Senaste nytt

Vilka Star Alliance flygbolag har du testat?

Vilka Star Alliance flygbolag har du flugit?


  • Total voters
    221
En enkel och snabb omröstning - vilka Star Alliance flygbolag har du flygit?

  • - Du bör ha flygit bolaget senaste fem åren

Kommentera gärna vilket bolag som är din favorit och varför!
 

Fredrik

Medlem
Jag har tre nya bolag på gång men än så länge är det bara 8. Det vore oerhört klyschigt att säga Singapore Airlines så jag säger Swiss. Jag har bara flugit dem i Business inom Europa men det har alltid funkat bra. De håller i mina ögon en jämn och hög nivå på sin produkt. Sen kan man ju alltid ha önskemål om mer komfort och så men det är ju ett gemensamt problem för de europeiska bolagen.
 
Jag har tre nya bolag på gång men än så länge är det bara 8. Det vore oerhört klyschigt att säga Singapore Airlines så jag säger Swiss.

17 av 27 har jag klämt av men jag gissar att Jacob har fler än 20?

Favoritbolag: Singapore Airlines (deras 77W och A380 är riktigt bra), Air New Zealand (älskar servicen, känslan och deras Business Premier) och SAS (enda bolaget som jag verkligen har en relation till och som jag växt upp med)
 

Jacob

Medlem
Jag hade 20.
21 om man får räkna Austrian Arrows som ett separat bolag och 22 om man får räkna med en före detta medlem (Shanghai Airlines).

Favoritflygbolag

Finns i synnerhet fyra jag vill nämna.

Air New Zealand: Absolut älskar servicen och deras personal. De har en suverän förmåga att hitta den perfekta mixen mellan att vara avslappnade och professionella, utan att i något läge bli varken för närgångna eller för distansierade. Alltid lika kul att få kliva ombord.
De har också riktigt bra mat ombord, och helt suveräna lounger.

ANA: Deras första klass är i en nivå för sig. Den mest genuina ombordservice som går att hitta.

Asiana: Också väldigt bra, framförallt servicen, både på marken och i luften.

SAS: Precis som Björnström har jag en stark relation med SAS. Tycker faktiskt SAS blivit betydligt bättre senaste året, framförallt kabinpersonalen känns betydligt gladare och mer motiverade än tidigare. Mycket kul!
Jag har haft en del flygningar under våren som faktiskt varit riktigt riktigt bra! Senast en flygning från Berlin till Stockholm som var kanon rakt igenom.
 

Roger J

Medlem
Håller med i allt som står här. Kan passa på att nämna Air Canada dock. Om man jämför deras shorthaul med konkurrenterna, de amerikanska bolagen, så ligger de en nivå över. Longhaul-produkten är också fin sedan de bytt ut mot fiskben i hela flottan... har ofta gott om bonusplatser också.
 

jurgenb

Medlem
Ingen på Aegan?

SAS - Uppväxt med precis som de flesta här (inte helt oväntat)
- Scanair - Flög jag tror jag som min första flygning till Mallis när man var 4, DC-8 o rökning tillåten osv.. inget man minns något av dock.
- Linjeflyg - Flög Fokker (nånting) också flertalet gånger som liten BMA - GRZ.

Austrian - Även denna är jag uppväxt med, har alltid känts något enklare än SAS men på senare år har dom ryckt upp sig tycker jag
- Tyrolean, mycket sköna flygningar över Alperna, GRZ - MUC/FRA några gånger alltid med skumpa - troligen för att dämpa det osköna propp-ljudet och skumpandet/termiken i Alperna.

Efter att precis ha flugit LH 747 + LH 380 i C FRA-EWR resp JFK-FRA så börjar jag glida lite på att UA faktiskt har bättre service och komfort än LH i C.. vad säger ni andra? Mardrömmen var ju 747 flygningen där det var mer el mindre full kalabalik i C kabin, folk skulle prompt byta platser hit o dit o flygvärdinnorna frågade passagerare efter passagerare om dom kunde tänka sig o byta o det var deals med 1500 € för att dumpa sin C plats mot Y osv..ZZZZZZzzz kändes rätt sunkigt, likaså serveringen som någon påpekat börjar bakifrån hos LH..

UA däremot där är det mer Amerikanskt påklistrat leende och artighet, sen att dom serverar efter antal poäng blir ju lite lustigt men men.. vad gör dom inte för att tillgodo se Global Services osv..

LH - Har flugit 747 i F FRA-DXB, det var en trevlig upplevelse men tycker ändå LH känns lite trött i inredningen, mörkblått o silver...inge fel på FCL och Limo men ändå..

LX - Flög deras splitter nya 340-300 i C JFK-ZRH för några år sedan och det var en ganska trevlig upplevelse, dock fanns det en del att anmärka på angående sätet i flat-läge..

SQ - 380 i C, sinnessjukt breda säten, bra service.. men inte ultimat, kan ha varit platsen, kan även ha varit att det luktade surt i hela kabinen (nån hade spillt juice i sidofacken).

CO - 757 i nya C konfiggen var faktiskt riktigt bra, kan ha varit att jag var sjukt trött pga kräftskiva kvällen innan men jag gillade den.. och inte bara sätet utan även servicen och bemötandet, tror faktiskt kombinationen av allt är vad som gör en riktigt riktigt bra flygning inte sant?

Kontentan är att jag fortfarande inte har flugit "it" men det kommer nog, dvs finns fortfarande något att se fram emot..
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag tror vi får skicka Jacob att testa EgyptAir så tar jag Asiana ;)

Jag hade den tveksamma förmånen att flyga MS CAI-NBO för en månad sedan. Det var en ganska sliten A320 och bolaget kvalade inte direkt in på min 10-i-topp-lista. När de drog igång IFEn, så trodde vi att de skulle visa säkerhets instruktionerna, men istället så inledde de hela flygningen med en bön på arabiska, dessutom med en röst som lät mer som något hämtat ur starwars med mycket eko-effekt.

Personligen föredrar jag att flyga SK, LH eller LX. Går det flyger jag SK, men ofta behövs minst ett bolag till för att jag ska komma dit jag ska. Då är det ofta equipment som avgör vilket bolag jag väljer.
 

MarcusC

Medlem
Singapore Airlines på toppen, speciellt F på deras nya 77W som jag fick testa för ett par år sedan...simply the best!!

Slår ett slag för South African också, otroligt trevlig personal, bra säten och bra mat & viner, även på inrikes/kortare rutter. En av mina bästa flighter nånsin JNB-CPT, purser tog alla passagerare i hand vid ombordstigning, fick en hel flaska vin "på bordet"...-"you can jeep the bottle sir"' Flera amarulla efter maten etc....;)

Men instämmer även med ovan, SAS är ändå hemmabolaget som man flugit överlägset mest med, man tycker mycket om dem, men tycker det finns en hel del proffsig personal trots allt och med dem blir flygningarna oftast riktigt bra..

Flög Aegan förra sommaren ATH-HER tur&retur, helt ok, bra service i C trots 45 min flight, definitivt klart bättre än ex vis Spanair... En kul detalj man erbjöd dedikerad buss för C passsagere när vi ankom HER, samt när vi landade i ATH och skulle bussas in,..var ensam på den bussen..
 
Last edited:
Toppen