Senaste nytt

Hjälp! Hur ska man skicka ett pass från Göteborg till NYC fort och billigt???

Hej kära forumvänner!

Nu är det nog dags att be om hjälp och råd för mig. Det gäller ett "måste göras" privat resa.
Vi måste resa om 6 dagar, biljetter till en del av resan är redan köpta och det blir mycket besvärligt att byta datum(vi kommer då missa ett par events som är viktiga).
En i vår resesällskap har upptäckt att det pass som behövs är troligen hemma i Göteborg(någon redan är på hem att leta efter det).
Däremot även om/när passet hittas måste det skickas till NYC. Frågan är hur man kan göra det på ett ekonomiskt och snabbast sätt?

1. Det finns ju dagliga avgångar från CPH/ARN/OSL/AMS och det är troligt att någon checkar in på Landvetter mot New York. Tror ni att det är möjligt att be någon att ta passet med?

2. Går det att nå ut till någon av flygbolagsrepresentanter och be om hjälp med att skicka passet med någon personal?

Tack.
 

agehall

Medlem
Det bästa är väl att du betalar mig för att flyga över med det. Helst vill jag, precis som Björnström, flyga F på mina uppdrag, men jag kan leva med C. :)

Skämt åsido, är det ingen här som ska över snart? Kan man inte få ett nytt, provisoriskt pass på ambassaden?

Och föressten, hur kom personen till USA utan pass?
 

Paby

Medlem
Det kostar 800-1000 kr att skicka ett kuvert med DHL från Sverige till östkusten i USA som kommer fram dagen efter, så länge dagen efter är en vardag. Det man inte har i huvudet får man ha i plånboken! ;)
 

Morgan

Medlem
Enklast som privatperson om man inte redan är kund hos DHL eller liknande är att stövla in hos Mailboxes Etc, så hjälper dem till att posta på snabbaste och säkraste sätt (men inte billigaste):

Mailboxes Etc
LILLA KUNGSGATAN 2 , Goteborg, 411 08
Mon-Sat 08:00 (AM)-08:00 (PM)
Sun 00:00 (AM)-00:00 (AM)
Tel: 46-31-701-8810
e-mail: hg@mailboxes.se
 
Det kostar 800-1000 kr att skicka ett kuvert med DHL från Sverige till östkusten i USA som kommer fram dagen efter, så länge dagen efter är en vardag. Det man inte har i huvudet får man ha i plånboken! ;)
DHL garanterar inte leverans av vissa typer document dagen efter. Jag har haft med de att göra ett antal gånger och vet mer eller mindre när och vart kan man använda deras tjänster. Det finns situationer när man rekommenderas att söka alternativa lösningar, just det var speciell case(inget med huvudet att göra ;)). Billigaste sättet med DHL kostar 399 SEK och bokas på expresseasy.se.

Passet är nu skickat med Next Day Delivery(1500 SEK) men ingen garanti att det kommer imorgon.
Frågorna ovan kvarstår och vore kul att se om man kan hitta alternativa lösningar.
 
Last edited:
Det bästa är väl att du betalar mig för att flyga över med det. Helst vill jag, precis som Björnström, flyga F på mina uppdrag, men jag kan leva med C. :)

Skämt åsido, är det ingen här som ska över snart? Kan man inte få ett nytt, provisoriskt pass på ambassaden?
Jag behövde lösa det på billigast möjlig sätt(det är ju en privatresa), att boka om biljetterna kostar $200. Min komfortpris var under $150.

Och föressten, hur kom personen till USA utan pass?
;) Tror det finns flera på forum som har mer än ett pass och speciella pass(t.ex. LP, intern pass osv).
 
Last edited:
Toppen