Senaste nytt

Ersättning från SAS vid kraftigt försenat resemål

deeler

Ny medlem
skulle resa med sas från kallax-arlanda-köpenhamn-billund 1/7 klockan 1550, fick vid 1600 besked att flyget blir inställt pga tekiskt fel och att sas ev skulle ta upp tekniker från arlanda under kvällen.
Vi blev ombokade till 2000 från kallax och fick övernatta på arlanda, fick sedan ändrad flight till norge klockan 0700 2/7 och sedan vidare till billund för att komma fram klockan 1000 den 2/7 istället för 1/7 klockan 2130, ordentligt försenade utifrån ursprunglig fligh plan.
När vi anlände var bagaget försvunnet, det anlände i billund klockan 2300 den 2/7

Vad kan jag förvänta mig för ersättning från sas, skickade in en claim där jag hänvisade till europafördraget som sas säger sig följa.
Nu på fredag har det gått 4 veckor och jag har fått info från sas(ringde dit) att det skall ta 2-4 veckor till svar kommer.

Jag är fast besluten om att få maximal ersättning då vi även missade förbetalt hotell som vi ej får tillbaka i billund...

Tips råd, argument?
 

deeler

Ny medlem
Kan också tillägga att detta var en eurobonus bokad resa i business class via amexkortet och vi var total 4 resenärer(en familj)
 

agehall

Medlem
EU 261/2004 bör som sagt gälla här. Kontakta SAS med ditt krav så bör varje resenär kunna få ersättning. Dessutom bör du ju kontakta ditt försäkringsbolag ang bagageförseningen.
 

Alx

Medlem
Utöver de fastställda ersättningsbeloppen i enlighet med EU-bestämmelserna så ska SAS också ersätta dig för "skäliga" utlägg du har behövt göra med anledning av ditt försenade bagage. Oftast ger en egen försäkring dock mer och är lättare att hantera. Ersättning för förlorad hotellnatt får du nog ta med ditt försäkringsbolag.

Att resan var en poängresa likväl som att den skedde i SAS Plus (business finns inte) påverkar ingenting. Reglerna gäller oavsett bokningsklass. Alla ersättningar som anges gäller per person så i ert fall är det ersättningsbeloppen x4 som gäller.

Ge inte med dig innan du har fått full ersättning. Det kan krävas några mejl innan SAS slutar ljuga ihop ursäkter.

Lycka till!
 

deeler

Ny medlem
Jag har fyllt i deras formulär som man hittar på flysas.com/feedback, finns det någon annan bättre väg, mail/telefon att gå för att få kontakt med dem, snart fyra veckor och endast en bekräftelse om att de mottagit mina uppgifter...
SAS Kundfokus, vad är det... !
 

Stefan62

Medlem
skulle resa med sas från kallax-arlanda-köpenhamn-billund 1/7 klockan 1550, fick vid 1600 besked att flyget blir inställt pga tekiskt fel och att sas ev skulle ta upp tekniker från arlanda under kvällen.
Vi blev ombokade till 2000 från kallax och fick övernatta på arlanda, fick sedan ändrad flight till norge klockan 0700 2/7 och sedan vidare till billund för att komma fram klockan 1000 den 2/7 istället för 1/7 klockan 2130, ordentligt försenade utifrån ursprunglig fligh plan.
När vi anlände var bagaget försvunnet, det anlände i billund klockan 2300 den 2/7

Vad kan jag förvänta mig för ersättning från sas, skickade in en claim där jag hänvisade till europafördraget som sas säger sig följa.
Nu på fredag har det gått 4 veckor och jag har fått info från sas(ringde dit) att det skall ta 2-4 veckor till svar kommer.

Jag är fast besluten om att få maximal ersättning då vi även missade förbetalt hotell som vi ej får tillbaka i billund...

Tips råd, argument?

Amex-försäkringen gäller självklart - om Du har kvitton på inköp.

Förseningsintyg för såväl passagerare som bagage krävs.

Ge Dig inte förrän Du fått "rätt" - i dessa sammanhang är det alltid för tidigt att ge upp!
 

Gus

Medlem
skulle resa med sas från kallax-arlanda-köpenhamn-billund 1/7 klockan 1550, fick vid 1600 besked att flyget blir inställt pga tekiskt fel och att sas ev skulle ta upp tekniker från arlanda under kvällen.
Vi blev ombokade till 2000 från kallax och fick övernatta på arlanda...

Vad kan jag förvänta mig för ersättning från sas, skickade in en claim där jag hänvisade till europafördraget som sas säger sig följa.

Tips råd, argument?

Din fråga gäller ersättning från SAS men jag svarar i alla fall. Du bokade din resa med amexkortet och ni blev mer än 4 timmar försenade från avreseflygplatsen. Då kan du alltså enligt sidan 6 här (FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER) https://secure.cmax.americanexpress...RANCE/SASEuroBonusCard_Forsakringsvillkor.pdf köpa förfriskningar för 1500 per person (med amexkortet), totalt 6000 kr för er familj (jag kan inte hitta något maxbelopp per familj?).

Har du Diners Club Eurobonus och Mastercard Eurobonus också? I så fall får ni 500 kr per person från respektive kort, och ni behöver inte ha betalat skatterna med något av dessa korten om du läser under punkt 1 på sidan 3 http://www.saseurobonusmastercard.se/Global/SAS SE/Dokument/ForsakringsVillkorSASEBMC.pdf respektive http://www.dinersclub.se/Global/_Swedish/PDF/Försäkringsvillkor.pdf Totalt alltså 2000 kr per kort vilket blir 4000 kr om du har båda korten. Totalt kan ni alltså "tjäna" 10 000 kr på förseningen om man utnyttjar allt rätt (förutom ersättningen från SAS).
 

Gus

Medlem
OT men här är några reflektioner kring ovanstående inlägg. Amex förseningsförsäkring tycker jag inte så mycket om, eftersom man ju får matcheckar från flygbolagen vid försening plus att man ofta kan vänta i en lounge med förfriskningar. Då tar jag hellre ett schablonbelopp på 500 kr (eller mer) direkt ned i fickan.

Det hade varit bättre om @deeler hade blivit kvar på Kallax så länge som möjligt eftersom EB Diners och EB Mastercard endast har avgångsförsening i sin försäkring. Exempel, om deeler hade avgått i tid från Kallax men blivit 9 timmar försenad på Arlanda så hade han inte fått ett öre från försäkringen. Om han istället hade blivit 9 timmar försenad från Kallax så hade han fått 1000 kr per familjemedlem och med 2 kort ger detta totalt 8000 kr! :) BA Visa har ankomstförsening, dock måste man bli 6 timmar försenad (får då 700 kr).
 

agehall

Medlem
Jag har fyllt i deras formulär som man hittar på flysas.com/feedback, finns det någon annan bättre väg, mail/telefon att gå för att få kontakt med dem, snart fyra veckor och endast en bekräftelse om att de mottagit mina uppgifter...
SAS Kundfokus, vad är det... !

Det tar tid. Framförallt nu när det är semester etc. Det är bara att vänta, förr eller senare kommer de att behandla ditt ärende och min erfarenhet är att om man fått vänta länge får man lite extra plåster på såren.
 
Toppen