Senaste nytt

Tips om taxiresa i Kina

Tjaeng

Medlem
Ramada är ofta skonad från detta och de brukar att heta "xxx la ma da xxx". Vilket underlättar kommunikation med taxichauffören.
Detsamma gäller även i Thailand. Det är antagligen lättare att uttala än andra hotellkedjorna.

Mja, pinyin-stavningen för Ramada är Hua2-mei3-da2 (Wade-Giles Hua-Mei-Ta), Vilket iofs är hyfsat rättvisande ändå jämfört med "Wan Hao" (Marriott), "Zhou Ji/Chow-Chi" (InterContinental) och "Li Sheng" (Radisson). "Xi Er Dun/Hsi-Erh-Tun" (Hilton) är lindrigt i sammanhanget. Tur nog så har man bara försökt sinifiera "Waldorf" (Hua er Dao fu/Hua-Erh-Tao-Foo) i Waldorf Astoria. Skulle bara bli löjligt annars...
 
Last edited:

thh

Medlem
Jag hade en karta i flera städer, det fungerade inte alls. Att berätta vart jag skulle på engelska fungerade endast utanför nattklubbar med företrädesvis engelska kunder.

Det som fungerade bäst var att få receptionen att översätta adressen dit jag skulle, då kom jag fram rätt oftast. En gång var jag tvungen att plocka fram telefonen och visa en bild på hotellet jag skulle till och kom rätt. I Shanghai kunde 2-3/40 taxichaufförer inte ta mig till rätt ställe och jag lämnade bilen, 1 släppte av mig på fel ställe.

Jag hade ett par kompisar som tog taxi från Maglevet till ett hotell, restid max 20-30min, och fick betala RMB600. Jämförelsevis kostade resan från flygplatsen (ett par mil till) RMB150. Det är en sur start på en resa, men har de taxameter så funkar det oftast.

Jag hade en taxichaufför som körde i 120km/h mitt i Shanghai, stängde av bilen vid rödljus, använde ett förstoringsglas för att läsa adressen och plockade fram en ficklampa när vi kom nära målet för att se vart han skulle. Det var enda gången jag var riktigt orolig under mina resor, och då åkte jag dessutom ensam och hade ingen aning om vart jag skulle. Men han kom fram.
 

Dr. Miles

Expert
Mja, pinyin-stavningen för Ramada är Hua2-mei3-da2 (Wade-Giles Hua-Mei-Ta), Vilket iofs är hyfsat rättvisande ändå jämfört med "Wan Hao" (Marriott), "Zhou Ji/Chow-Chi" (InterContinental) och "Li Sheng" (Radisson). "Xi Er Dun/Hsi-Erh-Tun" (Hilton) är lindrigt i sammanhanget. Tur nog så har man bara försökt sinifiera "Waldorf" (Hua er Dao fu/Hua-Erh-Tao-Foo) i Waldorf Astoria. Skulle bara bli löjligt annars...

Aha, alright. Det verkar som de använder olika tecken/uttal beroende på utomlands eller i Kina.
T ex Ramada Resort Benoa Bali stavas som 巴厘岛本欧纳拉马达 (la ma da) 假日酒店

Ramada Resort Benoa Bali(巴厘岛本欧纳拉马达假日酒店) - Ctrip.com
 

Tjaeng

Medlem
Aha, alright. Det verkar som de använder olika tecken/uttal beroende på utomlands eller i Kina.
T ex Ramada Resort Benoa Bali stavas som 巴厘岛本欧纳拉马达 (la ma da) 假日酒店

Ramada Resort Benoa Bali(巴厘岛本欧纳拉马达假日酒店) - Ctrip.com

http://www.ramadahotels.cn Kanske beror på att alla sites i Kina tillhör nån joint venture som tagit Hua-Mei-Da som namn medan övriga hotell i kedjan översätts fonetiskt. Logiken uteblir, fast sånt har väl aldrig hindrat kineser.
 

Dr. Miles

Expert
Om det är möjligt, be personen/företaget/hotellet du tänker att besöka om GPS position av adressen.
Det är mycket användbart om du besöker ett nytt industriområde (som det finns gott om i Kina).

Det är inte helt ovanligt att det inte finns en enda gående människa i sådant område och även om du lyckas att hitta en sådan person, det är inte säkert att personen vet om adressen du vill komma fram.
Med hjälp av GPS position och Google Maps klarar man sig ganska bra, även om det finns också sina brister.
 

Lukas2

Medlem
Men om man nu tror sig bli lurad då? Ska man försöka få tag på en polis, är det någon idé? Eller ska man skrika och gorma på chauffören?? :) Hur gör ni som är vana? Som man läser nu, så känns det ju som att det inte år någon större idé och sätta sig i en taxi, antingen blir man lurad eller så kommer man inte fram. :D
 

johhenrik

Medlem
Men om man nu tror sig bli lurad då? Ska man försöka få tag på en polis, är det någon idé? Eller ska man skrika och gorma på chauffören?? :) Hur gör ni som är vana? Som man läser nu, så känns det ju som att det inte år någon större idé och sätta sig i en taxi, antingen blir man lurad eller så kommer man inte fram. :D

Nej då, det som berättas här är ju saker man råkat ut för. Jag har ju åkt taxi hundra ggr som inte direkt är värt att nämna, dock kan det vara bra att känna till lite saker. Som någon sa ovan: taxi vid Maglev kommer de försöka lura dig med fast pris. Bara säga: meter på engelska och inte acceptera fastpriset. En snubbe skule ha 280 RMB av mig från Maglev till IC Shanghai Expo, som är 20-25RMB egentligen. Då orkade jag inte bråka, så jag klev ur, de andra taxichaufförerna fattade ju, en sa: Meter, och pekade på sig själv. Jag hoppade in i hans, han körde mig. När jag kom fram sa hans taxameter 200. Jag bad om kvitto, kvittot sa 20, så han fick 20. Vet inte om han mixtrat med displayen så den visa en decimal bara och inget kommatecken, då det ju egentligen skulle visat: 20,00.

Men visst, som med allting så efter att man har lite erfarenhet så är det ju enklare än första ggn. Hade jag tagit Maglev första ggn hade jag säkert gått med på 280RMB till hotellet då jag inte vetat bättre och 280RMB i taxi är ju inte så mycket tycker man...

Jag kör med en annan app också som heter CityMap2Go. Där har jag laddat hem Open Streetmaps över Shanghai. Det är rätt skönt att kunna hänga med på en karta var man är o vart man ska, utan att behöva köra 3G. När man väl lärt sig vilka gator som är bra kan man "enkelt" dirigera taxichauffören genom att peka att de ska svänga i en korsning osv. Det är inte ovanligt att de försöker köra rakaste/kortaste vägen, vilket verkligen inte är den snabbaste ofta. Ta hellre en omväg på ringleden och åk dubelt så långt o det kan fortfarande gå på halva tiden. Kanske kostar nån tia mer, men det är det ju värt. Ska man bara en kortare sträcka "inne i stan", då är det nog svårt att "hjälpa till" dock tycker jag.
 

Patrick

Medlem
Ljusgröna är tipset jag har ang. taxi i Shanghai. Vet inte hur ofta jag har blivit blåst i taxi där, säkert minst en gång per resa - men de ljusgröna ska vara mest ärliga. :)

Hade ett Maglevtaxiäventyr sist. Taxi 1 fast pris 500, jag bara skrattade utan att ens stiga in, taxi 2 sätter mig bak och han säger 300. Jag säger att vi kan ringa hotellet så han hittar - då säger han åt mig att gå ur. Taxi 3 säger taxameter, jag säger ok och sen tar han mig på sightseeing. Slutsumma 200 istället för typ 120. Att de orkar. ;)

Beklagar mig på hotellet vid incheckning, de frågar om jag vill anmäla. Jag säger såklart nej, vem orkar det för inte ens 100 kr. ;)

Tack för bra tips om restaurang! Ska prova på nästa resa, bodde på Indigo (på the Bund men lite "off") sist men överväger InterConti i French Cons på nästa resa. Det tråkiga är att vi har mycket bra avtal med Okura Garden Hotel så till slut blir det kanske där man bor med sina hårda sängar. ;)
 
Toppen