Senaste nytt

Någon som flugit med Jettime?

J4cob

Medlem
Hoppas alla haft en skön midsommar!
Jag sitter nu i Sas-loungen på ARN och väntar på boarding på SK1425 till CPH. Det visar sig den är "opererad" av Jettimes 737-400. Någon som har erfarenhet av detta bolag?
Mannen i bag-drop berättade att det till störst del kommer vara dansk besättning men med en purser från Sk... Han berättade även att han själv flugit för dem och att om det var som på hans tid, så skulle jag bli bemött av minchokladbitar vid boardingen..
Detta blir spännande.
 

gusten

Medlem
Brukar sättas in vid behov av SK. Har åkt med dem flera ggr. Helt vanlig 737a utan några extras. Choklabitar eller dylikt kan jag inte minnas.
Är väl ett charterbolag som tar en del specialuppdrag också.
 
Hej!
Jag har flugit med JetTime två gånger mellan GOT - RHO
Nu ska jag understryka att detta inte är ett bolag i klass med SAS LH osv...

Det är som tidigare nämnts i denna tråd all economy 737or dom kör omkring med.
Dom två gångerna jag åkte med dom ordnade vi det så att vi fick sitta på rad 1 för att göra semestern lite bättre i starten och avslutet.
Förbokade varsin flaska pommery champagne och personlig tv skärm, som hade ett hyfsat bra urval av musikvideor, filmer och tv serier... jag dumpade mina kompisar för Enrique Igleasias, dom var föga förvånade ;)
Maten ombord var också ok för en europeisk charter men dock ingen varm mat vilket var ett stort minus tycker jag.
Negativt tycker jag också är att jag upplevde stolarna som hårda och rätt slitna, och inte speciellt anpassade för längre intra europeiska flygningar vilket är deras huvudsyfte.
En mycket positiv sak jag märkte var kabinpersonalens vänliga och glada beteende! som en sån sak som att på returen var inte skumpan kall, så fixade pursern en egen ishink åt oss!
Men återigen kanske inte kan jämföras med ett större reguliert flygbolag...

DSC00238.jpg

DSC00349.jpg
 
varför köper SAS kapacitet från andra bolag?.
Har SAS öppnat förmånga nya linjer men har för få plan. Eller står många på service?

Tycker personligen det ser lite slarvigt ut av ett bolag att göra detta.
 
A

Aurora

Guest
varför köper SAS kapacitet från andra bolag?.
Har SAS öppnat förmånga nya linjer men har för få plan. Eller står många på service?

Tycker personligen det ser lite slarvigt ut av ett bolag att göra detta.

Fordi SAS er i en overgangsfase, med mange faktorer som bidrar. Hvis man vil se på det slik kan man starte øverst; SAS *må* spare penger for å overleve. Derfor skjer følgende:

*For å øke produktivitet settes det opp flere ruter
*Turn-around tiden settes ned
*MD80 og 737classic fases ut
*Sommersesongen har ekstra trøkk, samt chartertrafikk
*Flytting av OCC
*Sommersesongen gir alltid mangel på crew pga ferieavløsning

Alle disse tingene bidrar til å gjøre det vanskelig for SAS å dekke all sommertrafikken med egene fly, fordi terskelen for å bli påvirket av irregularities (teknisk, vær, mangel på crew etc) er lavere.

Personlig synes jeg det hadde vært hakket mer slarvigt om bolaget hadde vært forsinket, kansellerte flights i hytt og gevær eller fløy med fly under MEL. SAS slurver ikke med sikkerheten, dessverre har ikke SAS kapasitet til å takle irregularities "like godt som før" akkurat nå. Når hele pakken med "4excellenceNG" og sentralisering, nye fly og you name it er utrullert og gjennomført tror jeg ting vil stabilisere seg betraktelig :)
 
Last edited by a moderator:

NotRyan

Medlem
SAS har tagit många charterkontrakt, och för att täcka upp för alla plan och besättningar som är ute på charter, så ser man Blue 1 "överallt" i SAS linjenät. Jettime kör en del avgångar, m.m. Sedan tillkommer de linjer som SAS egna plan är för stora att köra på, där ser man Braathens Regional och Cimber till stor del.

Mvh
/NotRyan
 
Hej, Vi ville göra en rolig bild för facebook... Vi samlade ihop vad vi alla hade beställt utöver champagnen för att stressa upp våra kompisar lite....

Nej det är inte så att dom bara går en gång, det fanns många tillfällen att beställa drycker.

Helt ok service för att vara ett charterbolag...

kram Fidde
 
Toppen