Senaste nytt

EU lagstiftar bort bonus på kreditkort?

Morgan

Medlem
Enligt Financial Times planerar EU att lagstifta om ett tak på kreditkortsavgifter inom handeln på 0,2% - att jämföra mot avgifter på 1-3% idag för kreditkort. Utan att ha analyserat det i detalj känns det som att det kommer att göra poäng/bonus på kreditkort betydligt mer restriktivt. Om inte SEB tjänar 1500 kr på att du handlar för 100 tkr, utan 200 kronor, har de svårt att ge dig 10000 eurobonuspoäng...

Tänker jag rätt?

Lucrative fees to process card transactions are to be capped under a proposal by the European Union’s executive arm aiming to draw a line under a decade-long battle with payment groups such as Visa Europe and MasterCard.
Under a draft European Commission plan, seen by the Financial Times, a ceiling would be introduced for charges on all consumer debit and credit card transactions, scaling back a multibillion-euro revenue stream for EU banks.

The measure stops short of a full ban on debit card fees, a more far-reaching intervention envisaged in earlier drafts. Even so, the assault on fees will be a setback for the payments industry, which has warned it will raise banking fees for consumers rather than cut retail prices.
(...)
The Commission proposes a 0.2 per cent ceiling on all consumer debit transactions and 0.2 per cent cap on credit card transactions, introduced after a two-year transition period where the ceiling applies only to cross-border fees.

Card transaction fees to be capped under EU proposal - FT.com
 

dino_81

Medlem
Kanske, kanske, kanske detta isf leder till lägre priser och mer således mer pengar att resa för och mindre behov av poäng? :)

Men mer sannolikt leder detta till ökade årsavgifter.
 
Last edited:

jimmy_h

Medlem
Ifall AMEX eller SEB bara får 0,2% istället för 2,5% lär bonusintjäningen försvinna eller minska rejällt. Säg att AMEX/SEB köper Bonuspoäng för motsvarande 0,5% när de tar 2,5% i avgift. Om avgiften blir 0,2% lär de inte köpa Bonuspoäng fär 0,5%
Frågan är också om årsavgiften kommer stiga för att kompensera för den förlorade intäkten? (självklart int 100% täckning)
 

perhall

Medlem
Diner's Club har ju blivit mer affärsmässiga genom att kräva köp för 10 000 per lounge-besök. Säg att de betalar 100 kr per besök och 60 kr per 2 000 EBP. Blir inte mycket kvar av Diner's-förmånerna om taket blir 0,2%...

Vore ju bra för alla ICA-handlare som det är synd om idag, det blir ju inget kvar på sista raden efter kreditkortsavgifterna:)
PH
 

Senator

Moderator
Jag tror man måste läsa hela artikeln noggrant först. Jag förstår helt vad man menar här:
0.2 per cent ceiling on all consumer debit transactions and 0.2 per cent cap on credit card transactions

skillnaden på "ceiling" och "cap" är jag inte helt med på..

Sedan skriver man: this will cut total EU debit card fees from around €4.8bn to €2.5bn, and credit card fees from €5.7bn to €3.5bn
Visst, stora belopp men inte så skräckinjagande som några av ovan exemplen.

Det här är en volymbusiness, och jag hade inte titta enbart på % i avgift men den totala SEK/USD/GBP/EUR detta genererar. Jag tror inte detta påverkar så mycket.
 

taxvalp

Medlem
Totalt sett torde ju detta vara bra för alla som kallar sig konsumenter, oavsett om man samlar poäng eller ej. Under förutsättning att de lägre avgifterna avspeglar sig i lägre prishöjningar i handeln...
 

taxvalp

Medlem
Finns ju ingen chans att en handlare skulle få för sig att sänka sina priser pga detta...


Inte sänka - så naiv är ju ingen - men i den bästa av världar borde det ju skjuta upp/minska behovet av prishöjningar. Någon mer ekonomiskt skolad får gärna fylla i, men nog borde det ge någon slags effekt om ICA-handlaren ett år höjer sina priser med 1,3 i stället för 2 procent i genomsnitt.
 

Dr. Miles

Expert
Inte sänka - så naiv är ju ingen - men i den bästa av världar borde det ju skjuta upp/minska behovet av prishöjningar. Någon mer ekonomiskt skolad får gärna fylla i, men nog borde det ge någon slags effekt om ICA-handlaren ett år höjer sina priser med 1,3 i stället för 2 procent i genomsnitt.

Annat exempel.
Staten sänkte restaurangmomsen från 25% till 12% men förutom på några snabbmatkedjor har jag inte sett några prissänkning.
 

Johan_G

Medlem
Det känns som om det kan komma att bli bra mycket svårare att samla poäng om detta träder ikraft. Samtidigt förstår jag varför man vill införa det här, man vill minska kontanthanteringen och det här är sannolikt en bra åtgärd för att uppnå det.
 
Toppen