna i stället för enligt denna lag. Arrangören är dock alltid skyldig att ersätta resenären för vad denne har rätt att fordra enligt de nämnda bestämmelserna. Lag (2010:514).








19 § Resenären får inte åberopa fel som avses i 15 eller 16 §, om han inte inom skälig tid efter det att han märkt felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet.
Utan hinder av första stycket får resenären åberopa fel, om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
Resenärens skyldighet att reklamera enligt första stycket skall framgå tydligt av avtalet.


20 § Om resenären framför klagomål som inte är obefogade, skall arrangören eller hans lokala representant genast vidta åtgärder för att finna en lämplig lösning.

Mvh
/NotRyan
 
Toppen