Senaste nytt

Vilken inriktning ska BusinessClass.se events ha?

Timotey

Medlem
Håller med dig Micke, hoppas att alla kan undvika påhopp. Givetvis skall man få vädra sina åsikter och alla åsikter bör accepteras. Men ibland kan det bli väl hårt när någon eller några enstaka får utstå för mycket kritik. Hoppas vi kan försöka hålla en god ton i denna och alla andra trådar.
 

Morgan

Medlem
Att eventet ens ordnas är väl fantastiskt!

MEN: Om det nu är så att efterfrågan är så offantligt mycket större än tillgången, går det inte att jobba lite med tillgången? T.ex. att kolla med BA om de inte vill ordna gruppresor till London med 787 varje lördag-söndag i augusti-september för ~10 deltagare och kombinera med något annat flygrelaterat i London?

Borde väl ligga i BA:s intresse att visa upp sin produkt OCH sälja stolar på flighter som rimligen inte har full premiumbeläggning?
 

Mikeswede

Medlem
Läser med stort intresse men också stor förvåning denna tråd. Förstår naturligtvis att man blir besviken när man inte kommer med på önskat event men att låta det gå till tjafs om inre cirkel o liknande är väl lite väl lågt. När antalet anmälningar överstiger antalet platser måste ett urval göras och det innebär alltid att någon måste stå över. Naturligvis måste den som betalar/sponsrar ha ett ord med i laget när det gäller urvalet (i senaste fallet BA). Tycker att teamet bakom BC.se gör ett jättejobb och verkligen inte förtjänar det som på vissa framförts i denna tråd !!!

Nu till några förslag från min sida

- Tror att klarare kommunikation, i förväg, av urvalsregler för event skulle underlätta förståelsen/besvikelsen för många
- Har pratats mycket om seminarier/utbildningar för mindre vana medlemmar hur man hittar "nya routings", IATA, hitta deals osv. Skulle vara mycket intresserad att deltaga i ett sådant event, frmförallt i GBG (eller har jag redan missat det ?). Tycker även det är ok med en viss avgift för ett sådant event.

Ett stort tack till Teamet bakom BC samt även de slm sbabbt hjälper oss nybörjare när vi har frågor.

MVH

Mikeswede
 

agehall

Medlem
Seminarier skulle vara jättekul! Dock vet jag att de tar extremt lång tid att förbereda så det kan vara svårt att få till. Men man kanske skulle kunna tänka sig någon lite enklare form av workshop där man träffas och tillsammans lär sig och diskuterar något relevant ämne.

För mig är skillnaden att om det är ett seminarie, så ska någon hålla ett förberett föredrag och leda det hela. Om man har en workshop, så kan det var lite mer adhoc (även om det fortfarande är uppstyrt). Tex skulle jag kunna tänka mig att man träffas några stycken och hjälps åt att hitta en komplicerad resa (award eller betald) åt några personer. Det som behövs är väl då en lokal, en whiteboard och att folk har med sig laptops.

Jag har själv funderat på att sätta ihop ett föredrag om hur det är att vara en van resenär. Ungefär lite som Ryan Bingham gör i Up in the Air, men bättre. På mitt förra jobb spenderade jag ju ganska mycket tid på att pendla till afrika och man lär sig ett och annat om hur man reser i effektivt när man reser så mycket som jag gjorde då.
 

Palazzi

Medlem
Att eventet ens ordnas är väl fantastiskt!

MEN: Om det nu är så att efterfrågan är så offantligt mycket större än tillgången, går det inte att jobba lite med tillgången? T.ex. att kolla med BA om de inte vill ordna gruppresor till London med 787 varje lördag-söndag i augusti-september för ~10 deltagare och kombinera med något annat flygrelaterat i London?

Borde väl ligga i BA:s intresse att visa upp sin produkt OCH sälja stolar på flighter som rimligen inte har full premiumbeläggning?

Kan säkert bli möjligt när B787 går i ordinarie trafik på linjen, men just nu finns det få sådana plan i deras flotta. Antar att de vill visa upp den på så många platser som möjligt, och att BC.se internationellt är en ganska liten spelare. Dessutom kommer nog B787 främst gå i internationell trafik (förutom på vissa Europeiska avgångar).

Vi ska nog vara glada att vi överhuvudtaget fick BA att intressera sig för detta event. Grundar sig säkerligen på hårt arbete av Björnström och Concorde, samt goda interna kontakter för sistnämnda :)

Roligt att det finns ett sådant stort intresse iaf!:)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vill påpeka att 8/9 redaktörer/moderatorer inte ska med på resan, så tycker inte man kan påstå att man primerat någon "inner circle" i den bemärkelsen. Att många av de mest frekventa skribenterna på bc.se också innehar många statuskort är ju ingen hemlighet.
Man kan inte heller sortera bort de med högsta status inom BA på en BA-flygning för att primera någon med Aegean Guld. Hur ska man motivera det för både statushållaren och BA?

Jag, som tidigare utfört marknadsanalyser på BC.se, har redan uppmärksammat det problem som uppkommit i tråden. Att kunna få ekonomisk bäring i större forum är väldigt svårt, om man inte vill släppa in allehanda reklamer utan minsta koppling till flygandet (tänk flashback).
Det som är svårt med forum är just att kunna stryka sina medlemmar medhårs samtidigt som man gör detsamma med potentiella finansiärer. Även om BC.se bryr sig om alla medlemmar är det inget man kan förvänta sig av yttre finansiärer. Då BC.se är gratis för medlemmar finns också bara yttre finansiärer att förlita sig på....

Det är inte rimligt att redaktörer och liknande ska finna ekonomisk bäring i detta projekt genom att bara blidka sina medlemmar ständigt. Att t.e.x. Martin Björnström ska gå 100.000-tals kronor i förlust för att ge gratisplatser till obetalande medlemmar på event kan väl ingen tycka är rimligt:confused:

Jag har själv utfört marknadsundersökningar åt BC.se som tagit ca 500h + rest från Västerås och Italien för att deltaga i möten och planering för att expandera och utveckla detta forum. Jag har under tiden för denna expansion inte begärt en enda krona i ersättning, och t.o.m betalat transporterna till möten ur egen ficka. Mina ekonomiska utläggelser är ändå marginella gentemot andra inom den skara som arbetat med BC.se.......
Jag har därtill valt att ge upp platser på ALLA event till medlemmar för att jag ändå har mölighet att resa på liknande sett i min vardag.

Jag har arbetat med BC.se för att jag trott på konceptet och själv, mestadels, gillat varenda stund.

Om någon har en lösning där varenda medlem på sidan kan deltaga på event till rabatterade priser samtidigt som vi i redaktionen inte längre betalar med lönen från våra andra jobb (och timtal i fritid) är vi säkerligen idel öra! :)
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Mycket bra skrivet Palazzi.

Det förvånar mig hur många som gnäller. Folk lägger ner en massa tid på att ordna någonting och sen får de skit för det, det är ju höjden av fräckhet. Det står ju alla fritt fram att ordna event med vilka regler de vill. Finns mycket här i livet som jag vill ta del av men inte får pga hundratals anledningar...
 
Last edited:

JanneB

Medlem
Det förvånar mig hur många som gnäller. Folk lägger ner en massa tid på att ordna någonting och sen får de skit för det, det är ju höjden av fräckhet. Det står ju alla fritt fram att ordna event med vilka regler de vill. Finns mycket här i livet som jag vill ta del av men inte får pga hundratals anledningar...

Hej! Är det verkligen så många som gnäller? Det enda "negativa" jag har läst i trådarna kring events är lite besvikelse över att man inte fått plats på ett event som man gärna ville åka på. Det är väl ändå förståeligt och inte likvärdigt med kritik mot arrangören? I övrigt har jag bara läst välförtjänt beröm samt förslag på hur urval och events skulle kunna fungera bättre? Det är lätt att missförstå varandra i text, särskilt om man försöker missförstå någon. (Allt detta förutsatt att det inte raderats en massa otrevliga inlägg som jag inte kunnat läsa såklart)

För övrigt skulle jag personligen uppskatta ett ökat fokus på hotelldelen av affärsresande. Jag är egentligen mer intresserad av detta än av flyget om jag skall vara ärlig men det är jag nog tämligen ensam om här :) Är en riktig sucker för skybarer
 
För övrigt skulle jag personligen uppskatta ett ökat fokus på hotelldelen av affärsresande. Jag är egentligen mer intresserad av detta än av flyget om jag skall vara ärlig men det är jag nog tämligen ensam om här :) Är en riktig sucker för skybarer

Hotelldelen skulle defintivt vara bra att ge sig på - där har jag väldigt dålig koll får jag erkänna och det verkar ju finnas gedigen kunskap på forumet om det :)
 
Toppen