Senaste nytt

[Rykte] Lufthansa tar bort Senator lounge access for Star Alliance Gold

Jonas C

Medlem
Saxat från FT

Det ryktas om att Lufthansa från och med årsskiftet kommer att begränsa tillgången till sina Senator Lounger för Star Alliance guldmedlemmar.

*G som med en dagsaktuell resa i Business Class på Lufthansa eller Star Alliance partner kommer att kunna få tillgång till Senator Loungen som vanligt. *G resande på Economy Class kommer inte längre att kunna få tillgång.

Har man däremot *G hos en av Lufthansas JV partners AC/UA/LH/LX/OS/SN/NH så kommer man kunna få tillgång vid dagsaktuell resa i long haul Economy med något av dessa bolag.

*G kommer dock fortfarande ha tillgång till Lufthansas Business lounger.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Med tanke på att Germanwings tar över många av Lufthansas EU-rutter, samt att United kommer att införa sitt PQD krav på USA baserade medlemmar så känns förändringarna något överflödiga, då antalet *G i loungerna kommer att vara mindre till och börja med.

Sen bör nog Business loungerna bli smockfulla då de delas med FTL. Helt klart en tråkig förändring för övriga *G.
 

agehall

Medlem
Det vore ju en lite tråkig utveckling. Det minskar ju värdet av samarbetet i *A tycker jag. Visst, det här kanske inte är en stor grej, men vad kommer härnäst?
 

Najk

Medlem
Med tanke på att Germanwings tar över många av Lufthansas EU-rutter.
Spelar det någon roll?
Är du SEN så bör du ju komma in i lounger oavsett om du flyger Germanwings eller LH, på samma sätt som om du är *G så får du inte komma in i lounger om du flyger Eco oavsett om det är med Germanwings eller LH

Eller är det något jag har missförstått av ryktet?
 

Jonas C

Medlem
Spelar det någon roll?
Är du SEN så bör du ju komma in i lounger oavsett om du flyger Germanwings eller LH, på samma sätt som om du är *G så får du inte komma in i lounger om du flyger Eco oavsett om det är med Germanwings eller LH

Jag syftade snarare på att introduktionen av Germanwings redan kommer att begränsa tillgången för alla *G = färre besökare i loungen. Så då bör nog dessa restriktioner ses som överflödiga.

Men jag antar att Business loungerna duger fint de också. Bortsett från Champagnen så är det ingen större skillnad mot SEN.
 

Chrille

Medlem
Kanske borde SAS göra likadant?
Reservera Scandinavian lounge för sina egna guldkortsmedlemmar och låta *G nöja sig med Business-lungorna.
 

gdaily

Medlem
Jag syftade snarare på att introduktionen av Germanwings redan kommer att begränsa tillgången för alla *G = färre besökare i loungen. Så då bör nog dessa restriktioner ses som överflödiga.

Men jag antar att Business loungerna duger fint de också. Bortsett från Champagnen så är det ingen större skillnad mot SEN.
Exakt. På den gamla goda tiden när jag var Senator så föredrog jag businessloungerna på grund av att det var färre folk i dessa. Utbudet var i stort sätt detsamma.
 
Toppen