Senaste nytt

Reseplanering: Höstresan 2013

Jag har planerat en liten reseupplevelse i höst som jag sitter och försöker sy ihop på bästa sätt.
Har ett par segment klara men allt ska som sagt buntas ihop så bra som möjligt.

Det här kommer bli som en dagbok där jag lägger upp mina tankar, färdiga rutter, hotell, frågor till er etc.
Jag tar gärna emot förslag, både på flyg och hotell.

Själva rutten börjar jag dock bli hyfsat nöjd med men det är fortfarande ett par hotell som ska bokas och här är det upp till er att komma med tips eller kanske något speciellt hotell ni vill se en recension ifrån?
Är öppen för alla förslag gällande hotell. (återkommer med datum/städer senare.)

Färdiga segment:

26 September
Peking 01.15 -> Singapore 07.35 [SQ803 - Singapore Airlines A333 - Business Class]
Singapore 10.55 -> New York (EWR) 17.50 [SQ22 - Singapore Airlines A345 - Business Class]
Kostnad: Cirka 1040$
Bokat: Via LifeMiles

27 September
New York (JFK) 01.45 -> Taipei 05.35 +1 [BR31 - EVA Air 77W - Business Class]
Taipei 08.50 -> Tokyo (NRT) 13.15 [BR2198 - EVA Air A332 - Business Class]
Kostnad: Cirka 990$
Bokat: Via LifeMiles

Några planerade segment (inga datum bestämda):

Tokyo (NRT) 16.55 -> Hong Kong 20.45 [CX521 - Cathay Pacific 77W - First Class]
Hong Kong 13.25 -> Bangkok 15.05 [TG601 - Thai Airways A380 - First Class]

Kostnad för CX F: 30.000 Avios + cirka 50$
Kostnad för TG F: Cirka 810$

Spontant känner jag att TG F kostar lite väl mycket för den korta biten men det vore onekligen trevligt att ha prövat på deras F men vi får se. Cathay F ligger dock högre upp på listan.

Är öppen för alla möjliga "utflykter" och tips men de får alltså inte krocka med ovan datum.
Positionering till Peking sker 24 September så jag tar gärna rekommendationer på hotell i Peking den 24-25 September.

Positioneringsflyg till Peking återstår att boka.
Får jag ihop det ekonomiskt så kommer jag åka hem via en CMB run och då välja att åka sista segmentet (LHR-LAX) ett par månader senare.

Vid tips på hotell är det en fördel om det är inom:
Hilton, Accor, CC eller IHG då det är på dessa hotell jag har status. (Accor går ut sista September.)
 
Last edited:
Vad står på tur att ordna upp?

* Hotell i Peking, 24-25 September.
* Hotell i Tokyo, 28-? (cirka 3-6 Oktober. Måste nog boka CX till HKG först.)
(Funderar på Ibis Shinjuku-ku där det kostar cirka 600:- / natt för att hålla ner kostnaden något. Eventuellt kan jag bo hos min kompis gratis men inget jag räknar med.)
* Enkelresa till Peking 23/24 September.
* Börja fundera över rutt till en möjlig CMB run.

Jag har i runda slängar:

50.000 AAdvantage Miles
65.000 Avianca LifeMiles
35.000 Avios

kvar att använda.
Jag ser gärna till att inte slösa bort alla LifeMiles ifall det uppstår något strul på vägen och jag tvingas till en paniklösning. Däremot vet jag inte riktigt vad jag ska använda mina 50.000 poäng hos AA till så är helt öppen för åsikter där. (Kanske åka någonstans från Japan?)
 
Last edited:

GillBates

Medlem
Är själv inbokad på BW Astina Tokyo i Shinjuku i höst. Kostade dryga tusenlappen för dubbelrum med club access. Det tyckte jag var rätt prisvärt. Har dock inte bott där innan utan gått på vad andra sagt.
 
Är själv inbokad på BW Astina Tokyo i Shinjuku i höst. Kostade dryga tusenlappen för dubbelrum med club access. Det tyckte jag var rätt prisvärt. Har dock inte bott där innan utan gått på vad andra sagt.

Tack för tipset. Ska kolla upp det.
Glömde bort att jag precis matchat till BW så det fungerar ju utmärkt det också. :)

Edit: Riktigt bra pris. Ska definitivt överväga detta hotell.
49.800 yen för 4 nätter med frukost. (Business Single 17.5sqm)
 
Last edited:

SvartMjolk

Medlem
Vad står på tur att ordna upp?

* Hotell i Peking, 24-25 September.
* Hotell i Tokyo, 28-? (cirka 3-6 Oktober. Måste nog boka CX till HKG först.)
(Funderar på Ibis Shinjuku-ku där det kostar cirka 600:- / natt för att hålla ner kostnaden något. Eventuellt kan jag bo hos min kompis gratis men inget jag räknar med.)
* Enkelresa till Peking 23/24 September.
* Börja fundera över rutt till en möjlig CMB run.

Jag har i runda slängar:

50.000 AAdvantage Miles
65.000 Avianca LifeMiles
35.000 Avios

kvar att använda.
Jag ser gärna till att inte slösa bort alla LifeMiles ifall det uppstår något strul på vägen och jag tvingas till en paniklösning. Däremot vet jag inte riktigt vad jag ska använda mina 50.000 poäng hos AA till så är helt öppen för åsikter där. (Kanske åka någonstans från Japan?)

Mitt tips på hotell i Peking är Swissôtel. Det har perfekt läge, bra priser, bra rum, grym frukost för att vara i Kina och supertrevlig personal. Jag har själv bott där vid tre tillfällen och varit jättenöjd. Nu kanske du inte kan använda din status där, men för en natt är det perfekt! Du har tunnelbanans linje 2 (ringleden) utanför dörren och kan med andra ta dig över hela staden med ett byte. Taxi från flygplatsen kostar cirka 70 CNY och går snabbt, om det inte är stopp i trafiken. Ska du tillbaka till flygplatsen under rusningstrafik så har du airport express några kvarter bort (en station med tunnelbanan).

För övrigt önskar jag att jag hade kunnat åka på samma resa. :)
 

Dr. Miles

Expert
Några planerade segment (inga datum bestämda):

Tokyo (NRT) 16.55 -> Hong Kong 20.45 [CX521 - Cathay Pacific 77W - First Class]
Hong Kong 13.25 -> Bangkok 15.05 [TG601 - Thai Airways A380 - First Class]

Kostnad för CX F: 30.000 Avios + cirka 50$
Kostnad för TG F: Cirka 810$

Spontant känner jag att TG F kostar lite väl mycket för den korta biten men det vore onekligen trevligt att ha prövat på deras F men vi får se. Cathay F ligger dock högre upp på listan.

Angående Cathay Pacific från Tokyo.
  • Det är numera endast till/från Tokyo Haneda (HND) som alltid har First class. Flygningar till/från Tokyo Narita (NRT) har ibland First class men Cathay Pacific är känd för sin sistaminuten ship-change, så skulle jag inte vilja riskera att hamna i en sådan situation. Det är bara en tanke.
  • Det blir mycket bättre totalupplevelse om du börjar din resa från Hong Kong med Cathay Pacific i First class än att resa från Tokyo. I Hong Kong har du då tillgång till Cathay Pacifics flagship lounge, The Wing.
  • Om du ändå vill flyga med Cathay Pacific från Tokyo, har du tillgång till Cathay Pacifics Arrival Lounge i Hong Kong. Denna lounge ligger utanför tullen under Airport Express station.
 

Jacob

Medlem
Ska du åka hela vägen från Singapore till New York för att sedan direkt vända och åka tillbaka igen samma kväll?

Med tanke på de påtagliga flygtiderna från Asien till New York (Singapore-New York är väl 19 timmar) skulle inte jag vilja göra allt detta i ett svep.
 
Toppen