Senaste nytt

Maldiverna, Mauritius eller Seychellerna i mars 2014

Nästa år i mars planerar jag att överraska mina föräldrar då de fyller 70 med en resa. Vi är totalt 4 vuxna och ett barn under 1 som åker. Vill gärna komma till ngt av resmålen ovan och behöver få tips om hotell samt rekommenderade rutter dit och också om ni har erfarenhet av en duktig resbyrå att boka via (som ger mervärde mot att fixa det själva via expedia t.ex.)

Jag vill att det ska vara minst 4 stjärniga hotell och vi reser gärna i Economy Plus eller Business. Helst med *A då jag är EBG

Reslängd är tänkt 10 dagar (inkl flyresa)

Viktigt att det finns möjlighet att spela golf och tennis på resmålet och gärna också all inclusive. Som jag skrev ovan kommer vi ha en liten knodd med så hotellet behöver acceptera detta

Tacksam för alla inputs
 

adamG

Medlem
Jag och sambon var på mauritius över slutet av mars början av april i år. Helt klart nöjda med resan. Hade vi åkt dit igen, nej. Vi bodde på östsidan på ett hotell som hette Crystals Beach resort and spa. Fint relativt nyöppnat hotell med en mycket bra middag och frukostbuffe. Många pratade också väldigt gott om LUX Belle Mare som skall vara ett väldigt bra hotell.

Snorklingen och dykningen är helt magisk. Typisk resortö där urvalet av restauranter sträcker sig till den resort/hotell man väljer att bo på och omkringliggande. Vi upplevde detta som en besvikelse. Östkusten på Mauritius anses vara blåsigare, men jag skulle faktiskt rekommendera den om man skall åka dit i mars. Lite vind är fruktansvärt skönt när det är 35 grader i skuggan :> Fuktigt som skam. Ingenting torkar och så fort du öppnar resväskan är innehållet fuktigt :p Vi lyckades även timea in den värsta regnskuren på flera flera år på Mauritius, vilket resulterade i översvämning och flera omkomna i huvudstaden.

Vänstertrafik, vilket gjorde att iaf vi höll oss ifrån att hyra bil. Taxi är förhållandevis dyrt.

Kort sammanfattning av Mauritius - Sol och bad men inte så mycket annat. Gillar man att dyka och snorkla är det ett väldigt bra alternativ. Man bör även ta ett par catamarancruises. Dessa var helt klart höjdpunkterna på vår resa. Vi upplevde att 10 dagar var lite för länge, men då är vi två relativt rastlösa själar som vill vara igång hela tiden. 5 dagar hade nog vart perfekt.

Öns befolkning är fattiga, medelinkomst på ca 250-300€ per månad. Tänker man inte till både en och två gånger innan blir man tvärblåst när man handlar.

Vi flög med Air France från CDG med deras 777-300ER i monkey (3-4-3 konfig). Det är en flygresa på 11 timmar. Hade nog kunnat åka i lastutrymmet och fått en bekvämare resa. Fyfan.... :p

Har du mer frågor är det bara att fråga på.
 

flybob

Medlem
Jag och sambon var på mauritius över slutet av mars början av april i år. Helt klart nöjda med resan. Hade vi åkt dit igen, nej. Vi bodde på östsidan på ett hotell som hette Crystals Beach resort and spa. Fint relativt nyöppnat hotell med en mycket bra middag och frukostbuffe. Många pratade också väldigt gott om LUX Belle Mare som skall vara ett väldigt bra hotell.

Snorklingen och dykningen är helt magisk. Typisk resortö där urvalet av restauranter sträcker sig till den resort/hotell man väljer att bo på och omkringliggande. Vi upplevde detta som en besvikelse. Östkusten på Mauritius anses vara blåsigare, men jag skulle faktiskt rekommendera den om man skall åka dit i mars. Lite vind är fruktansvärt skönt när det är 35 grader i skuggan :> Fuktigt som skam. Ingenting torkar och så fort du öppnar resväskan är innehållet fuktigt :p Vi lyckades även timea in den värsta regnskuren på flera flera år på Mauritius, vilket resulterade i översvämning och flera omkomna i huvudstaden.

Vänstertrafik, vilket gjorde att iaf vi höll oss ifrån att hyra bil. Taxi är förhållandevis dyrt.

Kort sammanfattning av Mauritius - Sol och bad men inte så mycket annat. Gillar man att dyka och snorkla är det ett väldigt bra alternativ. Man bör även ta ett par catamarancruises. Dessa var helt klart höjdpunkterna på vår resa. Vi upplevde att 10 dagar var lite för länge, men då är vi två relativt rastlösa själar som vill vara igång hela tiden. 5 dagar hade nog vart perfekt.

Öns befolkning är fattiga, medelinkomst på ca 250-300€ per månad. Tänker man inte till både en och två gånger innan blir man tvärblåst när man handlar.

Vi flög med Air France från CDG med deras 777-300ER i monkey (3-4-3 konfig). Det är en flygresa på 11 timmar. Hade nog kunnat åka i lastutrymmet och fått en bekvämare resa. Fyfan.... :p

Har du mer frågor är det bara att fråga på.

Jag är enig med dig gällande Mauritius. Var riktigt besviken på "stränderna" som inte tillhörde resorts/hotell. Vi vandrade i timmar längs med vattnet utan att hitta något vidare badställe. Mest herrelösa hundar, döda fåglar och vassa stenar. Långgrunt som skam.
Skulle inte åka tillbaka.
 
Last edited:

Oslagbar

Ny medlem
Många resorts har ju egna tennisbanor, så det är nog inget problem att hitta oavsett vilket av alternativen du väljer. Jag spelar inte golf, men antar att Mauritius bör ha bäst utbud med tanke på att den ön är störst till ytan, bör finnas någon på Seychellerna också. På Maldiverna har jag en känsla av att golfutbudet är väldigt begränsat med tanke på att de flesta öarna är väldigt små.

Som de andra säger är Mauritius trist och personligen skulle jag inte resa tillbaka (inte för egna pengar i alla fall). Seychellerna är exotiskt och väldigt grönt jämfört med de andra öarna, men jag tycker att Maldiverna har den bästa sanden och klaraste vattnet. Även om jag gillar Maldiverna så blir jag uttråkad efter några dagar. Jättetrevligt 3-4 nätter, men sedan räcker det.

Hade du tänkt ha alla 10 dagar på samma ställe skulle jag nog valt Seychellerna. Där är det också möjligt att ta några dagar på Mahe och några dagar på La Digue/Praslin för omväxling. Ett annat smidigt alternativ är att kombinera Maldiverna och Dubai.
 
Last edited:

nime

Medlem
Det er kun 1 golfbane på Seychellene, den er på Constance Lémuria på Praslin.
Constance Hotels and Resorts | Hotels Mauritius and Seychelles

Om du skal reise med en ettåring, så husk at solen er svært sterk på Seychellene - øyene ligger omtrent på ekvator utenfor monsunbeltet, men det kan være ganske varmt og fuktig der til tross for at man aldri er langt unna kysten. Kan heller ikke se for meg at man orker mye tennis i sola der nede :D

Jeg har vært 3 ganger på Seychellene, og jeg synes det er en fantastisk vakker øygruppe. Jeg skal dit igjen i mars '14, men jeg er ikke 100% sikker på om jeg ville tatt med et barn på 1 år til Seychellene, rett og slett fordi reisetiden er lang og ubekvem, selv for oss voksne. Om du skal videre til Praslin eller La Digue, regn med minst €100 t/r for Cat Cocos (1 time hver vei), eller ca 3000kr t/r om du vil fly HM sine Twin Otter (15 minutter).

Det er fortrinnsvis sandkasseselskapene som flyr til SEZ uten altfor mye mas. EK kan du glemme om du skal reise i Y, setene på deres A345 er de desidert verste jeg noensinne har sittet i. QR er OK, men transfer i DOH som passasjer i Y midt på natten kan være en prøvelse med små unger. Ville antakelig satset på EY om du skal reise i Y, med mulighet for paid upgrade, eller ET i C via ADD, som har ganske gode priser fra ARN (og som også er med i *A)

Jeg har alltid kommet billigere ut ved å booke selv. Hva er ditt budsjett?
 

Sinatra

Medlem
Hej!

Jag har varit på både Seychellerna och Mauritius. Seychellerna har en natur som slår det mesta och känns verkligen ostört och inte särskilt exploaterat men det beror väl mycket på landets begränsningar av antalet turister per år...

Mauritius är dock också helt fantastiskt om man hittar de "rätta" platserna. Vi bodde på ett hotell som förmodligen skulle passa dina/era önskemål helt perfekt. Det var Intercontinental som låg på nord-västra delen av ön. Efter att ha fått VÄLDIGT förmånliga erbjudanden av ekonomidirektören på hotellet återvände vi en andra gång. Då blev vi dessutom uppgraderade till presidentsviten på 300 m2. De erbjuder all-inclusive med 5 olika restauranger och mycket mer. Golf finns i närheten liksom många andra intressanta platser.

Air France flyger dagligen med väldigt bra avgångar och en perfekt upplevelse. De erbjuder dessutom både premium economy och business.

Hör gärna av dig då jag har specialpriser avtalade med ekonomidirektören på IC - Mauritius!

Resort Mauritius Luxury Hotel in Balaclava, Mauritius | InterContinental Hotels & Resorts
 

ucce

Medlem
Bodde en vecka på st regis le morne på mauritius i maj, vilket jag varmt kan rekommendera. Helt nytt toppresort med fantastisk mat strand och fria vattensporter. Golf cirka en kilometer bort (le paradis - otroligt vackert men bara ok skick) Och tre banor cirka en halvtimme bort.

Lyckades göra en riktigt bra deal med hotellet och landade på 2000kr per natt för två inkl halpension som innebär trerätters a la carte varje kväll på olika restauranger. Skicka pm om du vill ha mer info!

Flyg vet andra bättre än jag - flög air mauritius business från johannesburg i long haul config :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

VonMögen

Medlem
Nyligen hemkommen från Mauritius. Bodde på Hilton i Flic en Flac / Wolmar på västkusten. Stabilt och nöjd med det mesta. Flög EK C på deras 77W. 6h från DXB, hade gärna stannat några timmar till. Deras ICE innehåller många filmer och skumpa finns det gott om. Dålig koll på hur du ska komma dit med *A. Det är en relativt stor ö så hyrbil är att föredra om ni inte enbart vill sitta och stirra på varandra i solstolarna. Med tanke på att taxi enkel väg från flygplatsen går på ca 500kr (dit vi åkte) så är hyrbil nästan en investering.

Maldiverna är en helt annan typ av semester än Mauritius. Var på en atoll som det tog ca 20 min med sjöflyg. Finns inte så mycket mer att göra på dessa än att bada/snorkla etc. Men väldigt avkopplande.

Aldrig varit på SEZ tyvärr. Men ön är nog helt ok...

Mitt tips är att fundera lite på hur ni vill semestra och vad ni vill göra. Tror inte någon i din familj kommer att bli besviken över ditt val oavsett vart ni hamnar :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

flying

Medlem
Jag har bott pa Hilton Iru Fushi och Lilly beach pa Maldiverna. Det senare ar en all inclusive resort men av de bada sa skulle jag nog valja Hilton alla dagar I veckan. Maldiverna ar riktigt fint och jag skulle ga for det!

Gallande flyg dit sa tycker jag du ska skippa *A och prova Emirates. De har dock inte ekonomi extra men varfor aka "fusk" business!?
 
Toppen